Jump to content

Yttre kulled/styrled förarsida


Lusth

Recommended Posts

Hej!

 

Har stött på patrull gällande styrningen på min -66'a.

Bilen är från början en 6'a som har konverterats till V8 och PS av någon.

Det sitter även andra spindlar på den. Förmodligen Granada.

Styrningen fungerar hyfsat idag. Dock så kan jag vrida ca 2,5 varv till höger men endast drygt 2 varv till vänster.

Efter lite bildsökning så såg det ut som att vänster yttre kulled inte var PS-varianten. Beställde en ny från VP Autoparts. https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/kulled-yttre-64-66-v8-va-yttre-p-s.html

Men den nya har mindre kona och större gängdiameter. Har läst att det går att köpa en lös konbussning så kulleden ska passa på Granadaspindeln.

Men gängdiametern är ju ffr större så kulleden kommer ju inte passa iaf. 

Nån som har någon info om detta? Bifogar några bilder.

IMG_20200905_125457.jpg

IMG_20200905_125517.jpg

IMG_20200905_125844.jpg

IMG_20200905_125853.jpg

IMG_20200905_125713.jpg

IMG_20200905_124734.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att styväxeln sitter som den ska. 

Det är som om det börjar gå trögt när man har vridit 2 varv åt vänster. 

Är det möjligt att hela PS-arrangemanget kommer från en Granada? 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lusth said:

Jag tror att styväxeln sitter som den ska. 

Det är som om det börjar gå trögt när man har vridit 2 varv åt vänster. 

Är det möjligt att hela PS-arrangemanget kommer från en Granada? 

 

Mustangens hjälpstyrarm (idler arm) som sitter monterad höger sida har en funktion inbyggd i sig att centrera styrningen.
Det går inte vrida armen manuellt utan en rätt styv gummibussning...Så är den designad.

Min gissning är att det kanske är det du upplever trögt.....Borde vara den känslan åt båda håll isåfall

Hjälpstyrarmarna är dessutom olika på Servo styrning konta manuell styrning.  Jag har för mig det är en kraftigare hjälpstyrarm på servostyrning.

Bara köp nytt om det är tveksamt

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att köpa nya styrdetaljer för att råda bot på detta. Frågan är bara vilka delar som bör bytas ut och i så fall vilken variant/årsmodell det ska vara?

Vill ju helst inte behöva byta allt utan kanske bara inre/yttre styrändar och hjälpstyramen. Servocylindern och servoventilen är det ju inget fel på förutom kosmetiskt då.

Mittstaget är ju iaf inte -66 då mitt ser ut som -67 och uppåt. Kikade på Rockauto på Granada servoventil och den ser ju precis likadan ut. Kan det inte vara så att man satt ditt servoprylar från en Granada?? Styrändarna verkar ju vara Granada? F@n inte lätt det här med gamla bilar 😃

IMG_20200826_1.jpg

IMG_20200826_3.jpg

IMG_20200826_2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Spontant vad spelar det för roll med olika antal rattvarv höger eller vänster?
Är inget som påverkar körningen

Funkar det bra i övrigt är det bara tuffa vidare och låt bli peta i det.
Hela Mustangens servo system är ändå bilvärdens sämsta servo system även nytt 1966
En gammal 50-tals design som är riktigt pinsam
Var och varannan byter ut dessa numera mot något annat 

Ser även att det sitter ett beslag (blå detalj) för sänka systemet så headers kommer förbi.
Det beslaget bör du hålla närmare koll på eftersom det kommer gå av förr eller senare!
Kraften från styrcylindern utmattar svetsen beslaget sitter fast i.
Jag har svetsat om flera stycken av dessa som bara gått av....Kan ju vara gjort redan
Kolla även rambalken den sitter i...Även sett skadade rambalkar då detta beslag brukar bryta och svajja betänkligt 

Nörd som jag är såg jag en annan detalj....Kylrören är hopbuntade och så ska det inte vara då värmer det varma röret upp det kalla.
Ska separeras

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Spelar väl egentligen ingen roll. Men vetskapen att styrningen inte är 100 korrekt gnager lite ibland 😄

Tack för infon. Får kolla beslaget. Kylrören kommer bytas ut så då får jag sätta distans mellan.

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, Lusth said:

Spelar väl egentligen ingen roll. Men vetskapen att styrningen inte är 100 korrekt gnager lite ibland 😄

Tack för infon. Får kolla beslaget. Kylrören kommer bytas ut så då får jag sätta distans mellan.

