Jump to content

Ryckig gång vid jämn gas, Mustang GT 2007


Frillefralla

Recommended Posts

(redigerad)

Hej, kan någon vänlig själ hitta en förklaring till följande problem....

Min GT 2007 rycker vid jämn gas och vid låg belastning (1000-1500rpm). Över 2000rpm går den bra och ryckningarna känns inte. Jag har inga felkoder. MAF rengjord, nytt luftfilter, nya tändstift, jag hittar inga vakumläckor (startgas). Både Ford och min duktiga bilmek hittar inget fel. Vad kan orsaka den ryckiga gången vid jämn gas och låg belastning?

Övriga mod’s på bilen: BBK Öppet luftfilter, BBK korta headers, nedre remhjul i Ali, H-pipa och sportavgas bak.

Tack på förhand.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Kom det plöttsligt  eller  efter någon förändring whatever, t.ex rengort luftfiltret och oljat in det eller  något annat ...vadsomhelst?

Bra att veta  om du kör custom tune som du får av någon eller pillar du själv i options.

 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Mustangmike said:

Kom det plöttsligt  eller  efter någon förändring whatever, t.ex rengort luftfiltret och oljat in det eller  något annat ...vadsomhelst?

Bra att veta  om du kör custom tune som du får av någon eller pillar du själv i options.

 

Det har varit sedan jag köpte den. Det enda jag gjorde innan jag märkte det var att byta grenrörspackningen (en bult fattades och därför blåste jag packningen). Det enda jag kan komma på vore att jag satt packningen fel.

and by the way... jag har en standard tune (SCT x4). Det blev bättre men inte bra.

Det är kraftigare ryckningar när det är varmt ute (+20 grader)

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
2 timmar sedan, Peter Ekelund said:

IAC - Idle Air Control Valve? TPS - Throttle Position Sensor?

 

Jag har mätt TPSen och kan inte se att det är någon ”dead spot” på den. Kan ju vara den iallafall. Det är knappast ingen mening att byta något som inte är trasigt 🙂

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Har hört att VVT solenoiderna (Variable Valve Timing) kan krångla. Bilen har gått 12.000mil. Är det någonting som kan något om detta ämne? 

Kan symptomen ovan orsakas av dessa?

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Frillefralla said:

Det har varit sedan jag köpte den. Det enda jag gjorde innan jag märkte det var att byta grenrörspackningen (en bult fattades och därför blåste jag packningen). Det enda jag kan komma på vore att jag satt packningen fel.

and by the way... jag har en standard tune (SCT x4). Det blev bättre men inte bra.

Det är kraftigare ryckningar när det är varmt ute (+20 grader)

Menar du att du kör på en std nedladdad tune för det CAI och Slutburkar du har? 

Korta headders brukar inte behöva ny tune  och H-pipa är std. 

Cai däremot skulle jag säga är det som påverkar mest eftersom varje sådant innebär ett nytt MAF rör där MAF sensorn monteras.

Du bör ha en tune för just exakt det CAI rör du har, annars kan då få just dessa problem.

Alla CAI rör ser olika ut och kan ha olika innerdiameter där MAF sitter  samt olika längd och krökar före och efter som påverkar strömningen förbi  sensorn och därför måste den tabellen vara 100% rätt.  Byter man sedan filter eller avgasburkar justerar datorn själv  men är MAF tabellen fel blir det pannkaka hur du än gör.  Tillverkarna provar ut och gör en tabell till sitt kit som du får i en ny tune  av  den ÅF du köpte X4an av. 

Eller om du pillar själv  ( d.v.s kör på Ford original tune ) genom att lägga på Options i X4 och hittar just exakt ditt CAI i listan bland Options.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Frillefralla said:

Har hört att VVT solenoiderna (Variable Valve Timing) kan krångla. Bilen har gått 12.000mil. Är det någonting som kan något om detta ämne? 

Kan symptomen ovan orsakas av dessa?

