Jump to content

startmotorproblem


Recommended Posts

Hej. Har en Mustang 302 -69.

Jag har problem med att startmotorn troligen ligger på för hårt. Jag har ny startmotor och startkransen är ny då det är en nybygd 302 a

Startmotorn började leva om, låter som att den skulle kugga om och inte kugga i. när jag lossade startmotorn var det filspån vid fästskruven.

Går det att chimsa in den på något sätt?

Link to comment
Share on other sites

Kolla du köpt rätt startmotor.
Det som styr startotorn rätt är blockplattan som sitter mellan motor och växellåda.

Har du koll på vilken blockplatta som sitter och att den är rätt?

Här ser du alla startmotor artikelnummer som passar.
Bara mät hålet på blockplattan så vet du om du ska läsa av "Röda" eller "Blå" artiklar

1382846490_ScreenShot03-27-21at06_22PM.thumb.PNG.7dde0f8d0a9a86e676b594d9d2ae726b.PNG

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej. Tack för svaret.

Jag har 157 kuggar på startkransen och lilla kåpan på lådan och den nya startmotorn ser lika dan ut som orginalet 

det jag tycker är konstigt är att den fungerade okej från början när jag monterat den och efter en stund så börjar den leva om. I dag satte jag tillbaka den och använde bultar med störra huvud och större brickor och då fungerade den så jag fick igång motorn men nästa startförsök så blev det samma sak.

Motorn är en nybyggd 302 med strokerkitt ,allt är nytt och ca 10 kg komp i motorn så allt går ganska tungt om nu det kan ha någon betydelse.

Jag blir inte klok på det här, ska mäta hålstorleken enligt skissen som jag fick och dubbelkolla .

mvh Johnny Fjellström

Link to comment
Share on other sites

Släng dit originalet om den fungerar.

Vilket artikelnummer har nya startmotorn?

10:1 i komp är inga problem för original startmotor men när du har nya kolvar/ringar så går det riktigt tungt i början....Mjuknar upp rätt snart.
10:1 hade ju Ford original på vissa maskiner
Du bör ha ett fett batteri typ Optima som ger bra startström och gedigna matar kablar till startmotorn och dra matarbulten ordentligt
Glöm inte en fet jordkabel till motorn som är minst lika viktig.


Jag har tidigare kört 11:1 maskiner på original startmotor och de har hängt med men inte att rekommendera!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2021-03-28 at 20:42, Per Berglund said:

Släng dit originalet om den fungerar.

Vilket artikelnummer har nya startmotorn?

10:1 i komp är inga problem för original startmotor men när du har nya kolvar/ringar så går det riktigt tungt i början....Mjuknar upp rätt snart.
10:1 hade ju Ford original på vissa maskiner
Du bör ha ett fett batteri typ Optima som ger bra startström och gedigna matar kablar till startmotorn och dra matarbulten ordentligt
Glöm inte en fet jordkabel till motorn som är minst lika viktig.


Jag har tidigare kört 11:1 maskiner på original startmotor och de har hängt med men inte att rekommendera!

 

On 2021-03-28 at 20:42, Per Berglund said:

Släng dit originalet om den fungerar.

Vilket artikelnummer har nya startmotorn?

10:1 i komp är inga problem för original startmotor men när du har nya kolvar/ringar så går det riktigt tungt i början....Mjuknar upp rätt snart.
10:1 hade ju Ford original på vissa maskiner
Du bör ha ett fett batteri typ Optima som ger bra startström och gedigna matar kablar till startmotorn och dra matarbulten ordentligt
Glöm inte en fet jordkabel till motorn som är minst lika viktig.


Jag har tidigare kört 11:1 maskiner på original startmotor och de har hängt med men inte att rekommendera!

Hej

Vet inte vad jag skall göra, har provat alla möjliga lösningar.

Det verkar som jag har fel blockplatta med det större hålet men jag pratade med Rolands mustangdelar där jag köpte den och enligt han så är det rätt platta,finns bara en till C4 låda

Jag provade att göra en ny fixturplåt med rätt diameter enligt skissen jag fick och satte pinnbultar för att få bättre fixering av startmotorn, Det fungerade med orginalstartern så jag fick igång motorn och har nu kört in kammen. När jag sedan använt startern några gånger så börjar den göra lika dant. Nu har jag provat med den nya startmotorn och den verkar inte kugga i någonting. Låter som när man kör den lös. Tar den i startkransen utan att kugga i ?  Finns det fler flyweels än 157 och 164 kuggar? 

Avståndet mellan blocket och startkransen verkar rätt ca 20 mm 3/4". 