Äga Mustang kommer isåfall göra ett stort hål i huvudet på dig!! 🤣

Styrningen omöjlig få till 100% eftersom det bygger på styrventilen vars princip bygger på ca 1cm glapp
Man får "gilla läget" helt enkelt eller byta ut rubbet totalt.

Link to comment
Share on other sites

Jo tack det har redan slagit mig 😁

Hade det varit original -66 eller om jag vetat vad som sitter där nu hade jag iaf kunnat utgå från det. Nu är det som sagt frågetecken och det är mest det som "gnager".  Och sen är det ju bara allt annat också på bilen som gnager! 😆

Link to comment
Share on other sites

Jo det är nära till ett inköp nu😄. Tyvärr blir det såklart följdproblem då det sitter spindlar från Granada. Och troligtvis är hela styrarrangemanget också från Granada. 

Då är ju frågan om man ska köpa nya spindlar? Är det V8 spindlar till -66 som gäller och därmed också diverse styrgrejer till -66?

Link to comment
Share on other sites

Borgesson är kanon men på just din årsmodell ett helvete att montera...Typ hela motorn måste bort.
Har du planer på lyfta motorn skulle jag ta Borgesson samtidigt.
Om inte är det bättre sätta dit ett Rack & Pinion 

Spindlarna från Granada är något man brukade förr i tiden sätta på Mustanger senare årgång än din
Är inte helt säker men det som kan strula på din 66a är att armen du sätter P-ändarna på är längre på Granada än originalet.....Kan vara det du upplever strul med
Fördelar med Granada är den grövre hjulager tappen/P-ända och även bättre geometri med Caster vinkel så bilen går en gnutta stadigare

Vill du byta skulle jag inte köpa original spindlar!!
Hellre leta upp eftermarknads spindlar.
Typ dessa som har samma kraftigare lagertapp/P-ända

https://www.summitracing.com/int/parts/clp-6567sp-sk/year/1966/make/ford/model/mustang

Bromsar har du sedan fritt välja nytt bland eftermarknad!
 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jättenöjd med Borgeson jag också. Hade original ”cykelpumpsservo” förut och det blev en helt annan bil efter bytet. Trodde jag skulle klara att rädda rattstången men efter mycket pillande hit och dit fick det bli kapning för mig också

Link to comment
Share on other sites

Tack för  feedbacken alla.

Tror jag börjar med Borgeson och behåller Granadaspindlarna tillsvidare.

Det som också kanske måste bytas är inre och yttre styrled samt hjälpstyramen. Den som lever får se.

Borgeson på ebay för drygt 1100 dollar inkl. alla avgifter verkar vara billigast? Nån som vet nåt annat? 

På VP Autoparts blir kostnaden ca 14000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Om du ändå ska byta hjälpstyrarm så finns alternativet att köpa shelbyns pitman/hjälpstyrarm, då minskar du antalet rattvarv till totalt 3 varv ihop med Borgesonsnäckan, jag gjorde det och rekommenderar det om man vill modernisera känslan i styrningen.

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, JanneJ said:

Om du ändå ska byta hjälpstyrarm så finns alternativet att köpa shelbyns pitman/hjälpstyrarm, då minskar du antalet rattvarv till totalt 3 varv ihop med Borgesonsnäckan, jag gjorde det och rekommenderar det om man vill modernisera känslan i styrningen.

Gjort samma på min , mycket bra känsla!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
(redigerad)

Lite tunt med inlägg här så jag kan väl lika gärna bättra på statistiken med lite info om mitt "styrarrangemangsäventyr". 

Borgeson inköpt och resten av styrhistorien är också inhandlat. Då allt på bilen gällande styrningen verkar ha varit från Granada fick jag köpa höger yttre styrled till Granada. Den vänstra fick bli en specialare med Granadas storlek på konisk tapp och den större gängan i andra änden som bara satt på Mustang 65 - 66 med P/S. Inre styrleder blev Mustangvarianten. Hjälpstyrarmen inkl. balkfästet var inte heller originalvarianten så dessa blir också utbytta.

Skulle jag vilja byta ut Granadaspindlarna behöver jag bara köpa nya yttre styrleder. Testkörning i vår får utvisa vad som händer.

 

Man tillbringar bra mycket mer tid söka info än skruva bil 😆

IMG_20201129_111532.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...