Jump to content

Skillnad med Coyote 5.0 motorn och lite annat undringar


micke1967

Recommended Posts

Hejsan

Jag kollar ju ganska aktivt efter att i år skaffa en Mustang.Men pendlar en del vad gäller vilken modell jag vill ha..Förutom att det ska vara v8 med manuell vxl låda plus vara en coupe..

Jag är inte en person som kommer köra bilen fort på bana och ej heller så fort rent allmänt..Utan mkt till och från träffar..Plus gasa lite då man kör själv i bilen..

Och då kan man ju klura på om man ska ha en 2005-2009 som första fundering...eller en 2010-2014 som andra fundering och då kommer ju oxå tanken om man ska ha en 2011-2014 så man får en 5.0 V8 dvs 302 motorn...

Så därav undrar jag tex , ni som kanske kört såväl 305hk v8 motorn och 412-421 hk 302 5.0 litersmotorn i Mustang ->vad skiljer i temprament, ljud, bränsletörst och acceleration mm??

Jag har sett i forum att en del säger att det inte skiljer så mkt i acceleration då 2005-2009 Mustangen är lättare, sant eller falskt?

Jag har även sett att en del säger att motorn hörs mkt mer i 2005-2009 Mustangen då 5.0 motorn kräver mera varv innan den kommer till sin rätt?

Jag vill ju gärna ha en bil som låter så mkt v8 så som det lät i 60tals bilarna som möjligt...och jo klart det beror på avgassystem också och om så vilket vore bäst om man vill cruisa mest men i bland gasa på..
Tanken är ju att skaffa en nyare Mustang med lite mindre skruv-behov samt lite mera bekväma än en 60 talare..

Jag har ju i ungdomen haft tex: 1964 Galaxie, 1970 Mercury Cougar, 1963 Impala SS, 1966 Pontiac Le Mans, 1988 Pontiac Trans Am GTA och vill gärna komma åt livet med en jänkare igen och gillar verkligen de nyare Mustangerna.

Sen så börjar även designen på 2015-2017 samt 2018-2020 Mustangerna bli ok för mig ju mer jag ser dem..I början gillade jag inte fronten medan bakänden såg riktigt bra ut..

Så vad det blir till slut kommer nog bli om att hitta rätt bil med bra histrik och ett ok pris med manuell låda och coupe då..Årsmodell är som sagt mera öppet..Även om jag nog egentligen har 2008 som lägsta gräns så alla barnsjukdomar är borta med bka tankning mm..men igen även det beror ju av skick mm..
Drömbil vore kanske en 2008 Bullit och då såklart Grön...Eller en vit GT/CS 2008-

En undran..när brukar man se uppgången med fler annonser på blocket i dessa snart vår tider?? antar Mars eller runt Påsk kanske..

Lite funderingar och är alltid glad för svar och tankar här där jag sitter hemma i pandemins Sverige...Vore skönt om den försvann snart så man kan träffa folk igen..
Hoppas ni alla har det bra och ta väl hand om er..

mvh micke

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Alltså 4.6 saknas det 100hk i så gå på 5.0 du kommer inte bli besviken 
2015+ har ju mycket bättre väghållning än de tidigare med stel bakaxel
Jag tycker det är helt suveränt, bytte från Coupe till Cab förra året då regeringen hemma ville ha en sådan
Själv föredrar jag automat då det normalt är cruising osv som blir så jobbigt med manuell.
Men ska man köra bana är det inte kul med automat, detta då när man ska köra med paddlar så är bilen med iaf och växlar när den tycker det är lämpligt.
Så ligger man i Pariserböjen på Mantorp så växlar den jäkeln plötsligt då den inte tycker du ska ligga med drag så länge utan ska vara mer bränsle ekonomisk 🤬
På Ringen i Tyskland var det inte lika markant då det, ja svänger hela tiden och inte är så långa böjar.
Men det är det som är kul med alla Musse kompisar alla har son smak och gör sin bil som de vill ha den 😁

 


 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det jag kört så så finns inte årsmodellerna 2005-2011 kvar i mitt huvud längre.
I min mening är dessa klart ålderdomliga nästan 80-tals känsla jämfört med när nya Coyote 2012 kom
2005 är snart veteranbil problemen börjar stapplas på hög! 🙂
Knirr,knarr, hoppiga och hård i känslan över lag.

