Jump to content

IRMC Runner Delete


Stefan Åberg

Recommended Posts

(redigerad)

Tjena,

Efter att jag haft diverse strul med min SCT ITSX Tuner så fick jag rådet att uppgradera själva "dongeln" man pluggar in på ODB-kontakten så att blåtandskommunikationen mellan mobil och Tunern ska börja fungera igen. 
Detta måste jag ha varenda år då man ska besiktiga bilen mha den "California State Emission Tune" som jag ordnat för att kunna brumma omkring.

Efter denna ovan uppgradering, över 2500 uppdateringar gjordes, så har tunen slagit på IRMC Runners igen, mitt insug har inte den funktionen så nu lyser motorlampan helt i onödan.
Nån som vet hur man stänger av detta utan att behöver ändra hela IRMC timingsschemat?

Med vänlig hälsning,

Stefan 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det går inte, ny tune som gäller. Gissar att du hade originalinsuget när du fixade den tunen?

Enklaste blir att byta tillbaka till originalinsuget, allternativt plugga in servomotorn i kabelstammen och hoppas datorn accepterar det och bilen går bra, dvs. bra värden trots öppna insugskanaler när den förväntas ha stängda.

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 minuter sedan, Mustangmike said:

Det går inte, ny tune som gäller. Gissar att du hade originalinsuget när du fixade den tunen?

 

 

Nej, hade insuget som sitter på nu, Ford Racing Intake Manifold (M-942446-3V).

Bara att ordna en ny tune... ser inte hur det skulle vara svårare än att montera tillbaka originalinsug och ny tune för den...

Link to comment
Share on other sites

bra att veta, de kommer nya lagar i usa gällande avgasrening
när man gör uppgradering av sin SCT stängs vissa funktioner av
som t.ex. möjligheten att stänga av de bakre O2 givarna som skapade bekymmer för oss, och de stora tune bolagen vill INTE göra tunes som strider mot lagarna i USA oavsett om du säger att bilen aldrig kommer rulla där
 

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Stefan Åberg said:

Nej, hade insuget som sitter på nu, Ford Racing Intake Manifold (M-942446-3V).

Bara att ordna en ny tune... ser inte hur det skulle vara svårare än att montera tillbaka originalinsug och ny tune för den...

Men om du uppgett FR insuget verkar du fått fel tune, eller så har jag missuppfatta allt. 

Om det är som Corvette säger så kan det vara det som är problemet. Dom drar åt snaran mer och mer. Läste ett inlägg  från Lund racing för ett år sedan som fått besök av Myndigheterna som gick igenom verksamheten för att hitta möjligheter att ge straffavgifter för alla åtgärder som resulterade i högre utsläpp, ett stort problem var att dom inte brydde sig om det var för tävlingsverksamhet  eller bruk på allmänna vägar.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är som Corvette säger, tunen ändrades vid uppdateringen av SCT ITSX:en.
F*ckin Hell som man säger i branchen... men det som oroar mig mer är att man inte kan få en ny Tune enligt Corvette...
Hoppas det finns den möjligheten i appen som jag har (den som uppdaterade SCT:n.)

Link to comment
Share on other sites

SCT Tunern kan ladda ner en "custom tune" i din bil, eller gå via options och själv välja lite olika val av önskade förändringar enligt listan i SCTn. Iallafall på X3 är del lite luddigt i menyvalen så man kan tro att man lägger till options på sin Customtune. Men alla dessa utgår dock från Stock tunen. Blir ibland rätt ok om du inte gjort för många ändringar på bilen som inte finns i listan. Det är sjukt många parametrar att påverka i Adv. Pro. Och varje Options val är en räcka av ändringar, flera sådan i olika kombos kan konkurrera och åsiodosätta saker.  Därav är en väl utprovad och verifierad (loggad och kollad så inget ligger på farligt skadliga värden eller som triggar knack och retard av tändning etc. med motsatt effekt) custom tune att föredra.  

Om den som gör Customtunen  jobbar i SCTs mjukvara AdVantage Pro kan man välja att lägga till "options" på customtunen. Adv. Pro programmet där man gör tunes stöder det och man kan även välja vilka option man vill lägga ut som tillgängliga, men typ ingen gör det eftersom dom då överlämnar kontrollen till användaren att göra förändringar som kan orsaka motorskador om man inte vet vad man håller på med, saker som dom i slutändan kan få skit för.

Jag kan tycka att man borde ju kunna få välja t.ex. hur lådan ska växla. Likt valen i Options. Men så gör dom inte, troligen av risk att bli stämda.

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Förbannat märkligt...
Jag beställde 3 tunes i ett paket.
1. California State Legal Emission tune
2. 95 Octane Performance Tune
3. 98 Octane Track Tune

Alla 3 hade samma förutsättningar men att 1:an skulle vara min "besiktningstune". Jag tryckte hårt på att jag ville få nollvärden i HC och O1 så den skulle passera nålsögat.
Den borde om nånting ha IRMC Runners Check påslaget... men besiktningstunen verkar inte kolla detta eller har den som IRMC Runners Delete 😄

Fyfan säger jag... jäkla miljömuppar att lägga sig i bilar som knappt rullar 500 mil ens per år!

Link to comment
Share on other sites

 

36 minuter sedan, 2fast4you said:

Hallå Stefan! Du måste ta dig ur Ford träsket och köpa en riktig bil. (chevrolet) Så du slipper trimma  sönder farkosten.

Hälsn från norr.

Tjena Patrik,

Kommer å visar min nya Forrd i juli hade jag tänkt 🙂
351 Windsor så den har lite pulver från start...

Med vänlig hälsning,

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...