Jump to content

Vårstart


Perssson

Recommended Posts

Tänkte sent om sidor starta upp mustangen nu, har inte kommit längre än så detta år heller..

 

Är en 2011, v8..

Såg dock att de va lite lite glykol i burken.. vilken sorts glykol ska man köra på? Måste de va den gul/orangea? Finns de nån annann lämplig sort än den grufman har? Kanske till och med är läge att byta, rekommendationen var väl 8 år

Något mer man borde tänka på innan man vrider på nyckeln? Få runt oljan i motorn vore ju fint innan den hoppar igång?

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
3 timmar sedan, Perssson said:

Tänkte sent om sidor starta upp mustangen nu, har inte kommit längre än så detta år heller..

 

Är en 2011, v8..

Såg dock att de va lite lite glykol i burken.. vilken sorts glykol ska man köra på? Måste de va den gul/orangea? Finns de nån annann lämplig sort än den grufman har? Kanske till och med är läge att byta, rekommendationen var väl 8 år

Något mer man borde tänka på innan man vrider på nyckeln? Få runt oljan i motorn vore ju fint innan den hoppar igång?

/Magnus

Du måste fylla med samma typ av glykol som är i bilen/ford rekommenderar. Bara det är rätt typ så är det ingen fara, ett byte är klart inte fel om den har varit i länge.

Oljetrycket är bra att få upp innan, men om du inte bytte olja innan avställning så gör det nu istället 🙂 Bytte du den innan avställning så kan du alltid koppla loss kontakterna till varje spridare och köra runt på starten. Så pumpar den fram lite olja. Viktigt att inte köra för länge på startmotorn, så blir överhettad. Bättre att köra i omgångar istället.

www.oljemagasinet.se tycker jag har rätt bra priser på olja och vätskor.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Tackar för svar!

Läste lite bättre i instruktionsboken vilken klassning som var rätt så va de ju lite lättare att söka.. så länge de är rätt klass på glykolen spelar väl märke och färg ingen roll.. 🙂

oljemagasinet var en vettig sida för glykol, tack!

Blir nog bra å blaska runt oljan lite först innan man startar.. den byttes i vinter..

har blivit alldeles för lite kort senaste åren så är väl hög tid nu!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Härligt 🙂 Ska du fylla på glykol är det viktigt att det är samma, då man inte vet hur olika märken på glykol kan reagera med varandra. Trots samma klassning. Men ska du byta helt så är det bara att gå efter rätt klassning 🙂

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-19 at 08:35, Perssson said:

https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&product_id=4517

Rätt klassning men fel färg, ska dock motsvara den orange/gula..

Eller ska man köra på rätt färg?!

Är inte kylarvätskan bytt sen bilen var ny så hade jag bytt allt 🙂 Köpt den från oljemagasinet och bytt. Då blandar du dessutom inte vätskorna, man vet aldrig även om det är samma klassning

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
2 timmar sedan, micke1967 said:

Om man köper en bil som är ny för en..hur vet man vad för sorts glykol den har då?

Antar det enda man kan göra då är att tömma kylsystemet och i med helt nytt?

Eller kontakta någon som vet så man får i rätt glykol

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...