Jump to content

Köra iväg direkt efter start


DarckNr9

Recommended Posts

Hej allihopa

En ny Mustangägare här:)

En dum fråga kanske men när man kallstartar bilen så har den ju ett högre varvtal, oftst så väntar jag tills den går ner men tidigt på morgonen så vill jag gärna köra iväg direkt för att inte störa mina grannar så mycket, är det skadligt för bilen eller vad säger ni experter?

 

Mvh Magnus

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Skulle inte vara orolig för att direkt köra iväg.

Du behöver inte bränna gummi det första du gör däremot. Då är det bra att motorn är varm.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, Artur said:

Skulle inte vara orolig för att direkt köra iväg.

Du behöver inte bränna gummi det första du gör däremot. Då är det bra att motorn är varm.

 

1 hour ago, Tbird said:

Det är väl helt normalt att man startar bilen och kör iväg.

Gött då kör jag på det, upplevde det som den bluddrade/gick lite ojämnt när jag inte väntade lite därav frågan, tack för hjälpen iallafall:)

Link to comment
Share on other sites

Såg en motorexpert som sa att numera är det faktiskt skadligare för motorn att  stå still och värma upp.

Moderna maskiner ska belastas direkt. 
Dels för att oljetrycket blir rätt men att även för att kolvar, vev,stakar och annat "rätas" upp korrekt under tryck vilket tydligen är viktigare med moderna maskiners tajtare toleranser

Men som sagt onödigt lämna grannskapet i ett moln av gummi! 🙂

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

De har högre varv vid start för att få upp temperaturen i katalysatorerna. Så det är därför bilen gör så. Är det kallt ute så tar det längre tid innan den går ner 🙂  Kör lugnt/normalt tills motorn är varm. Sen är det lugnt att gasa på lite 😄

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Wallentin said:

De har högre varv vid start för att få upp temperaturen i katalysatorerna. Så det är därför bilen gör så. Är det kallt ute så tar det längre tid innan den går ner 🙂  Kör lugnt/normalt tills motorn är varm. Sen är det lugnt att gasa på lite 😄

Grymt, då vet jag, tack för hjälpen👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...