Jump to content

Mach E


Corvette
 Share

Recommended Posts

Så har vi varit och kört den nya eldrivna "Mustangen" på Hedin Bil och vi blev glatt överraskade.
Ok ok, Yvonne körde och jag åkte med och pillade på alla inställningar 😁
Den var riktigt bra ihop skruvad.
Hade bra prestanda och komfort, den som vill ha ännu mer drag får avvakta till nästa år när GT modellen kommer.
Första leveransen till våren är slutsåld och nästa leverans kommer i Oktober.

 

 

IMG_8311.jpg

IMG_8315.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om ni ska beställa en Mach E på den nedre bilden... 🙂.

Tittar man Mustang historiskt så påminner det om på 70-talets oljekris när de klassiska Mustangerna ersattes med Mustang II, "Ponyn med de små benen" som var en liten snål bil rätt i tiden mer än en muskelbil. Nu är det CO2 kris istället. Mach E verkar ha en del prestanda (särskilt som GT), men andra attribut som fyra dörrar och bullig crossover kaross som gör att en del Mustang fantaster gärna ser den som en sidogren på stamträdet. Nu har ju det också kommit en "äkta" Mach 1 Mustang, så muskelsportbilen är kvar parallellt. Mustang hänger med i tiden och lever nog kvar 50 år till..... Fråga är vilken variant som hänger med bäst?

Här vill man visa att Mach E är en del av Mustang familjen. Specialbanvarianten har bra drag och med en unik ljudbild. Som en tandläkarborr enligt någon. Helt klart är det ordentligt drag i den här!

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Prime Mover said:

Det ser ut som om ni ska beställa en Mach E på den nedre bilden... 🙂.

Tittar man Mustang historiskt så påminner det om på 70-talets oljekris när de klassiska Mustangerna ersattes med Mustang II, "Ponyn med de små benen" som var en liten snål bil rätt i tiden mer än en muskelbil. Nu är det CO2 kris istället. Mach E verkar ha en del prestanda (särskilt som GT), men andra attribut som fyra dörrar och bullig crossover kaross som gör att en del Mustang fantaster gärna ser den som en sidogren på stamträdet. Nu har ju det också kommit en "äkta" Mach 1 Mustang, så muskelsportbilen är kvar parallellt. Mustang hänger med i tiden och lever nog kvar 50 år till..... Fråga är vilken variant som hänger med bäst?

Här vill man visa att Mach E är en del av Mustang familjen. Specialbanvarianten har bra drag och med en unik ljudbild. Som en tandläkarborr enligt någon. Helt klart är det ordentligt drag i den här!

 

 

du kan ställa in virtuellt ljud i Mach E så den låter som någon futuristisk rymdbil 😁

höll på att göra den unga säljaren gråhårig när jag lekte med alla funktioner 😂

Edited by corvette
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Prime Mover said:

Det ser ut som om ni ska beställa en Mach E på den nedre bilden... 🙂.

Tittar man Mustang historiskt så påminner det om på 70-talets oljekris när de klassiska Mustangerna ersattes med Mustang II, "Ponyn med de små benen" som var en liten snål bil rätt i tiden mer än en muskelbil. Nu är det CO2 kris istället. Mach E verkar ha en del prestanda (särskilt som GT), men andra attribut som fyra dörrar och bullig crossover kaross som gör att en del Mustang fantaster gärna ser den som en sidogren på stamträdet. Nu har ju det också kommit en "äkta" Mach 1 Mustang, så muskelsportbilen är kvar parallellt. Mustang hänger med i tiden och lever nog kvar 50 år till..... Fråga är vilken variant som hänger med bäst?

Här vill man visa att Mach E är en del av Mustang familjen. Specialbanvarianten har bra drag och med en unik ljudbild. Som en tandläkarborr enligt någon. Helt klart är det ordentligt drag i den här!

 

 

Kul film och fräck elbil, men det var många hål att laga där 😉

Låter som sekventiell låda med rakskurna drev,  men utan ljudkulissen från en riktig motor. 

 

  

Link to comment
Share on other sites

Bilen på filmen är en äkta tävlingsbil som kanske bara har karossformen gemensamt med originalbilen. De raka dreven gör att den låter som en radiostyrd elbil som har raka drev. Ljudtekniker har nog trixat med ljudet så det låter lite extra "tufft" i videon. Tur att inte den "vanliga" Mach E har ett sånt transmissonsljud.

