Jump to content

Vattenpump


Tom Ripley
 Share

Recommended Posts

Inte så svår få bort dämparen med avdragare.
Enklast ta bort oljetråg också det går fort lossa.

Dämparen brukar behöva bytas av ålder eller att det har blivit ett spår på ytan där packboxen tätar.
Är det ett litet spår tumnageln kan fastna i så är den skrot

Aluminiumet i kamkåpan oftast korroderat så även den behöver bytas ut men det lär du upptäcka.

En sak de flesta gör fel när man monterar allt är att dra fast kamkåpan innan dämparen är monterad
Det är dämparen som centrerar hela kamkåpan på de tidigare 289/302 så inga bultar ska dras föränn dämparen är på plats.

På senare motorer satte Ford styrstift i blocket
 

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Tom Ripley said:

Med motorn kvar i bilen låter det stökigt med tråget så det blir nog bara vpump byte nu ,inga större mängder vatten som läcker

en mera omfattande genomgång till vintern

tackar för tipsen

Lite plock är det och man bör ha 1/4" och 3/8" verktyg så går det lite lättare.
Behövs oftas byta bultar vid pumpbyte...Brukar vara genomrostade och händer de går av ....Har faktiskt en hel del jättelånga 5/16" bult i kanonskick om du inte köper komplett bultsats.

Använd momentnyckel till vattenbumpen annars grymt lätt dra gängpaj!

Edited by Per Berglund
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...