Jump to content

problem med bil som varit strömlös


datmbn

Recommended Posts

Jag har haft bilen (GT 2007) avställd över vintern och för att batteriet inte skall ladda ur har jag lyft av jordsladden på batteriet.
När jag igår skulle titta till bilen och kopplade in batteriet började tutan tjuta med en ihållande ton som inte slutade förrän jag 
startade bilen, men så fort man stänger av bilen börjar tutan igen och instrumenten blinkar som om larmet är på tutan ljuder dock med
en ihållande ton och ljuset lyser också med fast sken 
Allt verkar annars fungera man kan låsa låsa upp bilen både kupe och bagage. och det går alldeles utmärkt att köra 
Är det någon som har en aning om vad felet kan vara?
jag provade också att resätta alarmet med den lilla knappen på röda lampan på styrstången.
 

Link to comment
Share on other sites

Har det varit fuktigt i kupén? Låter som att det möjligtvis har kommit fukt i någon box. Osäker på om smart junction boxen styr larmet, men kan vara fukt i den isåfall. Nere till höger vid passagerarens fötter. 

Har du provat att koppla bort batteriet helt från bilen? 

Link to comment
Share on other sites

Bilen har stått inne i en torr lada med betong golv så jag tror inte på fukt 

Jag tänker ta bort reläet till tutan låsa  och låta bilen stå en stund, så kanske larmet slutar av sig själv, och låsa upp bilen så kanske den fattar att den är upplåst 

Känns nästan som det har blivit oralt med låsning upplåsning

Link to comment
Share on other sites

Hallå.

Om utrymmet inte är uppvärmt/avfuktat kan du mycket väl ha fått fukt i någon box eller koppling.

Speciellt nu när det är olika temp under dygnet. Tempen stiger under dan och fukten kondenserar på kalla plåtytor

och andra detaljer. Kan bli en hel del vattenutfällning av det.

Möss kanske? Gillar ju att tugga på både det ena och det andra

Link to comment
Share on other sites

Bilen var inne för byte av krockkudde på passagerarsidan 2 dagar innan jag ställde bort den och då var dom väl inne och rev i närheten av sjb, med tanke på hur slarvig "sverigekonverteringen" vid lyktorna var gjord så kan det mycket väl vara någon skarvhylsa eller strömtjuv bakom sjb  som gett upp.

Jag får väl köra hem bilen och göra om "sverigekonverteringen" bakom sjb också (använda lödkolv och tenn samt krympslang och vulktape) 

Link to comment
Share on other sites

Det är ju en ide att koppla in batteriet med bilen låst.

Om det är ett eftermonterat larm som fått spel så undrar man ju om det inte är lika bra att montera bort det. Hur svårt det nu är, borde väl bara vara att ta bort alla kablar till larmet samt skarva ihop eventuellt klippta kablar.

 

Link to comment
Share on other sites

På tal om larm som hamnat i otakt
Jag hade för några år sedan en bil med ett larm som man var tvungen att lära om fjärrkontrollen varje gång bilen varit strömlös, och det gjorde 
man genom att först låsa sedan låsa upp bilen, vid första låsning/upplåsning lärde sig larmet fjärren inte så säkert men smidigt.
En kväll hade jag bytt startmotor på den bilen och tänkte inte på att lära in fjärren så nästa morron när jag öppnade garageporten med garagportfjärren så låstes bilen 
och garageporten gick upp så där stod jag med låst bil och öppen garageport, när jag sedan trykte stäng på garageporten låstes bilen upp.
Det var ju bara att koppla ifrån batteriet vänta några minuter och sedan börja om.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...