Jump to content

3d skrivare, årets julklapp!


monkeyman

Recommended Posts

Årets julklapp till mig själv fick bli en 3d skrivare, mest för att jag köpte några backkameror som inte alls passade mustangen och tänkte försöka ge mig på att fixa till egna fästen... Och sedan har det rullat på, fantastiskt vad mycket saker man kommer på att man "villhöver" som är bilrelaterat eller till garaget. Ett litet axplock av vad det blivit hittils.

Fler som roar sig med detta? Har tänkt komma till att få ordning i garaget härnäst, så det ska bli hållare till verktyg och lite sånt är det tänkt.

 

bct.jpg

ford_skylt.jpg

tbird_skylt.jpg

mustang_skylt.jpg

skylt.jpg

Link to comment
Share on other sites

Snyggt du har fått till en bra finish!! 🙂

Ja jag har 3D printat mycket i flera år och det har varit guds gåva för bilhobbyn.
Just nu håller jag på med ett CAI till Mustangen men måste fixa en bättre 3D skrivare då min gamla Finder inte är så bra på PETG eller ABS som behövs

20201103_185545.thumb.jpg.520e96bffca786bf09d03070a8f40ff0.jpg

20201030_151957.thumb.jpg.792dd4ffa216f51ff77f26d270924a73.jpg

Just nu mest PLA som enbart duger till saker som sitter inne i bilen eller gjort tillfälliga verktyg.
Har mest blivit "mallar", "stämplar" till frugan som är skulptör i lera så även hon lyrisk över spara massa tid!


I garaget har jag märkt där behövs bra plaster så det jag gjort i PLA är skrot nu

Vill ha en maskin som klarar Nylon och ABS nu! 🙂

Vi får dela våra erfarenheter!

Link to comment
Share on other sites

Den gul/svarta varningsskylten är printad i PETG just med tanke på hållbarhet i garaget. PLA känns väl ok för prydnadssaker och liknande inomhus. 
Lite klurigare att få PETG bra, men tycker jag får det hyfsat iaf, duger för mina behov! 
ABS printade jag hållaren till kamera, kändes som det mest hållbara då den ska sitta ”utomhus”, dock är ABS lite jobbigare att få bra då det lätt slår sig, samt att det inte luktar så mysigt..:( Har skrivaren i en garderob i källaren nu så ska jag printa ABS så stänger man dörren och även dörren till det rummet så slipper man lukten och det blir lagom temp i garderoben!

Link to comment
Share on other sites

Jo märkt ABS väldigt känslig och kräver mycket övning jämfört med PETG.
Fick faktiskt rätt okej vidhäftning med vanlig hårspray på plattan som lim. 🙂  Men tappa sugen när man inte har rätt prylar

Så helst vill man ju ha en sluten skrivare.
Går ju med en rasande utveckling både skrivare och nya filament så jag sitter ofta och läser av allt på nätet

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...