Jump to content

E5 E10 Etanol 98??


micke1967

Recommended Posts

hejsan

Har ingen Mustang 2005-2009 ännu men är ganska sugen och kollar mkt. Och då en fin med v8

Dock undrar jag hur det är med de nya E5 och E10 bränslet?? Fixar Mustang v8 2005-2009 det??

Eller behöver man göra något förmodligen få det funka??

Samma en kompis kör sin Cheva 56 på Etanol men har då köpt en insprutning och ställt om till det..

Låter det sig göras på en Mustang 2005-2009 oxå om det framöver visar sig bli bara etanol eller liknande man kan få att tanka..Eller är det enklare på en Mustang 65-70 tex?

Jag antar att man skulle köra bra på 98 oktan men det finns ju inte i varje mack tyvärr...Och det inns ju många i framförallt Miljöpartiet som verkar vilja få bort all bensin helst i går...Så bra om det då finns alternativ till bränsle om de skulle ha framgång..

 

Så hur gör ni som har dessa bilar just nu?? vad tankas och varför?

Link to comment
Share on other sites

hejsan Tackar för svar, gott att veta att Mustang går att köra på E10..

Hur enkelt/svårt vore det att helt ställa om till Etanol?? 

Skulle det vara svårare än en gammal Mustang med tex 289 som man väl då köper ett insprut till mm..

Vad går Mustangen 2005-2009 bäst på då?? antar 98? men sen...är E5 bättre än E10

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, micke1967 said:

hejsan Tackar för svar, gott att veta att Mustang går att köra på E10..

Hur enkelt/svårt vore det att helt ställa om till Etanol?? 

Skulle det vara svårare än en gammal Mustang med tex 289 som man väl då köper ett insprut till mm..

Vad går Mustangen 2005-2009 bäst på då?? antar 98? men sen...är E5 bättre än E10

På en 05-09 så går det att byta till större spridare och mappa den för etanol. Om man kör på etanol så kräver den ca 30% fetare blandning för att gå som den ska. Så den kommer dricka ca 30% mer med. Sen gäller det att alla slangar osv tål etanol, annars så spricker dem eller löses upp av det.

Det är inte svårare med en äldre, bestycka om förgasaren och se till att alla slangar osv klarar etanolen.

En standard 05-09 är rätt tam och är inte så kinkig med bränslet. Den går lika bra på 95 eller 98. I instruktionsboken står det att bilen klarar 10% inblandning av etanol i bränslet. Vilket betyder att slangar osv tål det, även att bilens motorstyrning kan kompensera för det. Den klarar alltså att gå som den ska på det.

Link to comment
Share on other sites

Wallentin, inte korrekt svar...

Alla USA bilar hade som krav från fabrik efter 1987-1988 att klara 10% etanol, klarar slangar, pumpar och allt annat 10% då klara det också 85%.

E85 har bränsle luft förhållande ca 9.7:1 mot bensin 14.7:1.

Läser man endast detta ska E85 dra 50% mer än ren bensin.

Ja detta gjorde tyska Ford skitbilar som "anpassades" för E85 för den svenska marknaden, tyvärr helt felgjort.

Det folk glömmer bort är att E85 har högre oktan, ca 105.

Då kan man ställa in tändningskurvan helt annorlunda.

I praktik med rätt inställd tuning så drar en bil med E85 ca 10-15% mer bränsle än en med bensin i medel tal..

Dock så måste allt vara anpassat för fullgas och då krävs ca 40% mer bränsle, vilket man inte gör 100% av tiden vid körning.

Det gäller bränsle pump, diameter på bränsle rör och spridare.

Ja jag har erfarenhet av E85.

Min Ford T-Bird 1988 med 347 sug motor, konverterad för över 10 år sedan.

Grabbens Ford T-bird 1988 med 302 och super charger, konverterad för ca 6 år sedan.

Min 2003 Mustang Cobra, konverterad för ca 5 år sedan.

