Jump to content

S550 Motorhuvsproblem korrosion!!


Brembo

Recommended Posts

Min S550 2016-huv ska repareras på garantin pga korrosion. En vän som jobbar som plåtslagare på annan ort säger att de aldrig lagat en Mustanghuv utan de byter ut huven på garantin på Mustangerna, och då med mycket mindre skador än vad min har. 
Fordhandlaren som har mitt ärende säger att de bara lagat huvarna, aldrig bytt. 
Några erfarenheter här? Hur många har fått bytt resp lagat huven? Håller det verkligen? Hur får man bort korrosionen under falsen?
Är ju ett vanligt problem så kolla era huvar, jag såg det först inte men när jag kollade noggrannare så var hela undersidan på vänster sida angripen av bubblor vid falsen. Samt under höger framlampa som nu även jobbat sig runt till ovansidan.

Link to comment
Share on other sites

Är bilen vinterkörd eller är den bara ute på sommaren? Parkeras den utomhus eller står den i garage eller carport?

Om det är kanten på huven där den ligger emot gummilisten i urtaget på skärmen så är det ett ställe där fukt stannar kvar ett tag efter regn och biltvätt så det är inte konstigt om det startar där.

Hur ser bubblorna ut, är det som vanlig rost på stålplåt?

Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, Prime Mover said:

Är bilen vinterkörd eller är den bara ute på sommaren? Parkeras den utomhus eller står den i garage eller carport?

Om det är kanten på huven där den ligger emot gummilisten i urtaget på skärmen så är det ett ställe där fukt stannar kvar ett tag efter regn och biltvätt så det är inte konstigt om det startar där.

Hur ser bubblorna ut, är det som vanlig rost på stålplåt?

Så här ser det ut
Känt problem på de tidigare Mustangerna, första gången jag hört det på 15+ Mussar
Men det finns massor i USA som har det på sina S550 Mussar tyvärr har jag nu sett

image.thumb.png.8b73f848556f9390885b70ba36b39fdf.png

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde tyvärr samma upptäckt på min 2016 för två år sedan. Bubblor under huvkanten som börjat leta sig upp på ovansidan.  Detta på båda sidor.

Hedin Bil Göteborg tog hand om det och efter slipning, tätning och lack på dessa ytor blev helt osynligt. Om det kom tillbaka skulle de byta huven.

Kan se en antydan nu två år senare på undersidan,  men avvaktar ett tag till. 

Motsvarande problem hade Volvo i Torslandafabriken för några år sedan med dåligt rengjorda aluminiumhuvar före lack, som resulterade i lackresning.

Lack.PNG

Link to comment
Share on other sites

20 minuter sedan, Artur said:

Har upptäck små släpp på min huv ochså. Tar Ford i Sverige garanti på en imorterad 2013? Någon som försökt?

Jag gissar att de kommer hävda att garantitiden löpt ut, men är ju värt ett försök ju

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

När det släpper i stora flagor som på den mörka lacken i bilden ovan så kan man misstänka att det är något i lackprocessen som gått snett. Smuts, fett och dålig bindning mot aluminiumet samt för tunna skikt i lackeringsprocessen är väl vad man kan misstänka. Oxidskiktet på aluminium som gör aluminium korrosionståligt brukar vara svårt att få vanlig lack att fästa mot om man inte har en grundfärg eller behandling som gör att vanlig färg fäster bättre.

Link to comment
Share on other sites

Är motorhuven i aluminium? Det visste jag faktiskt inte. Vad tråkigt att det blir så där😏, så det kan komma på alla mussar från 2000-21 oavsett miltal och ålder? Bäst man tar och synar av bilen låter det som, eller görs det en sådan kontroll vid verkstadsbesöken🤔

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Chrille82 said:

Är motorhuven i aluminium? Det visste jag faktiskt inte. Vad tråkigt att det blir så där😏, så det kan komma på alla mussar från 2000-21 oavsett miltal och ålder? Bäst man tar och synar av bilen låter det som, eller görs det en sådan kontroll vid verkstadsbesöken🤔

ja de skall de göra, men kan ju vara svårt ibland att se dessa blåsor

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade undersidan på min motorhuv och fann något som verkar lite suspekt, när jag trycker lite lätt på blåsorna med nageln så blir det ett litet jack efter nageln. Det verkar som att lacken inte sitter fast på plåten. Vad tror ni? Ska man åka in med bilen till Ford och visa upp det 🤔

