Tungdragarn Posted January 6, 2021 Report Posted January 6, 2021 hej jag tänker byta ut min styrsnäcka till en Borgesson! har en Mustang Mach1 69. med en 428 SCJ några tips innan man kör igång med projektet: Quote
Per Berglund Posted January 6, 2021 Report Posted January 6, 2021 37 minuter sedan, Tungdragarn said: hej jag tänker byta ut min styrsnäcka till en Borgesson! har en Mustang Mach1 69. med en 428 SCJ några tips innan man kör igång med projektet: Go for it! När du ändå är där och gräver passa på sätt dit en hydroboost på en gång så du helt slipper vakuum krånglet. 1 Quote
Tungdragarn Posted January 7, 2021 Author Report Posted January 7, 2021 hej ge en närmare förklaring är du snäll! Quote
Per Berglund Posted January 7, 2021 Report Posted January 7, 2021 37 minuter sedan, Tungdragarn said: hej ge en närmare förklaring är du snäll! Det är en bromsuppgradering som blivit populär och lämpligt göra när man ändå river runt i styrservon då det hänger ihop Istället för en vakuumklocka som ger kraft till bromsarna så kommer kraften från en hydraulisk kolv. Man kopplar bara in sig i samma oljekrets som styrservon. I princip 100% av alla bilar idag har sådant numera och ger bättre/stabilare kraft. Men framförallt slipper man använda vakuum och därmed kan man trimma motorn hur som helst utan att tänka på bromssystemet då det istället får kraft från servo oljan Jag tog en hydroboost servo från en Mustang 2010 tror jag det var Behövde endast tillverka en fästplatta och modifiera pedal anslutningen så var det klart Har en Borgesson pump som driver både styr/broms nu. Har du bra bromsar och inga trimningsfunderingar är det onödigt göra detta! Men har du tänkt dig en vass kamaxel är detta suveränt! Quote
Tungdragarn Posted January 7, 2021 Author Report Posted January 7, 2021 Jag har väldigt bra bromsar på den, det är skivor runt om. & det är även monterat en bromsventil så jag kan styra bromskraften mellan fram & bak Quote
Per Berglund Posted January 7, 2021 Report Posted January 7, 2021 19 minuter sedan, Tungdragarn said: Jag har väldigt bra bromsar på den, det är skivor runt om. & det är även monterat en bromsventil så jag kan styra bromskraften mellan fram & bak Ja är det redan utbytt och funkar bra så ska man ju inte peta i det! Originalet är mer för lugna sansade inbromsningar. Quote
Lusth Posted January 9, 2021 Report Posted January 9, 2021 On 2021-01-07 at 19:24, Per Berglund said: Ja är det redan utbytt och funkar bra så ska man ju inte peta i det! Originalet är mer för lugna sansade inbromsningar. Detta lät ju intressant! Jag har ju själv nyss monterat borgeson och har funderat på om jag skulle byta ut bromsservon då den troligen kommer från en Granada. Vore ju smutt att slippa vakuum-historien. Något annat att tänka på gällande denna installation? Ursäkta trådkapningen tungdragarn Quote
Per Berglund Posted January 10, 2021 Report Posted January 10, 2021 On 2021-01-09 at 08:18, Lusth said: Detta lät ju intressant! Jag har ju själv nyss monterat borgeson och har funderat på om jag skulle byta ut bromsservon då den troligen kommer från en Granada. Vore ju smutt att slippa vakuum-historien. Något annat att tänka på gällande denna installation? Ursäkta trådkapningen tungdragarn Nej det är inget speciellt och rätt enkelt sätta in Hydroboost. Istället för vakuum slang så är det hydraulslang och det är väl det som är mest pyssel med att få snyggt och rätt Finns många firmor som gör färdigt system ifall man inte har verktyg/kunskap själv. Quote
