Jump to content

Frågor om utrustningspaket osv


Kidde75

Recommended Posts

Hej alla kunniga!
Som helt novis på amerikanska bilar (mer eller mindre) har jag nu fått för mig att börja kolla efter Mustang 2015 och uppåt. Är lite frågande till vad som kan skilja olika utrustningar osv och vad de heter. Det som är aktuellt är V8 med automatlåda i alla fall.

Om jag förstår det rätt så är Shaker något högtalarpaket och det är ju trevligt. Sen finns det nåt som innefattar större bromsok (åtminstone där fram), vad är det mer i det paketet och vad kallas det? Sen har jag sett någon bil med 2 extra mätare för oljetryck och nåt mer mellan luftutblåsen i mitten fram - vad tillhör de mätarna för paket tro? Även nån bil har haft Recaro-stolar eller liknande men verkar vara ganska få. Då mister man kylningen (och kanske värmen också) i stolarna om jag förstår det rätt. Sett någon bild där det projiceras en häst på marken när man låser upp, är det standard eller tillhör nåt paket eller från en viss årsmodell?

Mycket frågor men försöker få klarhet i vad man ska leta efter helt enkelt.
Var köper man tillbehör till dessa bilar? Är inte så mycket för original så sänkning, hjul, avgassystem, nån vinge och kanske frontsplitter eller nåt kan bli aktuellt efter eventuellt köp och då vill jag köpa där det är snabb leverans och bra grejer.
Tack på förhand om någon/några vill ha förbarmande över en vilsen Mustang-spekulant...
/Kidde

Link to comment
Share on other sites

På svensksålda "Euro Mustanger" så är det lite grovt bilar med eller utan premiumpaketet. Premium paket = kromlister runt rutorna och övriga = gummilist. Vad jag har sett så är kromlister = premium paket det vanligaste. Det borde gå att hitta på nätet eller hos Ford vilka tillval som fanns, stod i broschyren som fanns att ladda ner hos Ford i Sverige. Men de har kanske rensat bort? Generellt är Svensk sålda bilar välutrustade och "fullmatade". Sportpaketet med 6-kolvs Brembo bromsar fram är standard på dessa GT. Man satt bra i de vanliga stolarna så därför är Recaro inte lika vanliga. Häst loggan som lyser på marken är också standard. Från 2017 uppdaterades info systemet och dessa har en GPS puck ovanför bakrutan.

På USA importerade bilar så kan utrustningen variera mer än på Europa bilarna och tillval och paket är annorlunda. Mätarna mitt på instrumentpanelen finns bara på USA sålda bilar. Om det inte bara är att man tycker instrumenten är tuffa så kan du få fram all motordata på displayen mellan huvudinstrumenten.

Tillbehör finns på bland annat American Muscle och CJ Pony Parts samt Ford Performance. Grufmans bil i Sverige tar hem dessa prylar och har en katalog "som är ett måste" om man ska pynta Mustangen. Corvette på forumet jobbar där och brukar ge bra och snabba svar.

Det finns en hel del bra trådar att hitta på forumet som ger svar på det mesta. Hade det inte varit för Corona så hade ett bra tips vart att besöka en CMC Mustang träff och kolla på bilarna och prata med ägarna. Men vi får hoppas att vaccineringen gör att allt släpper så det blir som vanligt igen.

Link to comment
Share on other sites

Köp gärna så ny Mustang som möjligt. Bättre rostskydd och inga problem med ac. 2018+ har bättre aut låda och V8 har uppgraderats med direkt insprutning. 2019 fick högtalare från Bang Olufsen. 

Link to comment
Share on other sites

Tack så hjärtligt för svaren!! Det klarnade en hel del🙏.

