Jump to content

En "potta" på torpedväggen?


COJ
 Share

Recommended Posts

På min Mach 1, 71, sitter det en "potta" på torpedväggen på passagerarsidan, går slang till den från ventilkåpan och från den till luftrenaren på förgasaren!
Sluten vevhusventilation med någon typ av filter? 

Link to comment
Share on other sites

40 minuter sedan, COJ said:

På min Mach 1, 71, sitter det en "potta" på torpedväggen på passagerarsidan, går slang till den från ventilkåpan och från den till luftrenaren på förgasaren!
Sluten vevhusventilation med någon typ av filter? 

En kolcanister för retur av bensinångor till tanken.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Per Berglund said:

En kolcanister för retur av bensinångor till tanken.

Är det något viktigt? 
Inte för att det spelar stor roll, men en 71 får väl tom ha öppen vevhusventilation om jag minns rätt! 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, COJ said:

Är det något viktigt? 
Inte för att det spelar stor roll, men en 71 får väl tom ha öppen vevhusventilation om jag minns rätt! 

Nej inte viktigt går koppla bort

Vevhusventialtion är en annan sak och det måste man ha för motorns överlevnad
Sitter väll en slang in i ventilkåpan som sedan går till insuget eller förgasarfot?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Per Berglund said:

Nej inte viktigt går koppla bort

Vevhusventialtion är en annan sak och det måste man ha för motorns överlevnad
Sitter väll en slang in i ventilkåpan som sedan går till insuget eller förgasarfot?

Ja, det vet jag, övertrycket i vevhuset måste komma ut, men det får om jag minns rätt gå rakt ut i en 71:a, dvs det måste inte gå in i insuget. 
Så är det på min Pontiac, fast det är iofs en 69:a

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, COJ said:

På min Mach 1, 71, sitter det en "potta" på torpedväggen på passagerarsidan, går slang till den från ventilkåpan och från den till luftrenaren på förgasaren!
Sluten vevhusventilation med någon typ av filter? 

Sitter den verkligen på torpedväggen ?  Ska sitta på innerskärmen under huvgångjärnet om det är rätt.

Och går verkligen en slang in i ventilkåpan ?

Om det är kol cannistern du menar så är det en luftning till tanken.

Ska gå en pappers slang till luftrenaren, och en gummislang till stålröret på torpeden som går till ett filter uppe på tanken.

 

Link to comment
Share on other sites

8 minuter sedan, John said:

Sitter den verkligen på torpedväggen ?  Ska sitta på innerskärmen under huvgångjärnet om det är rätt.

Och går verkligen en slang in i ventilkåpan ?

Om det är kol cannistern du menar så är det en luftning till tanken.

Ska gå en pappers slang till luftrenaren, och en gummislang till stålröret på torpeden som går till ett filter uppe på tanken.

 

Det är möjligt att den sitter fäst på innerskärmen, men den sitter väldigt nära torpedväggen!
Och jag höll egentligen på med att kolla styrstag/hjulupphängning när jag såg den och kolla inte jättenoga.
Men tyckte det såg ut som att det kom en slang från ventilkåpan in i den och en som gick till insuget ut ur den. 

Får kolla upp detta bättre. 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, COJ said:

Ja, det vet jag, övertrycket i vevhuset måste komma ut, men det får om jag minns rätt gå rakt ut i en 71:a, dvs det måste inte gå in i insuget. 
Så är det på min Pontiac, fast det är iofs en 69:a

Ingen Ford och troligen nästan ingen annan heller släpper ut övertrycket utan alla har ett PCV system av någon sort. Även Pontiac om det inte är typ 50-tal
Det du kanske tänker på "öppet" är locket där man fyller på olja är samtidigt inloppet för frisk luft till motorn som kan se olika ut.
Många tidiga Mustanger har ett "öppet" lock som tar in luft till motorn så när man stänger av motorn så pyser rester av övertrycket ut den vägen vilket förbjöds.
Men när motorn är på så skapas ett undertryck i motorn via PVC ventilen som sitter längst bak i vänster ventilkåpa och in i insuget
Typ så här ser de enklaste ut 1966
IMG_1091.thumb.jpg.1e043a268674c583ec7b926e030cb50d.jpg

 

Men många har jag sett har demonterat allt när man satt på eftermarknadskåpor och det kan ställa till med problem så som läckade packningar och oljan förstörs mycket snabbare...
Blir även sämre kylning av motorn, stinker och mera avlagringar,....Det måste finnas så kolla upp det

Din årsmodell skall ha ett slutet system där en slang går även från oljepåfyllningen..
Kan se ut så här vid oljelocket

1893869099_OEMOilCapPVCTubetoAirCleanerInstall.jpg.7edb4269a6ec1bb35858772a9b4ff144.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

OK, men jag kan alltså leda slangen från ventilkåpan direkt till insuget, utan omvägen över "pottan"? 

