Jump to content

Tomgång


Granath

Recommended Posts

Har ett jävla mysko problem. När bilen är kall kan jag köra nån mil, bilen går klockrent. När jag sedan saktar ner till ca 20 km/h eller stannar helt går tomgången ner till 150-200 varv.

Bilen dör inte utan i med neutralen och gasa till så går den finemang ett tag till, sedan samma visa igen. Så länge det är hyfsad fart på bilen går den hur bra som helst.

Någon som har koll på vad det kan vara?

Link to comment
Share on other sites

Just now, Granath said:

Visar inga felkoder och det enda jag gjort under dom 2 åren är bytt olja o filter x 2.

......under dom 2 åren jag haft bilen

Link to comment
Share on other sites

Är det bara att den vill dö på tomgång eller går den sämre på låga varv med?

Vet du när tändstift och bränslefilter byttes senast? Kolla alla vakuumslangar så det inte är sprucket nånstans. Rengör luftmassemätaren med, den sitter i insugsröret strax efter luftfiltret.  Är bilen trimmad eller den helt original? 

Link to comment
Share on other sites

Stift och bränslefilter är ok. Det konstiga är att jag kan köra nån mil och när jag saktar ner innan tex ett rödljus sjunker den väldigt i tomgång(för inte). Sedan räcker det att gasa upp den så går den bra igen ett tag för att sedan bli samma igen.

Så länge jag har fart på bilen går den hur bra som helst. Det är heller ingen felkod på luftmassemätarn.

Det är lite jobbigt att gasa upp bilen vid ett övergångsställe😜

Link to comment
Share on other sites

Låter som det är skit och sotavlagringar.

Brukar du bara köra lugnt?

I så fall testa och köra hårt en stund och se om det blir bättre.

Jag brukar ta min fars bil åtminstone 1 gång per år för en hårdkörning så både bromsar och motor ska fungera ett år till.

Han tycker inte om när det luktar lite bränt när jag kommer tillbaka, men det funkar.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...