Jump to content

E10 bensin?


COJ

Recommended Posts

Hur funkar det för oss med äldre motorer? 
Något att tänka på? 
Tex byte av bränsleslangar, metanol är tufft mot vissa gummilegeringar...om jag fattat saken rätt? 
Och med tanke på lägre energiinnehåll, kanske måste man ställa om tändningen? 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minuter sedan, COJ said:

Hur funkar det för oss med äldre motorer? 
Något att tänka på? 
Tex byte av bränsleslangar, metanol är tufft mot vissa gummilegeringar...om jag fattat saken rätt? 
Och med tanke på lägre energiinnehåll, kanske måste man ställa om tändningen? 

 

Japp byt ut alla slangar och membran i förgasare......Bör man väll göra ändå rätt ofta oavsett på våra gammla vagnar!
Köp kvalitetsslang och absolut inte från en stor välkänd Bilkedja!!!

Bensinpump membran är jag osäker om det är tåligt men en pump är ändå så billig att kan vara lönt byta ut om den ser ut ha lite ålder
Fast har ju ingen aning om en ny är Etanol tålig så det får man nog fråga.

Bestyckning förgasare kommer du kanske märka av eller ta hjälp av någon som har Lambda mätare
Jag brukar bara kolla på stiften på förgasarbilar men med E10 tror jag man kan luras då etanolen i sig automatist kommer hålla stiften renare.(möjligen).

Tändningen är exakt samma inget du behöver röra utan mer bestyckning som kan förändras.

Något jag redan märkt med 95oktan i förgasarbilar är när den står länge...Exempelvis över vintern.
Då blir det utfällning i förgasar husen som ser ut som en grå gegga som täpper till men lätt rengöra.

Jag tog sedan för vana att hälla i "bensin stabilisator" innan jag ställde av och då försvann problemet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket! 
Men samma måste väl gälla membran i förgasaren? 
Det är väl osäkert om de som ligger på handlarnas hyllor är metanolbeständiga? 

Bra tipps om att hälla i bensin stabilisator i sista tanken innan vintersömnen! 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, COJ said:

Tack så mycket! 
Men samma måste väl gälla membran i förgasaren? 
Det är väl osäkert om de som ligger på handlarnas hyllor är metanolbeständiga? 

Bra tipps om att hälla i bensin stabilisator i sista tanken innan vintersömnen! 

Ja förgasare och beror lite på typ som sitter i.
Är det en Edelbrock så har den bara 1 på Acc pump pinnen men den har jag aldrig sett problem på annat än torka.

Appropå torka så tror jag att med E10 så kommer den avdunsta snabbare från förgasaren när motorn stängs av.
Många kommer klagar på svårstartad men egentligen så har soppan rymt från behållarna....Fullt normalt och man får nog gilla läget att startmotorn får gå lite längre
Så är det redan nu med 95

Avdunstning medför samtidigt att beläggning byggs snabbt upp i förgasarens olika kanaler.
Vanligt på Edelbrock att man måste gå igenom kanaler med rengöringspray, rostfri tråd, tryckluft.
Särskillt booster spridarna har små kanaler som får beläggningar och det märks snabbt med ojämn tomgång.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

OK, så bra...då jag har just Edelbrock förgasare. Skall skaffa ett membran och ha med...i fall att! 

Man får se till och friskt batteri och att alternatorn laddar som den skall, så fixar det sig! 🙂

Tack! 

Link to comment
Share on other sites

Kanske inte påverkar oss som har våra bilar som "hobby" fordon, tror väl att de flesta av oss kör ganska måttligt och byter olja varje vår. 

Link to comment
Share on other sites

Sant, men om det inte finns? 
Vad är det för oktantal på E5 resp E10? 
Var det 5% metanol i gamla 98 oktan också? 

Link to comment
Share on other sites

Jag kör alltid 98 om jag får tag i det. 
Grymt få mackar i Eskilstuna där jag bor som har det....Hoppas det blir annorlunda med E5!

Lite knepigt jag har även en 2019 VW Arteon och den kräver 98 lustigt nog!
Så det känns nog som om ett högre oktantal är framtiden för att motorerna ska gå effektivare....Gissar VW fått bättre avgasvärden med 98 oktan

Håller helt med kör alltid bästa soppan om man har möjligheten!
Kostnaden äga en Mustang är knappast att tanka....Det är allt annat skit som händer hårdvarumässigt!! 🙂

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, Per Berglund said:


Kostnaden äga en Mustang är knappast att tanka....Det är allt annat skit som händer hårdvarumässigt!! 🙂

 

Haha...sant med allt gammalt junk! 😁

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, COJ said:

Sant, men om det inte finns? 
Vad är det för oktantal på E5 resp E10? 
Var det 5% metanol i gamla 98 oktan också? 

98 och e5 är samma sak har jag fått lära mig på sista tiden 

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Per Berglund said:

Jag kör alltid 98 om jag får tag i det. 
Grymt få mackar i Eskilstuna där jag bor som har det....Hoppas det blir annorlunda med E5!

Lite knepigt jag har även en 2019 VW Arteon och den kräver 98 lustigt nog!
Så det känns nog som om ett högre oktantal är framtiden för att motorerna ska gå effektivare....Gissar VW fått bättre avgasvärden med 98 oktan

Håller helt med kör alltid bästa soppan om man har möjligheten!
Kostnaden äga en Mustang är knappast att tanka....Det är allt annat skit som händer hårdvarumässigt!! 🙂

 

Jag blev snopen när vi skulle tanka vår arteon att den krävde 98 lr högre oktan 

Link to comment
Share on other sites

7 minuter sedan, corvette said:

98 och e5 är samma sak har jag fått lära mig på sista tiden 

OK, då så! 🙂 
Bar att tanka och se glad ut! 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kör med Tri-Pak:s bränsletillsats, det motverkar effekterna av e10 samt oktanhöjer och stabiliserar bränslet. 

Vet att många i jänksvängen redan känner till det men e10 är ytterligare ett skäl till användning. :) 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej.

Ursäkta, kapar tråden.

Var på en lokal bilträff. Där diskuterades den nya bensinen. En sak som kom upp var att om man ställer undan bilen på vintern och inte har till gång till den förrän på våren igen så kan den nya bensinen skikta sig, eftersom att den innehåller mer etanol. Detta kan ge problem när bilen ska startas upp på våren igen. Någon som vet om detta stämmer?

/Dan 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Cabbe70 said:

Hej.

Ursäkta, kapar tråden.

Var på en lokal bilträff. Där diskuterades den nya bensinen. En sak som kom upp var att om man ställer undan bilen på vintern och inte har till gång till den förrän på våren igen så kan den nya bensinen skikta sig, eftersom att den innehåller mer etanol. Detta kan ge problem när bilen ska startas upp på våren igen. Någon som vet om detta stämmer?

/Dan 

Redan tidigare fäller kalk och annat ut med etanol.
Det lär blir värre med E10 men jag har sedan jag upptäckte problemet redan för 10år sedan tillsatt bensinstabilisator om jag ställt av bilen längre tid än ett par månader.
Finns på många ställen att köpa... Mekonomen och jag själv har kört med Wurth
Inga problem sedan jag börjat med det.

 

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...