Min Lincoln MKVIII 1993 med turbo, nyligen konverterad,

Link to comment
Share on other sites

On 8/7/2021 at 2:09 PM, Tbird said:

Wallentin, inte korrekt svar...

Alla USA bilar hade som krav från fabrik efter 1987-1988 att klara 10% etanol, klarar slangar, pumpar och allt annat 10% då klara det också 85%.

E85 har bränsle luft förhållande ca 9.7:1 mot bensin 14.7:1.

Läser man endast detta ska E85 dra 50% mer än ren bensin.

Ja detta gjorde tyska Ford skitbilar som "anpassades" för E85 för den svenska marknaden, tyvärr helt felgjort.

Det folk glömmer bort är att E85 har högre oktan, ca 105.

Då kan man ställa in tändningskurvan helt annorlunda.

I praktik med rätt inställd tuning så drar en bil med E85 ca 10-15% mer bränsle än en med bensin i medel tal..

Dock så måste allt vara anpassat för fullgas och då krävs ca 40% mer bränsle, vilket man inte gör 100% av tiden vid körning.

Det gäller bränsle pump, diameter på bränsle rör och spridare.

Ja jag har erfarenhet av E85.

Min Ford T-Bird 1988 med 347 sug motor, konverterad för över 10 år sedan.

Grabbens Ford T-bird 1988 med 302 och super charger, konverterad för ca 6 år sedan.

Min 2003 Mustang Cobra, konverterad för ca 5 år sedan.

Min Lincoln MKVIII 1993 med turbo, nyligen konverterad,

Hejsan många tack för svar.

Dock vad blir kontentan av det du skrev?

Dvs om jag skulle vilja köra en Mustang 2005-2014 på Etanol, vad exakt behöver man göra?

Jag tolkade det du skrev lite som att det enda man behöver göra är att ställa om tändningen?

Eller behöver man likt Wallentin skrev byta saker som spridare + fixa tändningen?

Och då tolkar jag även det du skrev som att det inte är några problem alls med slangar och annat...

Och då dessutom att man kan köra både 98 E5 E10 utan att göra någon ändring alls...

Tror du det är märkbart vilket av de bränslena man kör på??dvs att motorn mår bättre/sämre? prestanda bättre/sämre?

Igen tackar för svaren då jag inte har kunskap om detta..

mvh micke

Link to comment
Share on other sites

Vilket surr och tjafs.

V-Power | Shell Sverige

 
Shell V-Power 98+ oktan får helt enkelt din bil att prestera det optimala. Shell V-Power rengör motorn och ventilerna så att bensinen förbränns mer effektivt. Med Shell V-Power i tanken får motorn en adrenalinkick. Din bil får mer kraft och bättre acceleration – redan från första tanken!
Man kör väl inte en Mustang på etanol och annat junk?
Sansa er med soppasnacket.
Tanka lite dyrt och njut av sommaren.
Tack för ordet... 🙂
Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, LYA said:

Vilket surr och tjafs.

V-Power | Shell Sverige

 
Shell V-Power 98+ oktan får helt enkelt din bil att prestera det optimala. Shell V-Power rengör motorn och ventilerna så att bensinen förbränns mer effektivt. Med Shell V-Power i tanken får motorn en adrenalinkick. Din bil får mer kraft och bättre acceleration – redan från första tanken!
Man kör väl inte en Mustang på etanol och annat junk?
Sansa er med soppasnacket.
Tanka lite dyrt och njut av sommaren.
Tack för ordet... 🙂

Å hur gör du när kommer ner till Danmark t.ex. 🤔

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, LYA said:

Vilket surr och tjafs.

V-Power | Shell Sverige

 
Shell V-Power 98+ oktan får helt enkelt din bil att prestera det optimala. Shell V-Power rengör motorn och ventilerna så att bensinen förbränns mer effektivt. Med Shell V-Power i tanken får motorn en adrenalinkick. Din bil får mer kraft och bättre acceleration – redan från första tanken!
Man kör väl inte en Mustang på etanol och annat junk?
Sansa er med soppasnacket.
Tanka lite dyrt och njut av sommaren.
Tack för ordet... 🙂

Jag förstår att du bor i en stad där man skulle kunna köpa V-Power...Grattis till det...Inte alla har den turen i detta avlånga land..