Brukar bli större problem  än så då, går riktigt dåligt, felkoder etc. och det blir även tickande och rasslande ljud från dessa.  Inte så vanligt på välservade Mustanger trots allt. 12000mil är inte mycket på en gammal häst 🙂

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Mustangmike said:

Brukar bli större problem  än så då, går riktigt dåligt, felkoder etc. och det blir även tickande och rasslande ljud från dessa.  Inte så vanligt på välservade Mustanger trots allt. 12000mil är inte mycket på en gammal häst 🙂

 

 

Tack Mustangmike 🙂 då lägger jag det åt sidan för nu

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
2 timmar sedan, Mustangmike said:

 

2 timmar sedan, Mustangmike said:

Menar du att du kör på en std nedladdad tune för det CAI och Slutburkar du har? 

Korta headders brukar inte behöva ny tune  och H-pipa är std. 

Cai däremot skulle jag säga är det som påverkar mest eftersom varje sådant innebär ett nytt MAF rör där MAF sensorn monteras.

Du bör ha en tune för just exakt det CAI rör du har, annars kan då få just dessa problem.

Alla CAI rör ser olika ut och kan ha olika innerdiameter där MAF sitter  samt olika längd och krökar före och efter som påverkar strömningen förbi  sensorn och därför måste den tabellen vara 100% rätt.  Byter man sedan filter eller avgasburkar justerar datorn själv  men är MAF tabellen fel blir det pannkaka hur du än gör.  Tillverkarna provar ut och gör en tabell till sitt kit som du får i en ny tune  av  den ÅF du köpte X4an av. 

Eller om du pillar själv  ( d.v.s kör på Ford original tune ) genom att lägga på Options i X4 och hittar just exakt ditt CAI i listan bland Options.

 

 

 

Jag valde BBK CAI i min tune när jag installerade den. Jag tror du är på rätt spår att det är CAI som ställer till det. Jag ska kolla på detta i detalj.... tack för hjälpen så länge 🙂
 

And by the way.... H-Pipan är från en GT500 och gjorde stor skillnad på respons och ljud 🙂

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

13 minuter sedan, Frillefralla said:

 

Jag valde BBK CAI i min tune när jag installerade den. Jag tror du är på rätt spår att det är CAI som ställer till det. Jag ska kolla på detta i detalj.... tack för hjälpen så länge 🙂
 

And by the way.... H-Pipan är från en GT500 och gjorde stor skillnad på respons och ljud 🙂

Du menar det är  med racekattar blir det skillnad eller  helt utan, då blir det bulleribång å riktigt go skönsång.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, Mustangmike said:

Du menar det är  med racekattar blir det skillnad eller  helt utan, då blir det bulleribång å riktigt go skönsång.

 

Nja, kattarna är original. Annars hade grannarna nog protesterat 🙂 

Link to comment
Share on other sites

Vilket BBK -cai har du? Hade ett innan som inte krävde tune då diametern på maf-huset var samma som original. Du skulle kunna testa att återställa programvaran till original och se om problemen försvinner.

Vad kör du på för bensin 95 eller 98? Tänkte så att du inte har bilen tunad för högre oktan än vad du kör på.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jag kör på 95. Kan inte märka någon som helst skillnad på 98. Jag har tunen på 93 oct. Har testat 91 oct och samma har, ingen skillnad samma ryckiga gång. Kommer inte ihåg om jag testat utan BBK i tunen. Måste testa igen. 
 

om jag kör stock är det ännu sämre så tunen förbättrar gången. Hmm...

 

enl BBK ska tunen inte behövas till detta CAI 

12 minuter sedan, Wallentin said:

Vilket BBK -cai har du? Hade ett innan som inte krävde tune då diametern på maf-huset var samma som original. Du skulle kunna testa att återställa programvaran till original och se om problemen försvinner.

Vad kör du på för bensin 95 eller 98? Tänkte så att du inte har bilen tunad för högre oktan än vad du kör på.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

59 minuter sedan, Tbird said:

Att tänka på.

USA 93 okt = europeisk 98 okt.

USA 91 okt = europeisk 95 okt.

Oktan på bränsle uträknas olika mellan europa och USA.

Tack Tbird. Jag skall kolla hur tunen är satt och se om det hjälper 🙂

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, datmbn said:

Ventilen till tankavluftningen (evap) kan vara felaktig eller kanske spridare som behöver rengöras/bytas 

Hej datmbn,

jag vet inte hur Evas funkar (ännu) på vilket sätt kan den påverka och den inte funkar? 
Att inspektera/byta spridare låter som ett helg jobb som behöver förberedas lite 🙂 jag skall läsa på lite. Tack för uppslaget 👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...