Det är kanske så tyst i kupén så det behövs ett konstgjort ljud så man kan ha koll på vad motorn gör. Busigt med rymdljud som överraskar 🙂, kul partytrix för ovetande kompisar. Om bilen är väldigt tyst utvändigt i låg fart så borde det finnas ett ljud som gör att man hör att det kommer en bil. Har väntat på någon östasiatisk bil som har något fånigt ljud typ "dingaling- dingaling" när den kommer rullande.

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Prime Mover said:

Bilen på filmen är en äkta tävlingsbil som kanske bara har karossformen gemensamt med originalbilen. De raka dreven gör att den låter som en radiostyrd elbil som har raka drev. Ljudtekniker har nog trixat med ljudet så det låter lite extra "tufft" i videon. Tur att inte den "vanliga" Mach E har ett sånt transmissonsljud.

Det är kanske så tyst i kupén så det behövs ett konstgjort ljud så man kan ha koll på vad motorn gör. Busigt med rymdljud som överraskar 🙂, kul partytrix för ovetande kompisar. Om bilen är väldigt tyst utvändigt i låg fart så borde det finnas ett ljud som gör att man hör att det kommer en bil. Har väntat på någon östasiatisk bil som har något fånigt ljud typ "dingaling- dingaling" när den kommer rullande.

Den är tyst invändigt och det finns konstgjord ljud i bilen.
Utanför får man montera en boom box för roligt ljud 😁

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det var inte billigt att bli elektrisk, startar på 575.000 för bakhjulsdrift med den kortare räckvidden och med fyrhjulsdrift och lite längre räckvidd så hamnar notan på 735.000. Den dyra är ungefär som en GT350 i pris. Jag börjar förstå varför man kallar den Mustang Mach E, så man får en känsla av att få lite mer.....😉.

GT (något för Greta Tunberg ?) modellen som ska komma nästa år hamnar kanske runt miljonen?

Link to comment
Share on other sites

24 minuter sedan, Prime Mover said:

Det var inte billigt att bli elektrisk, startar på 575.000 för bakhjulsdrift med den kortare räckvidden och med fyrhjulsdrift och lite längre räckvidd så hamnar notan på 735.000. Den dyra är ungefär som en GT350 i pris. Jag börjar förstå varför man kallar den Mustang Mach E, så man får en känsla av att få lite mer.....😉.

GT (något för Greta Tunberg ?) modellen som ska komma nästa år hamnar kanske runt miljonen?

Skulle aldrig jämföra den med en riktig Mustang.  Du tigger om stryk!! 😉

Som elbil är priset fullt rimligt jämfört men konkurrenterna.   Den ligger och svävar mitt emellan alla konkurrenter
Tesla måhända vara snäppet bättre körmässigt men de jag suttit i så märks det att Tesla har en bit kvar som biltillverkare.
Mach E klart mer ombonad och smartare layout för föraren.

AWD är ju mer en rolig sak man väljer och inte behöver.

Mach E AWD kan du få för 644" med kort räckvidd

Ytterst få El bilar köper man för ekonomins skull....Mest för det är jävligt roligt eller för att man har någon form av miljö ångest och tror man gör rätt.
Våra "pruttomobiler" är billigare ett bra tag till
 

Edited by Per Berglund
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Min Mach E kommer i augusti. Den kommer kosta 776.800 kroner. Saftigt för en Ford 😂 Jag har fått VIN numret från säljaren. Får se om jag kan följa dens färd från Mexico till Skåne. Jag kommer gå från en typ av Mustang till en annan. Borde få en medalj av Ford för min fantastiska lojalitet.

Detta är "Classic Mustang Club Sweden", så fattar att Mach E troligen inte är en del av temaet här 😆

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Nugatti said:

Min Mach E kommer i augusti. Den kommer kosta 776.800 kroner. Saftigt för en Ford 😂 Jag har fått VIN numret från säljaren. Får se om jag kan följa dens färd från Mexico till Skåne. Jag kommer gå från en typ av Mustang till en annan. Borde få en medalj av Ford för min fantastiska lojalitet.

Detta är "Classic Mustang Club Sweden", så fattar att Mach E troligen inte är en del av temaet här 😆

Jätte häftigt att se en Mustang Mach E på en Musseträff 👍

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, pools said:

Ford kunde väl döpt el-bilen till vad som helst, inte Mustang. En Mustang är en bensindriven bil, helst med v8-motor! Ingen jävla suv med eldrift!
Punkt slut!!!