Bara för skojs skull, såhär ser det ut på min pontiac 69:a, det är besiktigat så!
 

20200223_134541_LI.jpg

Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, COJ said:

OK, men jag kan alltså leda slangen från ventilkåpan direkt till insuget, utan omvägen över "pottan"? 

Bara för skojs skull, såhär ser det ut på min pontiac 69:a, det är besiktigat så!
 

20200223_134541_LI.jpg

Jag är osäker på Pottans dragning överhuvudtaget....Jag skulle strunta i den och enbart dra direkta slangar till kåporna....PCV ventil i höger kåpa

Besiktningen behöver man inte bry sig om hur PCV är draget det fattar dom inte.
Tog den här från en Pontiac 400 som dras lika som Mustang
Luften dras ur motorn på RH sida genom PCV ventil och in i motorn på LH sida och sen in i insuget...


520918127_ScreenShot05-24-21at09_29PM.thumb.PNG.f16f6654297d928ccd0ede6458f209c4.PNG

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

http://429mustangcougarinfo.50megs.com/engine_bay_JB_SCJ.jpg

 

This is the charcoal canister. It was mounted in the engine compartment (rear of  passenger side as shown above) to the inner fender apron with a bracket. The inlet side (small fitting) hooked up to a tube from the fuel tank. The outlet side (larger tube) ran to a fitting on the air cleaner (with a filter element). When the engine was running, it served as a system to aspirate and burn excess gasoline fumes to prevent the fumes from escaping to the atmosphere. Additional photos of the canister and it's attachment bracket are shown below.

 

 

65C6C954-6F3D-465C-A019-10B238C04A0C.jpeg

Edited by JohnRB
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, JohnRB said:

http://429mustangcougarinfo.50megs.com/engine_bay_JB_SCJ.jpg

 

This is the charcoal canister. It was mounted in the engine compartment (rear of  passenger side as shown above) to the inner fender apron with a bracket. The inlet side (small fitting) hooked up to a tube from the fuel tank. The outlet side (larger tube) ran to a fitting on the air cleaner (with a filter element). When the engine was running, it served as a system to aspirate and burn excess gasoline fumes to prevent the fumes from escaping to the atmosphere. Additional photos of the canister and it's attachment bracket are shown below.

 

 

65C6C954-6F3D-465C-A019-10B238C04A0C.jpeg

Precis så ser det ut på min bil!
Men min "potta" är röd! 
Tack! 

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Per Berglund said:

Jag är osäker på Pottans dragning överhuvudtaget....Jag skulle strunta i den och enbart dra direkta slangar till kåporna....PCV ventil i höger kåpa

Besiktningen behöver man inte bry sig om hur PCV är draget det fattar dom inte.
Tog den här från en Pontiac 400 som dras lika som Mustang
Luften dras ur motorn på RH sida genom PCV ventil och in i motorn på LH sida och sen in i insuget...


520918127_ScreenShot05-24-21at09_29PM.thumb.PNG.f16f6654297d928ccd0ede6458f209c4.PNG

OK, tack!
Min Pontiac har just en 400 motor! 
Jag har inget sånt på den. 
Men det är som sagt en 69:a, reglerna skärptes år för år i USA 

Link to comment
Share on other sites

21 timmar sedan, COJ said:

Precis så ser det ut på min bil!
Men min "potta" är röd! 
Tack! 

Då har någon målat om den. Dom va blå orginalt. Har even en NOS til min 70’a. Burken er lite olika 70 og 71. Even plasering skiljer.

 

 

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, JohnRB said:

Då har någon målat om den. Dom va blå orginalt. Har even en NOS til min 70’a. Burken er lite olika 70 og 71. Even plasering skiljer.

 

 

Gissningsvis har man bättrat på färgen i motorrummet och inte demonterat "pottan" 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...