Jump to content

Letar mustang, tveksam kring importer


Tralle

Recommended Posts

(redigerad)

Tjenare allihop. Hittade detta forumet och testar att lägga frågan här. Jag är intresserad av att köpa en mustang, är inte helt hugget i sten vilken årsmodell eller motor, men tänker mig en V6 för kanske runt 150-200k.

Hur som helst undrar jag lite hur "skadat" som är okej för en importerad bil. Bilarna är ju oftast fina i skicket dem är i idag, men vill inte köpa någonting som försätter mig i fara.. T.ex denna: https://bid.cars/en/lot/0-26625555/2012-Ford-Mustang-1ZVBP8AM4C5262953

 

Givetvis vet man inte hur duktiga dem som restaurerat den är, men är denna skadan för mycket för att vara acceptabelt? Hur hade ni resonerat, om ni gärna vill köpa, men har en begränsad budget?

Mvh

Ändrade %s av %s (%s)
Namn
Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste är enligt mig inte om bilen varit skadad, utan hur den blivit reparerad. 
Jag köpte själv en bil som varit krockad, och den är renoverad till nyskick av ett välrenommerat företag i Tyskland som köpte den som skrot i USA. För mig spelar det mindre roll, så länge reparationen gjorts ordentligt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns massvis med mustanger, finns ingen anledning att köpa en som inte har en clean title.
OCH om man köper en sådan, så skall det vara väldigt mycket billigare.

De allra flesta köpare väljer hellre en könssjukdom än en smutsig title, det måste man ha med sig. 😉

Sen behöver det ju inte vara nått fel på bilen, men det spelar mindre roll om ingen vill betala för den när man själv ska sälja sen.

Link to comment
Share on other sites

Då är väl jag ett undantag. 
Jag köper hellre en bil som varit krockad och har full dokumentation och historik samt bevis på att den lagats korrekt, än en bil utan någon som helst dokumentation. 
Och så vansinnigt många bilar med rätt spec finns det ju inte. 
I alla fall inte om man vill ha en cab med låga mil och V8. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2021-06-11 at 23:15, Per Berglund said:

Vad menar du vad ska du ha den där bilen till?

Hur tänker du ekonomiskt?

Vill helt enkelt ha en Mustang, exakt vad den kommer användas till är oklart, men ingen pendlarbil direkt. 

 

On 2021-06-12 at 13:33, Blomqvist said:

Det viktigaste är enligt mig inte om bilen varit skadad, utan hur den blivit reparerad. 
Jag köpte själv en bil som varit krockad, och den är renoverad till nyskick av ett välrenommerat företag i Tyskland som köpte den som skrot i USA. För mig spelar det mindre roll, så länge reparationen gjorts ordentligt. 

Känns lite svårt att hitta bilar till ”bra pris”, sen får man givetvis vad man betalar för också. Vad skulle ni anse är ett rimligt pris?

Link to comment
Share on other sites

Vad som är ett rimligt pris beror på vilken årsmodell, motor, cab/fastback, växellåda och mil 🙂 Vad är du ute efter? Kolla vad liknande bilar ligger på blocket så ser man lite hur prisbilden ser ut

Link to comment
Share on other sites

Om du är tveksam till importer får du hålla dig till gamla Volvo eller SAAB 🙂 

Den svarta frontsmällda V6an skulle jag inte tveka att köpa om allt annat var rätt utefter kraven. Ingen speciellt svårlagad skada. Är man tveksam kollar man upp bilen med en fyrhjulsinställning så får man svart på vitt om bilen är rak, resten ser du ju med blotta ögat. Har den dessutom rullat några år här med servicehistorik minskar risken ytterligare.

Värre med översvämmade dränkta bilar. Det rullar ganska många Mussar i landet som är ihopbyggda av två olika bilar. Pratade med en plåtis som gjort en del sådana för tio år sedan när dom var lite hetare och relativt sett mer pengar på och Gen 5 Mussen är en dröm att göra sådan jobb på enligt honom. Väldigt bra modulupbygnad på hela bilen och karossen. Idag funkar det inte längre i Sverige pga prisläget, arbetskostnaderna och kostnaden att lacka.  

  

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
20 timmar sedan, Tralle said:

Denna exempelvis: 

https://www.blocket.se/vi/97002809.htm
 

importerad, vart med om en olycka för några år sedan. 

Som blomqvist skrev så är det jättesvårt att avgöra. En bil kan se fin ut på bild, men vara repig och sliten i verkligheten. Man behöver veta mycket mer om den för att kunna bilda sig en uppfattning.

Mustang slutades säljas nya i sverige nån gång runt 1970(väldigt osäker på exakt årtal). Sen började de säljas i sverige 2015 igen. Bara så du vet att de där emellan är import alltihop 🙂 Kan finnas enstaka bilar som är importerade direkt till sverige när de var nya, men är rätt ovanligt

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Wallentin said:

Som blomqvist skrev så är det jättesvårt att avgöra. En bil kan se fin ut på bild, men vara repig och sliten i verkligheten. Man behöver veta mycket mer om den för att kunna bilda sig en uppfattning.

Mustang slutades säljas nya i sverige nån gång runt 1970(väldigt osäker på exakt årtal). Sen började de säljas i sverige 2015 igen. Bara så du vet att de där emellan är import alltihop 🙂 Kan finnas enstaka bilar som är importerade direkt till sverige när de var nya, men är rätt ovanligt

Jo jag vet att allt är importerat, det är mer hur importen har gjorts som skär i ögonen lite, eller snarare hur mycket verkar ligga i någon slags gråzon. Min fråga var väl mer ”är det okej att köpa en bil utan clean titel?” hur resonerar ni?” 
 

Att bilen är fin utseendemässigt är det ingen talan om, är mer tveksam till att sakerna håller. Det finns tydligen inget papper på reparationen heller, enligt säljaren. 
 

Har ni några specifika saker som är viktiga att kolla på just på 2012-modellen? Alla bilar har väl sina egna svagheter tänker jag, om någon har en 12:a kanske dem har exempel på vanliga brister?

 

Tack förresten för alla era svar. 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

När jag ser ett pris som är för bra för att vara sant ja då är det troligen inte sant.
Har man inte råd kommer riskerar man betala dyrt i slutändan med eventuella problem

Minimera problemen helt enkelt och unvik dessa lik.

Bättre gråta en skvätt och betala lite extra för ett helt och fint objekt...Pengarna glömmer man snabb men en bra bekymmersfri bil kan du glädjas av länge....Trots allt finns det massor av dom.

Majoritieten letar efter oskadda bilar och fåtalet accepterar skadeskjutna med resultatet ett lågt pris för dessa.
Problemet ökar sedan i nästa steg när du ska sälja av den och riskerar få sänka priset kraftigt för att bli av med den.
Det ökar ännu mer för varje år eftersom det finns fler och fler begagnade .

Sen kan man vara superentusiast som jag där man skottar ner pengar i bilen bara för man tycker det är kul...Den är en annan historia!

Annonsen du länka till 155000kr är ju väldigt lite pengar för en bil egentligen så man kan ju se det annars som en kul grej!
En svensson bil tappar ju det värdet på några år så man kan ju se det ur det perspektivet

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
8 timmar sedan, MeduzaPeter said:

Är du fortfarande på jakt efter en fin V6:a?  Jag skall sälja min

Jag fick faktiskt köpt mig en, så nu e jag officiellt med i gänget 😉  men tack ändå! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...