Vad ska man göra/jag kan ju inte ge upp

/Johnny

Link to comment
Share on other sites

Roland har fel!
Det finns 2st block plattor för C4

Flexplattor C4 finns tyvärr en massa olika om man börjar räkna bilmodeller
Vanligast är 157 och 164kugg
Mustang kom även med 141kugg på 70-talet då man byggde så liten bil att man blev tvungen konstruera om kåpan

Tyvärr är våra bilar hårt utsatta för knäppgökar som blandat och gett när det gäller komponenter så man kan aldrig ta för givet att uppgifterna stämmer

Ta en bild på lådan underifrån och lägg upp!

Har du räknat kuggarna? 

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Per Berglund said:

Roland har fel!
Det finns 2st block plattor för C4

Flexplattor C4 finns tyvärr en massa olika om man börjar räkna bilmodeller
Vanligast är 157 och 164kugg
Mustang kom även med 141kugg på 70-talet då man byggde så liten bil att man blev tvungen konstruera om kåpan

Tyvärr är våra bilar hårt utsatta för knäppgökar som blandat och gett när det gäller komponenter så man kan aldrig ta för givet att uppgifterna stämmer

Ta en bild på lådan underifrån och lägg upp!

Har du räknat kuggarna? 

157kuggar,

ska ta bild och lägga upp

Link to comment
Share on other sites

Blockplattan ser klart suspekt ut!
Höger hål ser ut bara sväva i luften utan att stämma mot kåpa

Dessutom hålet för indexering av startmotorn stämmer inte mot gjutningen av kåpan men även det kan ju vara en synvilla.

Ser även ut som en väldigt svag pressning för placering av inspektionslucka så det ser ut som en slarvig eftermarknads blockplatta
Jag har en original jag kan visa bild på i samma vinkel

Link to comment
Share on other sites

Händer att bendix drevet slirar i frikopplingen !

Då fungerar det i bland och när den slirar låter det som den går utan belastning.

Har hänt mig med både nya och beg start motorer.

Drevet går att byta om det skulle vara felet.

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Per Berglund said:

Blockplattan ser klart suspekt ut!
Höger hål ser ut bara sväva i luften utan att stämma mot kåpa

Dessutom hålet för indexering av startmotorn stämmer inte mot gjutningen av kåpan men även det kan ju vara en synvilla.

Ser även ut som en väldigt svag pressning för placering av inspektionslucka så det ser ut som en slarvig eftermarknads blockplatta
Jag har en original jag kan visa bild på i samma vinkel

Hålen för startmotorn stämmer ju.Då skulle det väl fungera ändå ?

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Johnny Fjellström said:

Hålen för startmotorn stämmer ju.Då skulle det väl fungera ändå ?

Ja så är det på alla smallblock att hålen är samma C-C 
Däremot var de sitter i förhållande till vevaxelcentrum är en annan sak
Så en tanke är att det sitter en 164kugg blockplatta istället för 157kugg......Jag vet inte om det är möjligt utan mest en tanke

Men det som John skriver om drevet är väldigt sant också.
Startmotorer även nya är hemskt dåliga!  Nästan inga är 100% nya utan innehåller delvis begagnat.
Dessutom känns det som de allmänt håller en låg standard och kan mycket väl sättas ihop fel.
Numera känns det som om det är ett nytt fabrikat varje gång man köper startmotor.
Jag vill helst det ska stå Bosch eller Motorcraft på allt elektriskt!

Link to comment
Share on other sites

Ford SB brukar aldrig ha problem med startmotor inställningar, då det ej kan göras.

Block plattan eller vad jag kallar det, distansplatta/dammplatta.

Den är endast där för att inte få in skräp och damm mellan motor och låda dessutom är det en bra start för att få korrekt spel för turbin till låda..

Tjockleken på den har absolut ingen betydelse för startmotorn.

Oavsett tjockleken på distansplattan så är avståndet mellan startmotor och startkrans konstant.

Normalt är det viktiga att använda korrekt startkrans kuggantal till trans kåpan.

Absolut de bästa startmotorerna är Fords egna, tror det var början på 90-talet som de började använda de lättare med utväxling inuti.

 

Link to comment
Share on other sites

Hej jag håller med Tbird.  SB startmotorerna är driftsäkra de jag har renoverat några st har fungerat utan problem dock med nya drev mm . Min nuvarande motor med 11.1 och headers är inga problem att dra runt . Dock kan den vara lite trög om den precis har stoppats. för mycket komp . Har du kollar jordflätan och start reläet. Testa med att mata direkt med start kablar på motorn . Var försiktig det är mycket ström.

 

Björn  

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej.

Problemet löst.

Jag var i kontakt med Race shop som bygger motorer och har lådor till flera olika märken. Dom hade haft samma problem med strokermotorer och hade löst problemet med en startmotor från Powermaster. Nu har jag monterat denna och då fungerar det. Varför det blev så kunde han inte förklara men nu funker det i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...