Jump to content

Hjulbyte


Granath

Recommended Posts

Nån som har koll på om det har nån inverkan på ABS och antisladdsystem om det sitter 19 tum fram och 20 tum bak? Köpte bilen med dessa hjul och har inte märkt något, men nu säger däcksgubben att det kan påverka dessa system.

Link to comment
Share on other sites

Enl kalkylatorn så har du en omkrets fram på 2046,6mm och bak 2195,6mm.

Det är en skillnad på 7,3% och högsta tillåtna är på 5%. Så hastigheten är 107 när du kör i hundra enl mätaren. Kan räcka för att reta fartkameran.

Hurvida det påverkar ev system kan jag inte svara på men det kanske någon av våra "gurus" bidra med.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

ABS känner av varje hjuls rotation eller inte och borde sannolikt inte påverkas.

Antisspinn/TC systemet är rätt grovhugget så tveksamt om det skulle påverkas men rent teoretiskt med  7% större omkrets bak behöver bakhjulen snurra ytterligare 7% fortare än vad det behövs med lika hjulomkrets innan tc går in och begränsar effekten.

Oklart vad den tillåter innan den griper in, den är ju som sagt ganska grov och tillåter redan visst hjulspinn, ibland. Jag kör min permanent avstängd via tunen numer. Tycker den bara orsakar farliga situationer när den plötsligt griper in om man råkat glömma innan lite lek.

Alla "Leaving carshow" filmer med Mustanger som får kast och kvaddar bilen och allt möjligt runtikring är ju tydliga exempel vad som sker om man har TC inkopplad (kan bli spännande även med urkopplad TC om man är oförberedd på vad som händer och inte parerar i tid).

Nyttigt att lära sig hur sin muskelbil beter sig så jag rekommenderar att prova själv,  på stor öppen yta  helst då😉 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...