13AB3F7F-F0C7-4C8B-89D7-133EE2B0F087.jpeg

09A3AA9F-70A8-4EA5-9E92-05AA35080F28.jpeg

Link to comment
Share on other sites

On 2021-09-06 at 08:35, Corvette said:

Blev nyfiken på detta problem och fann denna bulletin hos Ford
Då skall man byta den berörda panelen med en ny.
Så jag skulle tolka detta som att huven skulle bytas isf!

corrosion.pdf 74.91 kB · 19 downloads

Denna bulletin var intressant , borde gälla EU-Mustanger med! Tror du man kan hänvisa till denna? 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-09-06 at 08:35, Corvette said:

Blev nyfiken på detta problem och fann denna bulletin hos Ford
Då skall man byta den berörda panelen med en ny.
Så jag skulle tolka detta som att huven skulle bytas isf!

corrosion.pdf 74.91 kB · 19 downloads

Denna bulletin var intressant , borde gälla EU-Mustanger med! Tror du man kan hänvisa till denna? 

3572EFD3-2C2D-458D-8C0E-4C35C6759C3F.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 minuter sedan, Brembo said:

Denna bulletin var intressant , borde gälla EU-Mustanger med! Tror du man kan hänvisa till denna? 

3572EFD3-2C2D-458D-8C0E-4C35C6759C3F.jpeg

Här har det tagit sig runt kanten, börjat underifrån.687A8FE8-73BC-49A6-99F9-A3FD6AF47B78.thumb.png.3089dbc037cedcabf8a940ddeeaccb30.png

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Chrille82 said:

Jag kollade undersidan på min motorhuv och fann något som verkar lite suspekt, när jag trycker lite lätt på blåsorna med nageln så blir det ett litet jack efter nageln. Det verkar som att lacken inte sitter fast på plåten. Vad tror ni? Ska man åka in med bilen till Ford och visa upp det 🤔

13AB3F7F-F0C7-4C8B-89D7-133EE2B0F087.jpeg

09A3AA9F-70A8-4EA5-9E92-05AA35080F28.jpeg

Ja bara åka så det blir inskrivet att du anmärkt på de

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Chrille82 said:

Jag kollade undersidan på min motorhuv och fann något som verkar lite suspekt, när jag trycker lite lätt på blåsorna med nageln så blir det ett litet jack efter nageln. Det verkar som att lacken inte sitter fast på plåten. Vad tror ni? Ska man åka in med bilen till Ford och visa upp det 🤔

På en del ställen har de spacklat eller tätat med någonting som sedan är övermålat. Vad jag minns så finns det en del sånt i motorrummet på skärmsidorna som ligger under motorhuven. Se upp så det inte är något sånt även på undersidan huven, så känns blåsan i lacken mer fast så kan de vara dumt att peta hål.

På bilderna på den röda huven så ligger blåsorna ovanför plåtvecket och inget nere på den runda kanten så som de är på bilderna från Brembo. Kanten på huven går emot en gummilist och där har jag sätt att det gärna samlas vatten och om det startar korrosion så kan man förvänta sig att det skulle se ut så som på den undre bilden från Brembo. Trist att det startat så tidigt och särskilt när det är aluminium. På stålplåt så borde det ta några år till innan något sånt här händer på en bil som körs året runt som vardagsbil. Det borde inte hända på en Mustang som bara finkörs tycker man. 

Det är väl en god ide att fråga Om Ford kan ta en koll när du har vägarna förbi.

Link to comment
Share on other sites

35 minuter sedan, Corvette said:

absolut

satan va din huv ser ut 😳

Ägt bilen sedan 120mil och nu 3000mil, fullservad på Ford för garantin skull. Där står att de ska kontrollera kaross som tydligt ej skett 😅.

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, Corvette said:

absolut

satan va din huv ser ut 😳

 

36 minuter sedan, Corvette said:

suck !

Men fick svar på frågan vad som händer när det kommer igen ” fortsätter du serva hos oss så har du korrosiongarantin kvar” typ!

Får köra Corvettspåret med komposit istället 😅

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...