Jump to content

Hej Ponny vänner . Tycker min släpper bakdäcken från vägen, lite väl för lätt .


Kapten Telge

Recommended Posts

(redigerad)

 

Född 2016, galopperat  1500 mil, 4 mm under bakhovar, men slirar lätt. Orginalskor bak med 4 mm kvar . Kastar väster/ höger trots Veterinärkontroll av både Ford i form av Hel- Service och ledande besiktningsman av Staten godkänt institut. som påstår att bakhovar är ok. Varför kastar min Ponny, speciellt  när vi rider Sport, ........ Tycker det är obehagligt. Ska kusen har mer vikt i sina sadelväskor bak, eller ska jag  byta skor baktill av annat märke än just Perelli . Regn är en sak, men på torr asfalt ?  Hmm. Händer när vi färdas i runt 40- 50 km/h och skänklar på. Väl på Prärien i högre farter, händer inget liknande....... Tankar ?   Just det. 2,4 -2,5  hölass bak och strax under 3.00 framhovar 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

27 minuter sedan, Kapten Telge said:

 

Född 2016, galopperat  1500 mil, 4 mm under bakhovar, men slirar lätt. Orginalskor bak med 4 mm kvar . Kastar väster/ höger trots Veterinärkontroll av både Ford i form av Hel- Service och ledande besiktningsman av Staten godkänt institut. som påstår att bakhovar är ok. Varför kastar min Ponny, speciellt  när vi rider Sport, ........ Tycker det är obehagligt. Ska kusen har mer vikt i sina sadelväskor bak, eller ska jag  byta skor baktill av annat märke än just Perelli . Regn är en sak, men på torr asfalt ?  Hmm. Händer när vi färdas i runt 40- 50 km/h och skänklar på. Väl på Prärien i högre farter, händer inget liknande....... Tankar ?   Just det. 2,4 -2,5  hölass bak och strax under 3.00 framhovar 

Byt till Hankook eller Michelin Pilot

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Kapten Telge said:

 

Född 2016, galopperat  1500 mil, 4 mm under bakhovar, men slirar lätt. Orginalskor bak med 4 mm kvar . Kastar väster/ höger trots Veterinärkontroll av både Ford i form av Hel- Service och ledande besiktningsman av Staten godkänt institut. som påstår att bakhovar är ok. Varför kastar min Ponny, speciellt  när vi rider Sport, ........ Tycker det är obehagligt. Ska kusen har mer vikt i sina sadelväskor bak, eller ska jag  byta skor baktill av annat märke än just Perelli . Regn är en sak, men på torr asfalt ?  Hmm. Händer när vi färdas i runt 40- 50 km/h och skänklar på. Väl på Prärien i högre farter, händer inget liknande....... Tankar ?   Just det. 2,4 -2,5  hölass bak och strax under 3.00 framhovar 

Inget konstigt på gamla däck från 2016 speciellt på bilar som står mycket.....Blir ofta hala mot slutet av sin livstid
Färskt gummi av premium ska det vara! .  Michelin Pilot sport, Good Year F1 5, Hankook, Pirelli Zero
Sen om du bara vill ha komfort så har du ju en massa andra jättebra däck,  Nokian, Falken, Bridgestone etc,etc så lite hur du vill använda bilen och budget

I morgon monterar jag faktiskt på en sats Good Year F1  av anledningen till komfort/lägre ljud så ska bli intressant se om det är skillnad ...Har mätt upp mina slitna P Zero nu som är förvisso tysta dom också.
 

24 minuter sedan, Junkers said:

Pirellidäcken är skräp om det är det du har.


Pirelli P-Zero är utmärkta däck har haft det på flera bilar. 
Sen finns det en massa varianter av Pirelli så vilket syftar din information på? 
 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att den största vinsten var att montera BMR's Cradle Bushing Lockout Kit, Level 2 (artnr CB005).

