Jump to content

Mustang som bruksbil?


Recommended Posts

Tjena

Har ännu ingen mustang... Men ska köpa och använda som bruksbil, japp året runt! 

Jag åker otroligt mycket bil, så varför inte försöka åka fint när man åker? 

Har tittat på typ runt 2014 med V8an... 

 

Vad tror ni alla? Skulle det fungera att ha en Mustang som bruksbil? 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Inga problem alls den är tillverkad för det ändamålet som alla andra bilar! 🙂

Rätt vanlig se dom på vintern i Sverige numera så kör på bara!

Däremot skulle jag själv välja 2015+ då den har grymt mycket bättre väghållningsegenskaper med sin IRS bakvagn och även mer elektroniska hjälpmedel (vet ej om de är bra)

2014 med sin stela axel har en struttigare gång med sin stela axel men finns iallafall en Traction Control.....Men mycket stor skillnad i komfort

Självklart är alla Mustanger mer opraktiska än någon annan vanlig bil med sin låga markfrigång och bakhjulsdrift.
Beror ju lite på var du bor och snösituationen

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

17 minuter sedan, Joakim Sahlander said:

Skillnaden på import och svensksåld då? Är det som alltid sämre värme å så i en import? Har dom svensksålda bättre rostskydd än de importerade? 

Är helt grön i mustang världen så alla tips mottages varmt! 

Det finns inga Svensksålda upp till 2014.
Alla är importerade av privatpersoner eller enskilda företag

2015+ finns det svensksålda av Ford och är en helt annan tekniskt mycket bättre bil

Utgå från alla oavsett årsmodell är väldigt dåligt rostskyddade men det är väldigt billigt få det gjort.
Rost är annars inget större problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör min 2007a  året runt och det är inga problem den tar sig fram bra tack vare diffbromsen, och antisladd och antispinn fungerar tillfredställande, men kanske något yxigt.

Du kan ju läsa i min tråd "mustang vanlig bil" så får du lite av mina upplevelser.

Eftersom jag använder bilen som bruksbil har jag inte sänkt den utan låtit den stanna på originalhöjd (Bättre comfort, och markfrigång, samt mer lastförmåga)

Mustangen är faktiskt förvånande "praktisk" med skapligt stort bagage (även fällbart baksäte) och när man väl kommit in så sitter man inte så illa i baksätet. 

Sanningen är den att det finns många  bilar som både är snabbare och bekvämare, men inte med mer personlighet, bilen har något som gör att man tycker om och trivs med den.

mvh Mats  

Link to comment
Share on other sites

Inga problem med kylan värmen i bilen är bra.

Det går säkert att få tag i blockvärmare, sök efter någon till F150 med samma motor men kolla noga så att den är till 240v och inte 110.

Läs min tråd "mustang vanlig bil" så ser du hur jag gjorde.

jag har en slangvärmare med cirkulationspump som värmer både motor och cupeelement och behöver då inte ha någon separat cupevärmare.

 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, datmbn said:

Inga problem med kylan värmen i bilen är bra.

Det går säkert att få tag i blockvärmare, sök efter någon till F150 med samma motor men kolla noga så att den är till 240v och inte 110.

Läs min tråd "mustang vanlig bil" så ser du hur jag gjorde.

jag har en slangvärmare med cirkulationspump som värmer både motor och cupeelement och behöver då inte ha någon separat cupevärmare.

 

Tack för all information, som sagt, är ny i denna "värld" så alla tips och trix mottages gärna. 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-20 at 15:05, datmbn said:

Inga problem med kylan värmen i bilen är bra.

Det går säkert att få tag i blockvärmare, sök efter någon till F150 med samma motor men kolla noga så att den är till 240v och inte 110.

Läs min tråd "mustang vanlig bil" så ser du hur jag gjorde.

jag har en slangvärmare med cirkulationspump som värmer både motor och cupeelement och behöver då inte ha någon separat cupevärmare.

 

Nu kanske jag "svär i kyrkan".... Men fnns det möjlighet att montera en dragkrok på mustanger? 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-07-25 at 18:53, Joakim Sahlander said:

Nu kanske jag "svär i kyrkan".... Men fnns det möjlighet att montera en dragkrok på mustanger? 

