Jump to content

Däckbredd


runeC

Recommended Posts

Jag har köpt nya fälgartill min 2005 GT cab. Sänkt 1.5" och fyrkolvs Brembo bromsar fram.

10 x 20 ET40 bak och 8.5 x 20 ET20 fram.

När jag provmonterade dom ligger dom ganska nära skärmkanten ca 2 mm innanför både fram och bak.

Fälgtillverkaren rekommenderar däck  275 x 35 bak och 255 x 35 fram men då kommer förmodligen däcken gå utanför skärmkanten.

Jag tänkte att gå ner en dimension till 265 x 35 bak och 245 x 40 fram för att minska det problemet att få anmärkning på besiktning.

Är detta rätt tänkt eller är det inte nåt större problem med besiktning ?

Mvh

Rune

Link to comment
Share on other sites

funkar bra med de första bredderna förutsatt att du fixat bakaxeln med ett justerbart panhardstag så den sitter centrerad.

annars kommer du väldig snart se att bakaxeln sitter längre till vänster när du får på dina bredare fälgar

Link to comment
Share on other sites

Jag var smart trodde jag och köpte ett GT500 2008 reservhjul med måtten 18x4.5 TX40 men det låg emot mina Brembo bromsar fattades ca 20 mm på ET måttet , bromsarna låg också väldigt nära ytterkanten på fägen. Borde inte ett GT500 reservhjul passa på en GT med Brembo bromsar ?

20210218_190744.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar på att köpa en 25 mm spacer och ha med mig eftersom mina bakhjul inte passar fram. Jag är lite osäker på om diametern på reservhjulet är tillräckligt stor för att inte ta i på ovansidan av bromsarna.

Link to comment
Share on other sites

 Ford i Australien har tagit fram ett reserv hjul som passar över Brembo bromsar framtagit till 2015 och nyare artikel nummer VGR3Z1007D.

Dom insåg väl hur idoitiskt det var att ha ett reservhjul som inte passar, är ju lite långt att åka bara.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-02-20 at 21:00, runeC said:

 Ford i Australien har tagit fram ett reserv hjul som passar över Brembo bromsar framtagit till 2015 och nyare artikel nummer VGR3Z1007D.

Dom insåg väl hur idoitiskt det var att ha ett reservhjul som inte passar, är ju lite långt att åka bara.

Hmm gick inte att beställa från USA 

image.png.5793509a11dffb02955151ba3070a68b.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...