Att få detta fixat var som dag och natt för bakvagnens beteende. Slippa wheel-hop och att bakvagnen inte längre kunde röra sig i sidled (10 cm kändes det som) vid hård acceleration... 

Se video på länken: https://www.bmrsuspension.com/?page=products&productid=1543

C:a 1:30 in i videon visar de skillnaden mellan original och när lockout-kitet är monterat.

Ps.Sen har jag gått över till Michelin PS4S däcken, som håller längre och ger bättre grepp än original Pirelli P-Zero.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per Berglund said:


Pirelli P-Zero är utmärkta däck har haft det på flera bilar. 
Sen finns det en massa varianter av Pirelli så vilket syftar din information på? 
 

Originaldäcken på min 2016 jämfört med Michelindäcken på min 2018.

Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, Junkers said:

Originaldäcken på min 2016 jämfört med Michelindäcken på min 2018.

Skulle inte förvåna mig om SnålFord specade Pirelli göra däcket så billigt man bara kunde!
Det gjorde Ford med Firestone på 90-talet vilket gick åt helvete med massa olyckor

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Tack alla för er input. Ja det är orginaldäcken på. Ja bilen står mycket i garage,(den mesta tiden faktiskt)  Orginal på 2016 är just Pirelli, vet i skrivande stund inte vad. Kan tycka att det är obehagligt att få dessa kast.  Läst innan om Michelin Pilot Sport. Är det värt pengarna, eller finns det nästan lika bra för billigare peng ?. Viktigast ändock är ju att slippa kasten från höger till vänster

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

40 minuter sedan, Kapten Telge said:

Tack alla för er input. Ja det är orginaldäcken på. Ja bilen står mycket i garage,(den mesta tiden faktiskt)  Orginal på 2016 är just Pirelli, vet i skrivande stund inte vad. Kan tycka att det är obehagligt att få dessa kast.  Läst innan om Michelin Pilot Sport. Är det värt pengarna, eller finns det nästan lika bra för billigare peng ?. Viktigast ändock är ju att slippa kasten från höger till vänster

 

Dumpa originaldäcken. De är farliga att ha på motorstark bil.

Om du tycker Michelin Pilot sport är för dyra att köpa, satsa på Hankook ventus S1 EVO. Detta däck har jag på min mustang istället för Michelin Pilot sport och i samband med däckbytet, bytte jag även till bredare däck. Nu får jag inte kast med bakhjulen även om jag har inget emot det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hej Ponnyvänner. Tack för era svar. Nu mer gått in i ämnet "däck" och tror som ni att jag jag har  åt H-e ! för ålderstigna däck. Följer Robbans råd, + goda vänners råd att haka på detta med Hankook. Ringer däckservice redan i morgon... Ses på vägarna 🙂 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Idag bytt däcken (bak) från Perelli orginal på min 2016. Tydligen sa däckkillen att dessa var tillverkade 2015.... till Hankook Ventus. Har inte testat än vad de går för. Jo,ja. Mina gamla Perellis såg lite skumma ut när de lämnat bilen. Lixom kanterna på däcken var högre än mittendelen. Däcken var hmm. skopiga på mitten, What the F-ordet !! Vad beror detta på ? Lågt däcktryck eller mer att bilen mest står i garage ? Inte undra på att bakvagnen jojjade om däcken såg ut så kan jag tycka .... Synpunkter på detta ? 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kapten Telge said:

Idag bytt däcken (bak) från Perelli orginal på min 2016. Tydligen sa däckkillen att dessa var tillverkade 2015.... till Hankook Ventus. Har inte testat än vad de går för. Jo,ja. Mina gamla Perellis såg lite skumma ut när de lämnat bilen. Lixom kanterna på däcken var högre än mittendelen. Däcken var hmm. skopiga på mitten, What the F-ordet !! Vad beror detta på ? Lågt däcktryck eller mer att bilen mest står i garage ? Inte undra på att bakvagnen jojjade om däcken såg ut så kan jag tycka .... Synpunkter på detta ? 