Så -18-> är ”bättre” än 15-17 då om jag tolkar er rätt? Skiljer ju dock runt 100K mellan en -16 på 2-3000 mil till en -18 med 1500 mil, är det värt att lägga till de pengarna för att få nya insprutningen, lite mer effekt och det digitala mätarhuset? Är lådan så mycket trevligare med 10 steg mot den gamla 6-stegade? Skiljer ju en del på utseendet också men har svårt att bestämma mig för om 15-17 är snyggare i fronten än 18-21🤔. Smaksak så klart. 
Kollar lite klipp på youtube också och det var en kille där (i USA) som hade en 2017 tror jag och påstod att det var vanligt att de smaskade i sig en del olja - är det vanligt?? Pratade om att upp till 1000 Miles var det vanligt...

Återigen - stort tack!! 

Link to comment
Share on other sites

Det bästa är att provkör. Ta dig tid, det finns gott om mustanger att välja på. 

Angående olje förbrukning på 15-17 årsmodell är det nog från bil till bil men det är inget känt problem. Min 2015 gt auto rörde aldrig en droppe olja mellan varje service. Min nuvarande bullitt 2019 tar ingen olja den heller, och jag fiskör inte. Dom är byggda för att köras. Att varvräknaren når rödlinjen ibland skadar inte motorn och 5.0 v 8an är riktigt örongodis. 

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Kidde75 said:

Tack så hjärtligt för svaren!! Det klarnade en hel del🙏.

Så -18-> är ”bättre” än 15-17 då om jag tolkar er rätt? Skiljer ju dock runt 100K mellan en -16 på 2-3000 mil till en -18 med 1500 mil, är det värt att lägga till de pengarna för att få nya insprutningen, lite mer effekt och det digitala mätarhuset? Är lådan så mycket trevligare med 10 steg mot den gamla 6-stegade? Skiljer ju en del på utseendet också men har svårt att bestämma mig för om 15-17 är snyggare i fronten än 18-21🤔. Smaksak så klart. 
Kollar lite klipp på youtube också och det var en kille där (i USA) som hade en 2017 tror jag och påstod att det var vanligt att de smaskade i sig en del olja - är det vanligt?? Pratade om att upp till 1000 Miles var det vanligt...

Återigen - stort tack!! 

Absolut. 2018 är helt annan bil än 2015-2017. Bättre känsla och mer säkerhet som tex autobroms. 10 steg aut är att föredra än föregångaren. Växlar snabbt vid rödljusen bla. 
 

Ang motorolja är det inget ovanligt att man kan behöva fylla i efterhand för vissa V8 men i så fall endast en gång. Kolla oljestickan regelbundet bara. 

Link to comment
Share on other sites

Tack igen🙏😊
”Tyvärr” bor jag i Blekinge och urvalet av Mustang är extremt begränsat. Just nu finns en import-cabbe (2017 tror jag) och en Bullitt. Det är allt jag hittar i närheten. Skulle kollat på Bullitten igår men den ägs nog av en privatperson och säljs av firman den annonseras ut via. Den stod inte på firman iaf. Jag är ju dessutom inte seriöst intresserad av den främst pga manuell, men även färgen känner jag inget för direkt så att ringa och boka visning är inget jag vill syssla med. 
Håller ögonen öppna lite överallt så vi får se vad som dyker upp😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oljan till Coyote V8:an är av en speciell typ som är lite tunnare för att ge låg bränsleförbrukning, så man ska vara noga med att få tag i rätt olja av bra kvalite. Att slarva med fel olja av dålig kvalite skulle kunna leda till att motorn drar mer olja.

Min -17 har ingen märkbar oljeförbrukning och som de flesta Mustanger som körs på sommarhalvåret och är ingen högmilare. När oljan byts så ser den fortfarande ut som sirap utan någon märkbar färgning av sot.

Automatlådan på > -18  växlar med gaspådrag vilket gör den lite snabbare upp till 100.

Generellt så är alla Mustanger 2015- och frammåt bra pigga bilar som man kan ha mycket kul med. Är man ute efter en "pärla" så ska man leta efter bilar som inte är vinterkörda. På USA importer så är det en god ide att kolla att de är rostskyddade. I torra stater så kan bilarna sakna rostskydd och går en sån bil i Sverige på vintern......