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-15 at 11:24, micke1967 said:

Hejsan många tack för svar.

Dock vad blir kontentan av det du skrev?

Dvs om jag skulle vilja köra en Mustang 2005-2014 på Etanol, vad exakt behöver man göra?

Jag tolkade det du skrev lite som att det enda man behöver göra är att ställa om tändningen?

Eller behöver man likt Wallentin skrev byta saker som spridare + fixa tändningen?

Och då tolkar jag även det du skrev som att det inte är några problem alls med slangar och annat...

Och då dessutom att man kan köra både 98 E5 E10 utan att göra någon ändring alls...

Tror du det är märkbart vilket av de bränslena man kör på??dvs att motorn mår bättre/sämre? prestanda bättre/sämre?

Igen tackar för svaren då jag inte har kunskap om detta..

mvh micke

På 2005-2009 går det att köra på E85 med en annan programvara anpassad för detta eller om man mappar bilen. Det ställer alltså om bränsle och tändning. Men med originalspridarna så kommer de att ligga på 90% av sin kapacitet. Det funkar men med större spridare så behöver de inte jobba lika mycket. Många säger att originalslangarna tål E85, andra inte. Men går att byta ut. Det är vad jag har läst mig till iaf 🙂 Finns mycket info från amerikanska forum om man googlar. 2010 har samma motor. 2011-2014 har coyotemotorn. Bör inte skilja något nämnvärt där.

2005-2014 går utmärkt att köra på 95 E10 eller 98 E5. Det är bara att tanka och bilda sig en egen uppfattning om man känner skillnad. Mer än kostnaden vid tankning 🙂

Så det är bara köra och vara glad, så får man ta det som kommer 🙂 Vill du köra på E85 sen så går det att lösa. I princip alla bensinbilar går att bygga om till E85. E85 är på ca 104 oktan. Så det är populärt på trimmade turbo och sugmotorer.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 timmar sedan, Wallentin said:

På 2005-2009 går det att köra på E85 med en annan programvara anpassad för detta eller om man mappar bilen. Det ställer alltså om bränsle och tändning. Men med originalspridarna så kommer de att ligga på 90% av sin kapacitet. Det funkar men med större spridare så behöver de inte jobba lika mycket. Många säger att originalslangarna tål E85, andra inte. Men går att byta ut. Det är vad jag har läst mig till iaf 🙂 Finns mycket info från amerikanska forum om man googlar. 2010 har samma motor. 2011-2014 har coyotemotorn. Bör inte skilja något nämnvärt där.

2005-2014 går utmärkt att köra på 95 E10 eller 98 E5. Det är bara att tanka och bilda sig en egen uppfattning om man känner skillnad. Mer än kostnaden vid tankning 🙂

Så det är bara köra och vara glad, så får man ta det som kommer 🙂 Vill du köra på E85 sen så går det att lösa. I princip alla bensinbilar går att bygga om till E85. E85 är på ca 104 oktan. Så det är populärt på trimmade turbo och sugmotorer.

 

 

 

när vi var tvungna att tanka E10 i Danmark för några veckor sedan så noterade vi att bränsleförbrukningen steg
men men kommer iaf inte sluta åka Musse för de 🤓

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-16 at 03:17, LYA said:

Vilket surr och tjafs.

V-Power | Shell Sverige

 
Shell V-Power 98+ oktan får helt enkelt din bil att prestera det optimala. Shell V-Power rengör motorn och ventilerna så att bensinen förbränns mer effektivt. Med Shell V-Power i tanken får motorn en adrenalinkick. Din bil får mer kraft och bättre acceleration – redan från första tanken!
Man kör väl inte en Mustang på etanol och annat junk?
Sansa er med soppasnacket.
Tanka lite dyrt och njut av sommaren.
Tack för ordet... 🙂

V-Power innehåller max E5. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...