 

Ja säkerligen en kombination av stått stilla längre tid och fel lufttryck.

En händelse jag själv var med om när jag hade en helt ny asiatisk pickis för 10år sedan
Från dag 1 så gick bilen jäkligt konstigt på vägen plus att den pulserade om däcken.
På bilfirman fick jag veta att runt 400 bilar fick man byta ut samtliga däck på bara för att en rutin på fabriken inte funkat.
Bilar som exporteras från asien till europa måste få däcken pumpade minst 3.5bar eller om det var ännu mera.
Innan de skeppades händer det att bilar blir stående i flera månader och på den tiden kan däck förstöras.

Sen jag hörde det gör jag likadant på min bil när jag ställer av den....Pumpar upp däcken så de klarar stå eller hissar upp om jag har möjlighet

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Kapten Telge said:

Idag bytt däcken (bak) från Perelli orginal på min 2016. Tydligen sa däckkillen att dessa var tillverkade 2015.... till Hankook Ventus. Har inte testat än vad de går för. Jo,ja. Mina gamla Perellis såg lite skumma ut när de lämnat bilen. Lixom kanterna på däcken var högre än mittendelen. Däcken var hmm. skopiga på mitten, What the F-ordet !! Vad beror detta på ? Lågt däcktryck eller mer att bilen mest står i garage ? Inte undra på att bakvagnen jojjade om däcken såg ut så kan jag tycka .... Synpunkter på detta ? 

 

Är mönstret högre på sidorna än på mitten så har lufttrycket varit för högt, däcket har sett ut som en tunna och mönstret slits mest på mitten. Är det tvärt om med minst slitage på mitten så har lufttrycket varit för lågt, däcket har haft en form som en ätet äpple. Kolla lufttrycket ofta och mät mönsterdjupet på flera stället på däcken en eller ett par gånger per säsong (och efter varje gång du testat Line Lock, kört bana eller driftat 😁).

När bilen ska stå över vintern så bör man pumpa Pirelli P Zero däcken till 3,5 bar och någon eller några gånger i månaden putta bilen en liten bit framåt eller bakåt så den inte står med samma däcksyta mot golvet hela vintern. Glöm inte att justera ner trycket till det normala på våren när bilen ska ut och åka. Bäst för däcken är att ställa bilen på bockar med däcken i luften och då behöver man inte höja lufttrycket.

Link to comment
Share on other sites

Det är sant det som prime mover säger, om det är smala däck. Men med de däcken vi har på mustangen kan man få lite andra fenomen pga centrifugalkraften och breda däck enligt Continental. Fick lära om det jag trodde jag kunde om tryck och däckslitage, för enligt dem kan man också få slitage i mitten på slitbanan vid för lågt lufttryck. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Halloj! Vart köper ni era sulor då? Jag har svårt att hitta en bra site där jag har bra urval samt gott om dimensioner. Kör 285/35/20 bak och 275/35/20 fram
och tycker det verkar knivigt att hitta en bra deal och framförallt där jag kan köpa alla 4 på samma ställe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
On 2021-05-25 at 18:07, Kapten Telge said:

Tack alla för er input. Ja det är orginaldäcken på. Ja bilen står mycket i garage,(den mesta tiden faktiskt)  Orginal på 2016 är just Pirelli, vet i skrivande stund inte vad. Kan tycka att det är obehagligt att få dessa kast.  Läst innan om Michelin Pilot Sport. Är det värt pengarna, eller finns det nästan lika bra för billigare peng ?. Viktigast ändock är ju att slippa kasten från höger till vänster

 

Michelin Pilot Sport är INTE värt pengarna ..    har just bytt  1300 mil på bakdäcken 

Link to comment
Share on other sites

5 minuter sedan, beckiz said:

Michelin Pilot Sport är INTE värt pengarna ..    har just bytt  1300 mil på bakdäcken 

håller med Askp  lågt lufttryck kan slita mer på mitten.. efter 20 års nördande så kör jag på mellan 2,7-3,0

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...