Lusth Posted January 13, 2021 Report Posted January 13, 2021 On 2021-01-10 at 14:04, Per Berglund said: Nej det är inget speciellt och rätt enkelt sätta in Hydroboost. Istället för vakuum slang så är det hydraulslang och det är väl det som är mest pyssel med att få snyggt och rätt Finns många firmor som gör färdigt system ifall man inte har verktyg/kunskap själv. Det finns ju olika varianter av dessa. Om man vill göra en "custom" installation kan man ta vilken som helst och modifiera? Finns som du skrev färdiga system men modifiera själv är ju oftast mer givande och lärande. 1 steg framåt, 2 steg bakåt är ju det bästa man kan få uppleva när det ska skruvas Quote
Per Berglund Posted January 13, 2021 Report Posted January 13, 2021 (edited) 1 timme sedan, Lusth said: Det finns ju olika varianter av dessa. Om man vill göra en "custom" installation kan man ta vilken som helst och modifiera? Finns som du skrev färdiga system men modifiera själv är ju oftast mer givande och lärande. 1 steg framåt, 2 steg bakåt är ju det bästa man kan få uppleva när det ska skruvas Jag köpte en hydroboost aggregat på Osby skroten från en Mustang 2010 tror jag det var Huvudcylinder tog jag från en Fox body......Finns 2 varianter det som skilljer är på vilken sida nipplarna kommer ut Behövde bara tillverka en stålplatta mot torpeden. Som tur är har jag rätt maskin för det! Så en sån maskin måste du skaffa först! https://www.youtube.com/watch?v=ZhYZDtUk2ic&feature=youtu.be Edited January 13, 2021 by Per Berglund Quote
Lusth Posted January 13, 2021 Report Posted January 13, 2021 1 hour ago, Per Berglund said: Jag köpte en hydroboost aggregat på Osby skroten från en Mustang 2010 tror jag det var Huvudcylinder tog jag från en Fox body......Finns 2 varianter det som skilljer är på vilken sida nipplarna kommer ut Behövde bara tillverka en stålplatta mot torpeden. Som tur är har jag rätt maskin för det! Så en sån maskin måste du skaffa först! https://www.youtube.com/watch?v=ZhYZDtUk2ic&feature=youtu.be Haha sån maskin har väl alla seriösa hobbymeckare Man kan då alltså ta hydroboosten från vilken bil som helst och modifiera? Quote
Per Berglund Posted January 13, 2021 Report Posted January 13, 2021 4 timmar sedan, Lusth said: Man kan då alltså ta hydroboosten från vilken bil som helst och modifiera? I princip ja! Men eftersom det är superviktigt med rätt diameter på huvudcylinderns kolv på 1" så faller det sig naturligt att använda Ford prylar Huvudcylindrarnas bultinfästning på Ford är ju samma från 60-talet och fram till 2004 eller ännu längre Jag har filosofin att det ska vara enkelt och lätt hitta reparationsdelar Quote
Lars Alfredsson Posted January 13, 2021 Report Posted January 13, 2021 Håller också på med att sätta en sådan på min 65a. Köpte också från Osbyskroten. Om man inte vill meka själv så finns det att köpa i USA också t.ex. här https://www.powerbrakeservice.net/new-1990-2000-ford-mustang-hydroboost-brake-booster.html Quote
Lusth Posted January 14, 2021 Report Posted January 14, 2021 11 timmar sedan, Lars Alfredsson said: Håller också på med att sätta en sådan på min 65a. Köpte också från Osbyskroten. Om man inte vill meka själv så finns det att köpa i USA också t.ex. här https://www.powerbrakeservice.net/new-1990-2000-ford-mustang-hydroboost-brake-booster.html Jo jag har kikat på sådana men tänkte först och främst se om det går att få tag på någon från en annan bil. Lite svordomsmekande samtidigt som man kanske sparar några kronor till andra delar är ju aldrig fel. Hittar inget på Osbyskroten via laga.se. Det finns något de kallar Broms.tryckackumulator. Är det samma som hydroboost? Sorry igen Tungdragarn för trådkapningen. Nu handlar den mer bromsar än styrning Quote
Lars Alfredsson Posted January 14, 2021 Report Posted January 14, 2021 Denna modellen har jag köpt https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Ford/FORD-MUSTANG-IV/1994_2004/Bromsar/Bromsservo/Alla/ID-29512402/ 1 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.