Jump to content

Uppgradering av kylsystem.


Gottling

Recommended Posts

Hej pĂ„ er alla 🙂

Jag funderar pÄ att uppgradera kylsystemet pÄ min -07'a. Förra Äret vid stillastÄende i stadstrafik (lÀs Wheels and wings i falkenberg) sÄ blev det lite panik nÀr nÄlen bara ville gÄ uppÄt. det var nÄgra svettiga stunder innan jag lyckades komma ut frÄn stan och fick mustangen ut pÄ vidderna. 

Detta Ă€r nĂ„got jag vill undvika i framtiden, detta Ă„ret har jag passat mig frĂ„n att glida runt och det Ă€r lite trĂ„kigt 🙂

Kylsystemet Àr original
Ingen kompressor men trimmat
Termostat skall vara bytt till motsvarande original
Original instÀllningar för start o stopp flÀkt via SCT-X4
FlÀkten gÄr vid AC och den högre intervallen pÄ temp.

 

Tips o trix mottages 🙂

 

mvh // Thomas
 

Link to comment
Share on other sites

FrÄgan Àr hur din vattenpump och termostat mÄr, den borde inte vandra uppÄt sÄ. NÀr byttes termostaten? Temperaturen vill inte gÄ ner alls dÄ trots att kylflÀkten jobbar för fullt? 
 

Har sjÀlv stÄtt i lÄnga köer en bra stund i 25-30-gradig vÀrme, men nÄlen har aldrig börjat vandra.

Link to comment
Share on other sites

Har du tillgĂ„ng att se kylaren med IR kamera? DĂ„ kan man se ifall det Ă€r stopp i kylaren vĂ€ldigt tydligt. Annars kan du testa att mĂ€ta tempen pĂ„ olika delar av kylaren med en IR pistol. Finns det klart kallare strĂ„k pĂ„ kylaren Ă€r det en bra indikering pĂ„ att det finns blockerade celler i kylaren. Är kylarlocket tĂ€tt? 

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Wallentin said:

FrÄgan Àr hur din vattenpump och termostat mÄr, den borde inte vandra uppÄt sÄ. NÀr byttes termostaten? Temperaturen vill inte gÄ ner alls dÄ trots att kylflÀkten jobbar för fullt? 
 

Har sjÀlv stÄtt i lÄnga köer en bra stund i 25-30-gradig vÀrme, men nÄlen har aldrig börjat vandra.

Detta Äret sÄ har den skött sig, och tempen Äker ner nÀr flÀkten gÄr igÄng. Spenderade dom mörka mÄnaderna med att bland annat gÄ igenom och smörja upp kontakter, sÄ felet kan helt enkelt legat dÀr.

Men funderar fortfarande pĂ„ att uppgradera kylsystemet 🙂

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Peter Ekelund said:

Har du tillgĂ„ng att se kylaren med IR kamera? DĂ„ kan man se ifall det Ă€r stopp i kylaren vĂ€ldigt tydligt. Annars kan du testa att mĂ€ta tempen pĂ„ olika delar av kylaren med en IR pistol. Finns det klart kallare strĂ„k pĂ„ kylaren Ă€r det en bra indikering pĂ„ att det finns blockerade celler i kylaren. Är kylarlocket tĂ€tt? 

Nej inga IR kameror i sikte 🙂 men jag har inte heller riktigt kollat runt sĂ„ noga - bra tips.. ska undersöka om nĂ„gon i vĂ€nskapskretsen har detta liggnade. men som sagt, vill frotfarande uppgradera systemet 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Det jag syftar pĂ„ Ă€r att tempen ska inte öka, den ska alltid ligga stabilt i mitten om allt fungerar som det ska 🙂 Oavsett om det Ă€r vĂ€ldigt varmt ute. Kylsystemet Ă€r dimensionerat för det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

GĂ€st
Svara i denna trÄd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...