/P-O.

och när den nya Mustangen kommer som inte är SUV och har alternativ drivkälla, är det en Mustang då 🤔

Mao så finns inte Mustang efter 2021 då... 

Link to comment
Share on other sites

Varför fick den inte heta EL-Toro eller något annat fyndigt?

Vad borde den fått heta istället tycker ni?

Nu är den ju en gren på Mustangträdet och en del av Mustangens historia. Självklart så vore det kul med Mustang Mach E på Mustangträffar. Två dörrar för mycket och lite SUVfet, men är annorlunda och väcker uppmärksamhet, nyfikenhet och startar säkert intressanta diskussioner. En udda "Mustang" idag, men om 5-10 år så var det kanske den som ledde in den "vanliga" Mustangen mot elhybrid eller ren eldrift?

Link to comment
Share on other sites

16 minuter sedan, Prime Mover said:

Varför fick den inte heta EL-Toro eller något annat fyndigt?

Vad borde den fått heta istället tycker ni?

Nu är den ju en gren på Mustangträdet och en del av Mustangens historia. Självklart så vore det kul med Mustang Mach E på Mustangträffar. Två dörrar för mycket och lite SUVfet, men är annorlunda och väcker uppmärksamhet, nyfikenhet och startar säkert intressanta diskussioner. En udda "Mustang" idag, men om 5-10 år så var det kanske den som ledde in den "vanliga" Mustangen mot elhybrid eller ren eldrift?

alla är tvingade att gå till alternativa drivkällor 

2023 blir ett spännande år va de har hittat på

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
2 timmar sedan, kanske mustang said:

Vet inte om det stämmer, men en   bekant sa att den fick inte så bra betyg i älgtestet , alltså  där man ska väja för ett hinder som kommer ut i vägen i 50 km eller 80km eller vad det är. 

Strunta i det fåniga älgtestet det är en larvig detalj som inte alls är avgörande.....Är inget jätte problem att ständigt väja för älgar 🙂

Mach E är toppklass bland EV bilarna!!
Tesla bilarna är och kommer hålla dom 3 första platserna för MYCKET lång tid fram!!
Mach E kommer som en god 4a men ändå en bra bit efter Tesla...Kolla Norrmännen dom damsuger marknaden på Mach E och Tesla....Svenskarna har inte fattat ännu

Mach E och i princip nästan alla andra EV förutom Tesla lider av ganska dålig integration och gammaldags tänkande.

När jag var nära beställa en Mach E upptäckte jag en sak som gör att jag aldrig i livet ens kommer ta i den med tång kan du se i detta klipp från Sandy Munro som är mycket talande.
Inte så allvarligt men visar mycket tydligt hur amatörmässigt och snabbt man tagit delar från hyllorna och satt ihop den.
Det vill säga dålig integration då Ford inte hunnit lära sig ännu!!

Återigen det är en skitbra bra bil men på det sättet den är byggd finns en stor risk för framtida problem .....Det är för tidigt helt enkelt att köpa!
Om inte Ford hinner göra konkurs så skulle jag vänta några år den kommer utvecklas mycket snabbt.

Kolla på detta i lugn och ro med Sandy Munro det är väldigt talande hur Ford byggt kyl/värme systemet som är det värsta
 

 

Edited by Per Berglund
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Per Berglund said:

Strunta i det fåniga älgtestet det är en larvig detalj som inte alls är avgörande.....Är inget jätte problem att ständigt väja för älgar 🙂

Mach E är toppklass bland EV bilarna!!
Tesla bilarna är och kommer hålla dom 3 första platserna för MYCKET lång tid fram!!
Mach E kommer som en god 4a men ändå en bra bit efter Tesla...Kolla Norrmännen dom damsuger marknaden på Mach E och Tesla....Svenskarna har inte fattat ännu

Mach E och i princip nästan alla andra EV förutom Tesla lider av ganska dålig integration och gammaldags tänkande.

När jag var nära beställa en Mach E upptäckte jag en sak som gör att jag aldrig i livet ens kommer ta i den med tång kan du se i detta klipp från Sandy Munro som är mycket talande.
Inte så allvarligt men visar mycket tydligt hur amatörmässigt och snabbt man tagit delar från hyllorna och satt ihop den.
Det vill säga dålig integration då Ford inte hunnit lära sig ännu!!

Återigen det är en skitbra bra bil men på det sättet den är byggd finns en stor risk för framtida problem .....Det är för tidigt helt enkelt att köpa!
Om inte Ford hinner göra konkurs så skulle jag vänta några år den kommer utvecklas mycket snabbt.