 

2015 är så mycket bättre med alla chassi ändringarna med en riktig delad bakaxel och även nya automatlådan är helt suverän
Teknologin har ju dessutom gått från "Nokia 3110" nivå till lite mer "Android" eller hur jag ska uttrycka mig! 🙂
Det är mitt val alla dagar i veckan men så är jag ju en teknikskalle som gillar när det rör på sig i alla ledder
Man sitter också mycket bättre i dessa.

2012-2014 är bästa kompromiss iså fall dom är riktigt bra och jag tror de flesta barnsjukdomar är borta från 2005
Fortfarande rätt ålderdomlig i låda och chassi men klart funktionell!

Bränsle törst är inget bry sig om överhuvudtaget oavsett årsmodell!  Inte så mycket bry sig de få månaderna man kör!


 

Link to comment
Share on other sites

Jo det är regeringen som bestämt det ska vara manuell låda.."för det har sportbilar"..men det är ok..alla jänkebilar jag haft var automat så kan vara kul med en manuell..

Jag hittade en provåkningsvideo med en 2008 Bullit som jag tycker har rätt gott ljud...
Och som sagt 2015 och uppåt har en design som växer hos mig ju mera jag ser den..Enda med den var att fronten inte blickar så mkt mot 60tals bilarna..Men samtidigt är den fin i sin egen rätt liksom så..Alla Mustanger från 1964-1973 och 2005-2021 tycker jag är riktigt fina...och även en del 90 talare..

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Per Berglund said:

Det jag kört så så finns inte årsmodellerna 2005-2011 kvar i mitt huvud längre.
I min mening är dessa klart ålderdomliga nästan 80-tals känsla jämfört med när nya Coyote 2012 kom
2005 är snart veteranbil problemen börjar stapplas på hög! 🙂
Knirr,knarr, hoppiga och hård i känslan över lag.

 

2015 är så mycket bättre med alla chassi ändringarna med en riktig delad bakaxel och även nya automatlådan är helt suverän
Teknologin har ju dessutom gått från "Nokia 3110" nivå till lite mer "Android" eller hur jag ska uttrycka mig! 🙂
Det är mitt val alla dagar i veckan men så är jag ju en teknikskalle som gillar när det rör på sig i alla ledder
Man sitter också mycket bättre i dessa.

2012-2014 är bästa kompromiss iså fall dom är riktigt bra och jag tror de flesta barnsjukdomar är borta från 2005
Fortfarande rätt ålderdomlig i låda och chassi men klart funktionell!

Bränsle törst är inget bry sig om överhuvudtaget oavsett årsmodell!  Inte så mycket bry sig de få månaderna man kör!


 

Tackar för feedback...Och nej bränsletörst blir mer som kuriosa pga få mil som du säger..Men har hört att de nyare dvs 2011-2021 drar mindre än 2005-2010

Och jag gissar också att den delade bakaxeln gör riktigt mkt för väghållning och komfort som du skriver.

Innan har jag tänkt att 2015 och nyare inte är för mig pga egentligen fronten...men nu då jag kollat massa film på youtube på den så växer den verkligen på mig och särskilt 2018 faceliften..Såg bla videon nedan..Riktigt fin bil....Så jag utesluter verkligen inte att det blir en 2015- heller....Dock så gillar jag inte svarta fälgar vilket verkar sitta på riktigt många av 2015 o nyare Mustanger, men det är bara jag och förmodligen för jag växte upp med slots mags och kungen chromade Cragar SS fälgar....

 

Link to comment
Share on other sites

53 minuter sedan, micke1967 said:

Tackar för feedback...Och nej bränsletörst blir mer som kuriosa pga få mil som du säger..Men har hört att de nyare dvs 2011-2021 drar mindre än 2005-2010

Och jag gissar också att den delade bakaxeln gör riktigt mkt för väghållning och komfort som du skriver.

Innan har jag tänkt att 2015 och nyare inte är för mig pga egentligen fronten...men nu då jag kollat massa film på youtube på den så växer den verkligen på mig och särskilt 2018 faceliften..Såg bla videon nedan..Riktigt fin bil....Så jag utesluter verkligen inte att det blir en 2015- heller...

De nyare drar garanterat mindre med mer inteligent mappning som anpassar sig bättre.Men det är i labbet!

