Jump to content

Tändningslås problem och PAINLESS fråga.


Recommended Posts

(redigerad)

Hej alla! 
 

Vi har ikväll monterat ett nytt tändningslås på vår 66’a. Vi får det dock inte att fungera korrekt. (Jag har bläddrat i forumet efter svar men ej funnit något gällande just detta problem).

Om vi inte missförstått el-schemat så ska det se ut enligt bifogad bild. Vid ACC så går instrumenten igång, blinkers finkar etc. Vid OFF är allt ”off” men vid ON så går startmotorn igång?! Vi har mätt och kontrollerat inkommande och utgående kablage och kan inte hitta något fel. (Vi har kört med bilen tidigare, dock med någon annans hemmabygge, typ Volvo tändningslås. 
 

Vad ska sked vid ”ON” respektive ”START”? (Det kan ju inte vara riktigt att startmotorn ska hålla på och dra innan man vrider över till ”START”, för när kolven fjädrar tillbaka till ”ON” igen som skulle startmotorn snurra tills man stänger av allt igen.)

Rör det sig om ett måndagsexemplar vi fått? Fabrikatet är ”Motorcraft”, dock utan någon som helst identifikation på baksidan gällande vilka kontakter ska till vad. Någon annan som känner igen problemet?

 

Detta leder mig in på nästa fråga. Jag antar att flera av er har gjort en helt ny dragning av el i era bilar med ett PAINLESS PERFORMANCE kit (av något slag). Är det värt det? Är det någon ni skulle rekommendera/inte rekommendera?

Bilen i fråga har haft 15 ägare innan oss. Några kablar är fortfarande original men en del är klippta, skarvade mm. och personligen så låter ett PP kit väldigt lockande med ordentliga säkringar och moderna kablar, men jag skulle gärna vilja har ert utlåtande innan jag köper ett sådant.

Mvh Niklas

4EE1D687-0B93-4BB5-AECB-6A2532A4A626.jpeg

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Motorcraft är det bästa tändningslåset du kan ha.

”Start” är endast aktivering av just startmotorn.

”On” är läget ström ligger påkopplad till tändspole och därmed håller motorn igång när du släppt ”Start”

Painless skulle jag absolut rekommendera det är mycket bra då det har mer plats för extra förbrukare som man numera behöver så som stereo och annat.

Det är ett jäkla pillande och installera men helt klart värt det att få färgkodade kablar. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Per Berglund said:

Motorcraft är det bästa tändningslåset du kan ha.

”Start” är endast aktivering av just startmotorn.

”On” är läget ström ligger påkopplad till tändspole och därmed håller motorn igång när du släppt ”Start”

Painless skulle jag absolut rekommendera det är mycket bra då det har mer plats för extra förbrukare som man numera behöver så som stereo och annat.

Det är ett jäkla pillande och installera men helt klart värt det att få färgkodade kablar. 

Då verkar det som antingen tändningslåset är knas då ”ON” ger signal till startmotorn. (Alternativt så har vi kopplat fel, men jag tvivlar lite då det fungerat tidigare med annat tändningslås). Det verkar lite som att lägena för ”ON” och ”START” ligger för nära varandra eller rent av på varandra.

Mvh Niklas 

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Leijon CMC 855 said:

Då verkar det som antingen tändningslåset är knas då ”ON” ger signal till startmotorn. (Alternativt så har vi kopplat fel, men jag tvivlar lite då det fungerat tidigare med annat tändningslås). Det verkar lite som att lägena för ”ON” och ”START” ligger för nära varandra eller rent av på varandra.

Mvh Niklas 

Testa med att summra med instrument så får du veta.

Motorcraft ägs av Ford och det är HÖGA krav på tillverkningen och får inte tillverkas av kreti o pleti.
Allt kan ju gå fel även med deras prylar men sannolikheten är låg.
Jag har aldrig fått en defekt Motorcraft detalj någonsin....Köper bara deras delar där det går

Större sannolikhet att det är felkopplat eller piratdel

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...