Kolla på detta i lugn och ro med Sandy Munro det är väldigt talande hur Ford byggt kyl/värme systemet som är det värsta
 

 

Är mycket nöjd med min  Mustang GT  väntar med spänning på den nya Mustangen 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Per Berglund said:

Strunta i det fåniga älgtestet det är en larvig detalj som inte alls är avgörande.....Är inget jätte problem att ständigt väja för älgar 🙂

Mach E är toppklass bland EV bilarna!!
Tesla bilarna är och kommer hålla dom 3 första platserna för MYCKET lång tid fram!!
Mach E kommer som en god 4a men ändå en bra bit efter Tesla...Kolla Norrmännen dom damsuger marknaden på Mach E och Tesla....Svenskarna har inte fattat ännu

Mach E och i princip nästan alla andra EV förutom Tesla lider av ganska dålig integration och gammaldags tänkande.

När jag var nära beställa en Mach E upptäckte jag en sak som gör att jag aldrig i livet ens kommer ta i den med tång kan du se i detta klipp från Sandy Munro som är mycket talande.
Inte så allvarligt men visar mycket tydligt hur amatörmässigt och snabbt man tagit delar från hyllorna och satt ihop den.
Det vill säga dålig integration då Ford inte hunnit lära sig ännu!!

Återigen det är en skitbra bra bil men på det sättet den är byggd finns en stor risk för framtida problem .....Det är för tidigt helt enkelt att köpa!
Om inte Ford hinner göra konkurs så skulle jag vänta några år den kommer utvecklas mycket snabbt.

Kolla på detta i lugn och ro med Sandy Munro det är väldigt talande hur Ford byggt kyl/värme systemet som är det värsta
 

 

Jo har själv sett att Ford själva sagt att Mach E kommer vara 100% klar/utvecklad till 2025

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte det var så farligt, Ford är ju världsmästare på slang & kopplingar. Kika in i en Vanlig gen 6, och sen en GT350 och en sen en modern GT500. Helt galet många kylare, värmeväxlare och slang till förbannelse. Han jämför kopplingar på 80-talet, inte fasen läcker grejerna idag. Sen är det självklart dåligt ur produktionskostnads och möjlighet till felmontering samt underhåll. Men Hur många år har Ford lekt elbil, den här ville dom snyta ut lite kvickt för att hänga på tåget, så självklart kommer det bli bättre på sikt. Men, amerikanerna gör inget för sakens skull, utseende och upplevelse av det yttre är det som gäller sen kan man dölja det simpla mekaniken bakom kulisser. The American way 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Mustangmike said:

Tycker inte det var så farligt, Ford är ju världsmästare på slang & kopplingar. Kika in i en Vanlig gen 6, och sen en GT350 och en sen en modern GT500. Helt galet många kylare, värmeväxlare och slang till förbannelse. Han jämför kopplingar på 80-talet, inte fasen läcker grejerna idag. Sen är det självklart dåligt ur produktionskostnads och möjlighet till felmontering samt underhåll. Men Hur många år har Ford lekt elbil, den här ville dom snyta ut lite kvickt för att hänga på tåget, så självklart kommer det bli bättre på sikt. Men, amerikanerna gör inget för sakens skull, utseende och upplevelse av det yttre är det som gäller sen kan man dölja det simpla mekaniken bakom kulisser. The American way 🙂

 

Det har egentligen inte så mycket om "kopplingar och slangar" fungerar utan att Ford inte vet hur.
Mycket tydligt här att varken ingenjörer eller utvecklar varit inblandade i utvecklingen utan man har helt enkelt rotat i "bra ha lådan" och satt ihop ett system utifrån vad man har och kunde vid tillfället.....Säkerligen hade man nog inget val

Jag jobbar mycket inom fordonsindustri och monteringsliner där Poka yoke är ett måste för att lyckas och för att produkten ska fungera i massproduktion.
Ford har här gått emot alla principer och det är uppenbart att montörer kommer göra fel och delar kommer gå sönder
Teslas värmesystem består av i princip 2st slangar och Ford "failar" med typ 40++++.
Ford går back på varje bil som Tesla skruvar samtidigt.
Det är viss skillnad skruva i 2 saker kontra 40st

Ford inte alls ensamma här utan i gott sällskap med exempelvis ID4/ID3 (Mycket sämre bilar än Mach E) och andra som kom sent till den här EV festen.
Är man sist så tar det såklart lång tid och Ford har garanterat i detta nu skruvat isär en Tesla för att lära (kopiera) sig.

