Jump to content

Problem med toe-vinkel


Musse-Daniel

Recommended Posts

(redigerad)
16 timmar sedan, Per Berglund said:

2" är för mycket!!!
1" är det normala och det går göra lite till med justering av kulleder

Det som händer nu är att överdelen på däcket dras in för mycket vid nedfjädring.

Vore jag dig skulle jag montera tillbaka övre armarna till originalhålen.
Egentligen även byta ut övre bärarmarna också eftersom det troligen fått sig en "knäck" nu!...Antagligen även skräp kvalitet också

Enbart byta "kulleder" är jag ingen "fan" av längre de är så dålig kvalitet om man inte får tag i rätt fabrikat
Det ska vara MOOG eller TRW.... Det som säljs mestadels i Sverige är riktigt dålig kvalitet ofta ACP

Bärarmar löper jag antingen på Rockauto eller Summit racing
Exempelvis
https://www.summitracing.com/parts/mog-rk621369/make/ford/model/mustang/year/1969
 

Låter som en förklaring. Tack för det. Det får bli vinterprojektet då!

Det kan även förklara varför det gnisslar så förbannat från övre länkarmsfästet. Det, plus att det saknas smörjnipplar. Så jag hade fått byta dem ändå känns det som. Men då ska jag samtidigt flytta upp dem.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Musse-Daniel said:

Det kan även förklara varför det gnisslar så förbannat från övre länkarmsfästet. Det, plus att det saknas smörjnipplar. Så jag hade fått byta dem ändå känns det som. Men då ska jag samtidigt flytta upp dem.

Övre fästet är inget man kan rädda det är så sanslös dålig design (en grov skruv som roterar i en mutter) så det är bara slänga.
Köp en hel bärarm 
https://www.summitracing.com/parts/mog-rk621369/make/ford/model/mustang/year/1969

Går ta via Dahlhems om du inte vill beställa direkt

Går få billigare via Rock Auto men är inte lika leveranssäkra som Summit
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=4730874&cc=1132489&pt=10401&jsn=1401

Sen finns det givetvis andra bärarmar som även förbättrar kurvtagning men framförallt får bilen kursstabil...Man slipper då även Shelby sänkingen.....Men tuffar du mest runt med bilen så duger original

Jag har dessa på min 69a och du kan säkert se modifikationen...Går som ett lokomotiv på vägen!
IMG_20200709_094631.thumb.jpg.6e7f4ce91497c2f5552d622963c8289e.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

7 timmar sedan, Irocman said:

PS . Hålen ska även förskjutas framåt 1/8 tum ( 3.2 mm ) årsmodell 65 - 66

 

Håller inte alls med, sätt hålen så långt bakåt det går så får du bättre caster och en trevligare bil att köra.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Avslutar den här tråden med lösningen. Det var castervinkeln som var helt fel på höger sida. Jag var inte kunnig nog på området men efter att ha pluggat på så jag förstår hur det hänger ihop så blev det plötsligt logiskt. En mätning senare så kunde jag bekräfta att höger framhjul låg flera centimeter fel. när jag lossade bulten så var det precis som att bilen redde ut sig själv, och när jag sen skruvade ihop allt så kändes det nästan helt bra. En hjulinställning senare så fick jag bekräftat att bilen var bra.

Man måste dock åka till någon som kan hjulinställning på gamla bilar. Jag var hos Speedy förra året och de sa att allt var bra, men det var det alltså inte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...