Bara kontakte Steffan Beck på Beckab så fixar han fram en åt dig

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag köpte min 07a 2015 med tanken åretrunt bruksbil och har blockvärmare i min 07a original maskin som Grufman installerade, kanonbra. Körde min som bruksbil delar av första vintern när jag köpt den 2015 och håller med Datmb, den tar sig fram bra, och mycke bättre än många framhjulsdrivna småbilar, sen kanske antispinn funktionen inte är världen smidigaste men det funkar och är kul att köra sommar som vinter. Det som jag upplevde mest besvärande vintertid eftersom man är bortskämd med bekvämligheter från modernare bilar var främst avsaknaden av eluppvärmda backspeglar och sidorutorna om man står ute i omväxlande sth miljö med stora temperatur skillnader och väderomslag att rutorna fryser fast i nederkant av snö, is och fukt. Rutan sänks 2cm när du öppnar dörren för att släppa från överlappande kantlist i ovankant eftersom den inte har fula rutramar på dörrarna. Här blir det lite strul och känns som man sliter på grejerna när den sitter fast, dörren går upp men det låter illa. Jag hade eluppvärmda stolar som var eftermonterat, osäker om det var std ens på sista årsmodellen av Gen5.  Gällande dragkrok går det men Gen 5/S197 får dra max 450Kg  p.g.a dom klena  plåtbalkarna sista biten bak som inte var tänkta för annat än att hålla ljuddämpare och bakstam. 2011-14 är lite mer ombonade och bättre allround än 05-10 men Gen 6 är en avsevärt modernare och bekvämare bil och mer åretruntanpassad med allt vad det innebär i form av  mainstream och minskad charm etc men det är väldigt personligt såklart. Jag blev så kär i min Mustang så det blev en renodlad hobby och sommarbil efter första vintern. Jag kör och mekar med den jämt nästan och åker på utlandstrippar och kör bus å bana och lagar sönder nästan allt nuförtiden. Kul som fan är det fortfarande efter fem år. 

Bild från Lördagens 35-mila bad&hav roadtripp med middag i Öregrund. Snittade 0,95L/m med min nya egenbyggda Stroker 302a  

  

IMG_3083.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Mustangmike said:

Jag köpte min 07a 2015 med tanken åretrunt bruksbil och har blockvärmare i min 07a original maskin som Grufman installerade, kanonbra. Körde min som bruksbil delar av första vintern när jag köpt den 2015 och håller med Datmb, den tar sig fram bra, och mycke bättre än många framhjulsdrivna småbilar, sen kanske antispinn funktionen inte är världen smidigaste men det funkar och är kul att köra sommar som vinter. Det som jag upplevde mest besvärande vintertid eftersom man är bortskämd med bekvämligheter från modernare bilar var främst avsaknaden av eluppvärmda backspeglar och sidorutorna om man står ute i omväxlande sth miljö med stora temperatur skillnader och väderomslag att rutorna fryser fast i nederkant av snö, is och fukt. Rutan sänks 2cm när du öppnar dörren för att släppa från överlappande kantlist i ovankant eftersom den inte har fula rutramar på dörrarna. Här blir det lite strul och känns som man sliter på grejerna när den sitter fast, dörren går upp men det låter illa. Jag hade eluppvärmda stolar som var eftermonterat, osäker om det var std ens på sista årsmodellen av Gen5.  Gällande dragkrok går det men Gen 5/S197 får dra max 450Kg  p.g.a dom klena  plåtbalkarna sista biten bak som inte var tänkta för annat än att hålla ljuddämpare och bakstam. 2011-14 är lite mer ombonade och bättre allround än 05-10 men Gen 6 är en avsevärt modernare och bekvämare bil och mer åretruntanpassad med allt vad det innebär i form av  mainstream och minskad charm etc men det är väldigt personligt såklart. Jag blev så kär i min Mustang så det blev en renodlad hobby och sommarbil efter första vintern. Jag kör och mekar med den jämt nästan och åker på utlandstrippar och kör bus å bana och lagar sönder nästan allt nuförtiden. Kul som fan är det fortfarande efter fem år. 

Bild från Lördagens 35-mila bad&hav roadtripp med middag i Öregrund. Snittade 0,95L/m med min nya egenbyggda Stroker 302a  

  

IMG_3083.jpg

Låter ju som att mustangen är en perfekt åretrunt kärra! 👍🏻

Just nu tittar jag på årsm 2016-2018. Vet du något om dom och dragkrok? Vore ju najs om man kunde koppla på husvagnen... Bättre dragbil lär man väll knappast hitta med den urstark V8an 

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...