Skulle vara intressant redan nu lyfta på locket och kolla vad som ändrats!!.......Ska Ford överleva måste de bli bättre och snabbare.

Montagemässigt så är Tesla 4:1 snabbare än Ford.....Man behöver inte vara ett mattesnille för att förstå att så kan man inte hålla på allt för länge.

Integrera eller dö!

Edited by Per Berglund
Link to comment
Share on other sites

VW ID-bilar tar ca 30 h att bygga, Tesla 10 h.

Tesla och Kinabilarna är helt överlägsna de traditionella tillverkarna dessvärre, hade varit kul om de bjudit upp till bättre kamp. BYD, Nio, Xpeng, Tesla och andra Kinesiska tillverkare kan komma att dominera om ngt år. 
i Kina har man redan nått brytpunkten där en elbil är billigare än en fossilbil och det går rekordfort i omställningen. Finish, design , interiörer och infotainment i Kinabilarna har snabbt nått nivåer där traditionella stormärken upplevs som riktigt gamla.

Edited by Junkers
Link to comment
Share on other sites

On 2021-11-05 at 20:22, Per Berglund said:

Det har egentligen inte så mycket om "kopplingar och slangar" fungerar utan att Ford inte vet hur.
Mycket tydligt här att varken ingenjörer eller utvecklar varit inblandade i utvecklingen utan man har helt enkelt rotat i "bra ha lådan" och satt ihop ett system utifrån vad man har och kunde vid tillfället.....Säkerligen hade man nog inget val

Jag jobbar mycket inom fordonsindustri och monteringsliner där Poka yoke är ett måste för att lyckas och för att produkten ska fungera i massproduktion.
Ford har här gått emot alla principer och det är uppenbart att montörer kommer göra fel och delar kommer gå sönder
Teslas värmesystem består av i princip 2st slangar och Ford "failar" med typ 40++++.
Ford går back på varje bil som Tesla skruvar samtidigt.
Det är viss skillnad skruva i 2 saker kontra 40st

Ford inte alls ensamma här utan i gott sällskap med exempelvis ID4/ID3 (Mycket sämre bilar än Mach E) och andra som kom sent till den här EV festen.
Är man sist så tar det såklart lång tid och Ford har garanterat i detta nu skruvat isär en Tesla för att lära (kopiera) sig.

Skulle vara intressant redan nu lyfta på locket och kolla vad som ändrats!!.......Ska Ford överleva måste de bli bättre och snabbare.

Montagemässigt så är Tesla 4:1 snabbare än Ford.....Man behöver inte vara ett mattesnille för att förstå att så kan man inte hålla på allt för länge.

Integrera eller dö!

Absolut håller med, men det handlar om Time to market också. Här har dom tagit en kalkylerad risk. Komma ut med en produkt, som kanske inte är 100&% optimal ur alla aspekter (kanske även lönsamhetsmässigt) och vara med, eller missa tåget.

Dom har självklart bedömt riskerna och ser till att eventuell kvalitets eller produktions monteringsfel inte drabbar kunderna för mycket. Tiden får visa om den blir ett surkart, (alla elbilar har en tickande bomb och stort frågetecken med sina batterier) en inte.

Kunderna bryr sig i huvudsak om basbehovet, upplevelsen och initial driftsekonomi vid nyköp utifrån finansieringskalkylen, resten är ett oskrivet kort, för alla nya elbilar.

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Mustangmike said:

Här har dom tagit en kalkylerad risk. Komma ut med en produkt, som kanske inte är 100&% optimal ur alla aspekter (kanske även lönsamhetsmässigt) och vara med, eller missa tåget.

Ja man måste berömma Ford att de tar risken! 

Gäller ju ännu mera nya F serien där många skriver att det är så hög risk att det kan fälla Ford för gott om det går det minsta fel!
F150 har ju varit mjölkkossan för Ford och i princip stommen för dess överlevnad

Nu går man ut med en EV F150 till i princip samma pris som de ordinarie sortimentet kostar.
Alla vet att en EV alltid är dyrare än ICE bilar så Ford tar nu en jätte risk där förtjänsten på varje F150 är mindre

För inte tala om alla minskade inkomster på underhåll och reparationer

Det är en spännande tid vi nu ser för alla de gamla "traditionella" bilföretagen som måste hugga av en massa gamla grenar och samtidigt så ny oprövad mark!
 

Edited by Per Berglund
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...