Lusth 1 Posted December 19, 2020 Report Share Posted December 19, 2020 Är det ens möjligt att sätta den fel? Det finns ju bara 4 lägen att montera på. Går på typ halvvägs på splinsen. Nu sitter den som f@@n så lär ju skaffa en avdragare som passar. Annars är det bra Quote Link to post Share on other sites
Lusth 1 Posted December 22, 2020 Author Report Share Posted December 22, 2020 Antar att det är olika precision på pitman-armar. Efter demontering filades alla splines lite lätt men den gick inte på nämnvärt mycket längre, dock så såg jag att armen faktiskt går på så långt att man nästan kan se Borgeson-splinesen på "muttersidan". En annan fundering är i samband med detta är att mittstaget inte är vågrätt. Skiljer typ 1,5 cm mellan sidorna. Gissar att det inte har någon jättestor betydelse på styrningen? Quote Link to post Share on other sites
Tungelsta HT-67 19 Posted December 23, 2020 Report Share Posted December 23, 2020 Passar inte original pitman arm på styrsnäckan ? Quote Link to post Share on other sites
Per Berglund 339 Posted December 23, 2020 Report Share Posted December 23, 2020 14 timmar sedan, Lusth said: Antar att det är olika precision på pitman-armar. Efter demontering filades alla splines lite lätt men den gick inte på nämnvärt mycket längre, dock så såg jag att armen faktiskt går på så långt att man nästan kan se Borgeson-splinesen på "muttersidan". En annan fundering är i samband med detta är att mittstaget inte är vågrätt. Skiljer typ 1,5 cm mellan sidorna. Gissar att det inte har någon jättestor betydelse på styrningen? Går nog fint med styrningen Ford hade samma toleranser som tillverkare av Höskrindor! Har du konverterat från manuell till servo styrning? Quote Link to post Share on other sites
J&K Johansson 17 Posted December 23, 2020 Report Share Posted December 23, 2020 Har monterat borgeson på min 67:a Där sitter center styrstaget ovanpå hjälpstyrarm och pitman arm Quote Link to post Share on other sites
J&K Johansson 17 Posted December 23, 2020 Report Share Posted December 23, 2020 Men det kan ju vara helt annat 66 inget var ju lika länge Quote Link to post Share on other sites
Lusth 1 Posted December 23, 2020 Author Report Share Posted December 23, 2020 Kan ju vara fel arm som sitter på då denna bil en gång i tiden hade en sexa och sedan fick en Granadakonvertering? Armen sitter väl iaf nästan där den ska så jag låter den vara tillsvidare. Men som Per säger så kanske man inte kan räkna med precision på dessa gamla klenoder Quote Link to post Share on other sites
Lusth 1 Posted December 23, 2020 Author Report Share Posted December 23, 2020 4 timmar sedan, Per Berglund said: Går nog fint med styrningen Ford hade samma toleranser som tillverkare av Höskrindor! Har du konverterat från manuell till servo styrning? Granadaservo innan. Quote Link to post Share on other sites
Lars Alfredsson 177 Posted December 23, 2020 Report Share Posted December 23, 2020 När jag monterade Borgeson på min 65:a passade allt bra. Det är en bil utan servo som standard. Känner inte igen formen på pitmanarmen. Quote Link to post Share on other sites
Per Berglund 339 Posted December 23, 2020 Report Share Posted December 23, 2020 1 timme sedan, Lusth said: Granadaservo innan. Hade bilen original servo också? Tänker så du köpt hjälpstyrarmen för servostyrning? Bilar med manuell styrning har en styv hjälpstyrarm. Servostyrning så är hjälpstyrarmen inte styv Quote Link to post Share on other sites
Lusth 1 Posted December 23, 2020 Author Report Share Posted December 23, 2020 Det är bara V8-servogrejer inköpta. Verkar som att pitman-armen kanske är Granada den med. Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.