I verkligen märks nog inte mycket kan jag nog skriva på annat än på landsvägen

Utseende är en sak men du bör nog pröva först innan du låter ögonen bestämma.

Den manuella lådan är inget vidare och ger en tristare upplevelse. Automaten riktigt responsiv och gör bilen kvickare.  På sikt rätt trist att röra om oljan manuellt 

Dagens bilar är inte som förr och tidens tand tar snabbt ut sin rätt på plast och sensorer. En 10år gammal bil idag är betydlig mer krångel med före all plast och krets hysteri som börja komma runt 90-2000 talet.

Så min personliga åsikt är ju nyare desto roligare. 

 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Per Berglund said:

De nyare drar garanterat mindre med mer inteligent mappning som anpassar sig bättre.Men det är i labbet!

I verkligen märks nog inte mycket kan jag nog skriva på annat än på landsvägen

Utseende är en sak men du bör nog pröva först innan du låter ögonen bestämma.

Den manuella lådan är inget vidare och ger en tristare upplevelse. Automaten riktigt responsiv och gör bilen kvickare.  På sikt rätt trist att röra om oljan manuellt 

Dagens bilar är inte som förr och tidens tand tar snabbt ut sin rätt på plast och sensorer. En 10år gammal bil idag är betydlig mer krångel med före all plast och krets hysteri som börja komma runt 90-2000 talet.

Så min personliga åsikt är ju nyare desto roligare. 

 

Tackar för feedbacken...

Jo jag har ju en 2021 Skoda Kodiaq som nuvarande åkbil och den har automat och visst är det bekvämt...Men som sagt finns de i hushållet som gärna vill ha en manuell att köra om det ska bli Mustang...Så det får nog bli en kompromiss för min del...

Med det sagt så kan det nog vara rätt kul att köra manuell v8 maskin...Och för min del blir det ju inte en "daily driver" utan mer sommarbilsåkande..

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
1 timme sedan, micke1967 said:

Tackar för feedbacken...

Jo jag har ju en 2021 Skoda Kodiaq som nuvarande åkbil och den har automat och visst är det bekvämt...Men som sagt finns de i hushållet som gärna vill ha en manuell att köra om det ska bli Mustang...Så det får nog bli en kompromiss för min del...

Med det sagt så kan det nog vara rätt kul att köra manuell v8 maskin...Och för min del blir det ju inte en "daily driver" utan mer sommarbilsåkande..

Sommaråka och glida runt kan man ju göra med allt så det blir kanon oavsett vad du väljer för bil!

Sen i min värld en stor anledning till att man köper Mustang är ju för att man tycker om när det händer något under fötterna.
De tidigare Gen 5 är pinsamt långsamma nu 2021...Ribban flyttas hela tiden!
Min 4cyl  VW Arteon har +70hk mer än Mustang 2005 GT och drar hälften så mycket soppa

Mustang 2011-2014 där händer saker under huven iallafall och dessa har faktiskt en mycket bättre manuell låda än 2015

Utseende är ju väldigt intressant hur folk tycker olika
Jag tycker de tidiga Gen 5 ser ut som en Mondeo där man hängt på en tuff front lite snabbt....Finns inga tydliga linjer alls bakom framskärmarna och ser snäll ut där...Inget riktigt fokus i designen...Man vet inte om det är muskelbil eller svenssonbil
2005 tyckte jag inte alls så! Då tyckte jag den var tuff som tusan så det är konstigt hur hjärnan ändrar sig

Nu 2021 ser ju bilarna faktiskt råa och det märks Ford designat HELA karossen med tydliga linjer och en bred röv!!
Sedan 1969 tycker jag senaste Mustangen lever upp till hur den ser ut och prestandamässigt.2021-ford-mustang-mach-808x454.thumb.jpg.7d2fb4a96f7e27dd12cd03fa36792523.jpg!
 

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2006 provkörde jag en 06:a aut På exclusive cars

var bara, ja en bil som hette mustang

kom in en äldre herre han var helt lyrisk, han hade också kört en 06:a

frågade säljaren på xcar vad det var för Musse, ja samma som du kört men manuell

fattade inget men säljaren slängde åt mig nycklarna 

jag hann inte ut från gården förrän jag hade ett fastvuxet smil 

när jag kom tbx var det bara att köpa den, blev helt såld 🥰

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...