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Kidde75 said:

Tack igen🙏😊
”Tyvärr” bor jag i Blekinge och urvalet av Mustang är extremt begränsat. Just nu finns en import-cabbe (2017 tror jag) och en Bullitt. Det är allt jag hittar i närheten. Skulle kollat på Bullitten igår men den ägs nog av en privatperson och säljs av firman den annonseras ut via. Den stod inte på firman iaf. Jag är ju dessutom inte seriöst intresserad av den främst pga manuell, men även färgen känner jag inget för direkt så att ringa och boka visning är inget jag vill syssla med. 
Håller ögonen öppna lite överallt så vi får se vad som dyker upp😊

Känns som om du lägger pengar på en bil som kostar en del så kanske du kan lägga pengar till någon form av färdmedel kanske 5-10.000kr på att hitta något intressant i Sverige som möjligen har ett bättre pris än hemma hos dig 😉.

Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, Richy said:

Känns som om du lägger pengar på en bil som kostar en del så kanske du kan lägga pengar till någon form av färdmedel kanske 5-10.000kr på att hitta något intressant i Sverige som möjligen har ett bättre pris än hemma hos dig 😉.

Absolut, åker gärna en bit för rätt bil🤗Dock är familjesituationen sådan att jag inte kan göra såna resor just nu. Har aldrig stått närmre än 5m från en sån bil heller så att åka 30 mil för att komma fram till att det inte är Mustang som är ”aktuellt” är ju också tråkigt så därför hade det varit kul om det kommit ut nåt vettigt som är hyfsat i närheten så man kan kolla, klämma o känna lite till att börja med så att säga. 

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Kidde75 said:

Absolut, åker gärna en bit för rätt bil🤗Dock är familjesituationen sådan att jag inte kan göra såna resor just nu. Har aldrig stått närmre än 5m från en sån bil heller så att åka 30 mil för att komma fram till att det inte är Mustang som är ”aktuellt” är ju också tråkigt så därför hade det varit kul om det kommit ut nåt vettigt som är hyfsat i närheten så man kan kolla, klämma o känna lite till att börja med så att säga. 

Förstår hur du tänker, bör komma ut mustanger i vår i ditt område som du är intresserad av tycker jag. MEN😃, ska du köpa en sådan här bil, kläm, känn och var frågvis, provkör bilen hårt som om du redan kört flertalet innan ! Mest för din egen skull, om du nu provkör fler så får du en uppfattning om hur de uppför sig.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

46 minuter sedan, Richy said:

Förstår hur du tänker, bör komma ut mustanger i vår i ditt område som du är intresserad av tycker jag. MEN😃, ska du köpa en sådan här bil, kläm, känn och var frågvis, provkör bilen hårt som om du redan kört flertalet innan ! Mest för din egen skull, om du nu provkör fler så får du en uppfattning om hur de uppför sig.

Får hoppas det🤗. Hade varit kul (tror jag) att nån gång äga en amerikansk V8😜. Kollat på Corvette också då jag inte tillhör någon gruppering att det ena är bra o det andra är sk*t men utan baksäte går bort då vi är 3 i familjen och alla ska få plats även om det kanske mest blir att jag kommer att köra själv. 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-16 at 22:21, Kidde75 said:

Får hoppas det🤗. Hade varit kul (tror jag) att nån gång äga en amerikansk V8😜. Kollat på Corvette också då jag inte tillhör någon gruppering att det ena är bra o det andra är sk*t men utan baksäte går bort då vi är 3 i familjen och alla ska få plats även om det kanske mest blir att jag kommer att köra själv. 

Var anledningen att jag bytte från Vette till Musse att barnen plötsligt skulle med, sen blev vi kvar på Musse när barnen har flyttat ur boet 😁

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, corvette said:

Var anledningen att jag bytte från Vette till Musse att barnen plötsligt skulle med, sen blev vi kvar på Musse när barnen har flyttat ur boet 😁

Känns som att det är rätt bra bilar då i alla fall:)
Är det du som jobbar nånstans där man kan handla rolig prylar till dessa bilar som någon här ovan tipsade om?? Kollar nu närmast på 2018 års modell och det verkar vara lite svårare med vissa delar (alltså mindre utbud helt enkelt) från 2018->?

Link to comment
Share on other sites

On 2021-04-19 at 12:03, Kidde75 said:

Känns som att det är rätt bra bilar då i alla fall:)
Är det du som jobbar nånstans där man kan handla rolig prylar till dessa bilar som någon här ovan tipsade om?? Kollar nu närmast på 2018 års modell och det verkar vara lite svårare med vissa delar (alltså mindre utbud helt enkelt) från 2018->?

Ja jag jobbar på ett ställe som heter Gr...... B... AB 😉

Finns massa roliga saker 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ytterligare en fråga gällande Shaker ljudpaket:

På alla 15-17 som jag har kollat bilder på står det Shaker framför växelspaken. På 18- har jag sett både med och utan den texten, men även bilar utan den texten där har en subwoofer i bagaget på högersidan. Blir lite konfunderad om man kan räkna med att alla bilar med sub = Shaker?? Vill ju gärna ha det ljudpaketet inbillar jag mig.

Tacksam för ytterligare svar i ärendet.

Link to comment
Share on other sites

På 15 - 17 så kan man kolla i bakluckan om det sitter en bashögtalare på högra sidan = Shaker. När man köper bagagerumsmatta så får man välja matta med eller utan Shaker.

Det är kanske samma på 18 - ?

Kolla om det finns bagagerums matta med eller utan Shaker för 18-.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Prime Mover said:

På 15 - 17 så kan man kolla i bakluckan om det sitter en bashögtalare på högra sidan = Shaker. När man köper bagagerumsmatta så får man välja matta med eller utan Shaker.

Det är kanske samma på 18 - ?

Kolla om det finns bagagerums matta med eller utan Shaker för 18-.

 

Jo det är jag med på men frågan är varför det står Shaker (vid växelspaken) på en del 2018 och inte på en andra trots att båda har subwoofers i bagaget? Alltså finns det subwoofer som tillval på de bilarna efter 2018 som man inte valde Shaker-paket på eller är det bara så att sitter det subwoofer så är det Shaker - punkt??

Link to comment
Share on other sites

På 15 - 17 så var subwoofern en del i Shaker paketet. Shaker gick då att beställa som tillval eller som en del i Premium paketet.
Hur det är med 18- senare har nog någon annan bättre koll på.

Att klistermärket med "shaker" bara verkar finnas på en del 18- kan ju ha en så enkel förklaring som att klistermärkena tog slut på linan i Flat Rock och att de kanske inte tryckte fler eller att bilens ägare pillat bort märket. Senare modeller sägs ha B&O stereo och då står det nog B&O istället för Shaker.

Link to comment
Share on other sites

Tittar man på bild nr 6 i denna annonsen t ex så står det ingenting: https://www.blocket.se/annons/alvsborg/ford_mustang_gt_5_0_v8__automatvxl/92604633
Däremot på bild 10 är det med en subwoofer. Därför jag känner mig konfunderad🤔

Kollar man sedan på denna som är en 2020: https://www.blocket.se/annons/stockholm/ford_mustang_gt_5_0_v8_451hk/92472269 på bild nr 14 så står det Shaker. Blir inte klok på det...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstår det så finns det 3 versioner av Shaker ljudsystem till Mustang, basutförande med 6 högtalare, premium med 9 högtalare och Shaker pro med baslådan till höger i bagaget.

På min svensksålda 2016 står det oxå Shaker framme vid växelspaken men jag har ingen originalmonterad baslåda.

förövrigt låter dom ändå ganska burkigt och plastigt så låt inte det vara avgörande för ditt val av bil. Jag byggde en egen Baslåda i glasfiber istället, låter riktigt bra och levererar bra mycket mer ljud och bas än originalet.👌 Vill man inte eller känner att man inte klarar av att bygga ljud själv finns det även eftermaknadslådor som passar.😊

73F92EA6-782D-4976-9EAB-A618EEC19C0C.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...