Jump to content

Recommended Posts

Posted

Gokväll.

Har en Mustang GT Cab -96 som jag upplever har usel väghållning. Enormt känslig för spår i asfalten och då jag bor i Norr så nöter ju dubbdäcken rena dikena i asfalten och där kan den vara rent utav jobbig i farter över 100km/tim. Jag har gjort framvagnsinställning nyligen och balanserat om däcken vid samma tillfälle där det visade sig att 2 fälgar var lite skeva och de jag trodde var obalans kom därifrån. NU har jag nya fälgar och däck men slingrigheten finns kvar. Har nu runt om 245/45/17 mot tidigare 245/40/17 fram och bak 275/4O/17. Visserligen är bakdämparna dåliga och ska byta men det kan inte vara hela problemet. Bilen är nybesiktad felfri, inga anmärkningar på någonting i framvagnen. Har beställt ny framvangsinställning då jag upplever ratten inte står rakt utan en tendens till vänster. Pratat med några som haft denna modell gen4 och upplevt lite av detta problem men det måste finnas någon lösning och Nej jag vill inte sänka den. Jämför man med en Volvo från samma årtal går de ju bättre efter vägen. Har nån samma erfarenhet om Generation 4. Bilen i övrigt är i mycket gott skick, 99% rostfri och välvårdad invändigt samt allt el fungerar men idag åkte jag mellan Luleå och Boden och kom där det var rejält med djupa nernätta diken och höll på åka in i mitträcket, höll väl ungefär 110km/tim men med vår Passat 4WD märker man knappt dessa spår, går mer som på räls.🙂

Posted

Gör en riktig fyrhjulsinställning, jag hade liknande problem på min 07a efter ett bäramsbyte och lite annat framvagnsmek som jag inte trodde skulle påverka den inställning jag gjort året innan.  Jag hade visserligen 295 bak å 255 fram vilket förstärker problemet vid spårig vägbana. Bilen gick bra på slät väg och styrde fint in och ut i böjarna men var orolig i spårig väg och f.a. vid regn var det koncentration som gällde. Toe in stod 0,5 grader fel och efter gick bilen perfekt.

 

Posted

Ja tanken att det var däcken som kunde ställa till det men sitter idag Michelindäck, funderade ett tag på om spacers kunde bidra med något men de påverkar ju slitage på hjullager och nav så jag slog det ur tankarna även om det skulle se coolt ut. 245/45/17 är det inte original på bilen som ny? Jag får se vad en ny framvagnsinställning ger då jag upplevde att ratten inte stod rakt vid färd rakt fram. Lustigt kan jag tycka att byter man fälgar och däck så ändras helt plötsligt framvagnsinställningen, men med de gamla fälgarna samt bredare däck bak och med förra framvagnsinställningen var den hyfsat bra inte som nu. Vid 90km/tim går den relativt lugnt men börjar man åka fortare och vägen är spårig är det 100% uppmärksamhet.

Posted (edited)

Har själv haft en 96a en gång i tiden

Bytte all fjädring och även styrväxeln
Trots det så är det en ålderdomlig design på hela hjulupphängningen med stel axel och allt.
De är helt enkelt väldigt dåliga på vägen tyckte även jag när det börjar svänga.
Även rakt fram fick man sitta och parera lite.

Cab 94 har jag kört rätt mycket och det märktes ännu mer på den....Väldigt mjuk i chassit så vi satte ett stort kryss under bilen.
Blev lite bättre men kändes ändå väldigt 60-tal...

En annan teori jag fick då är den väldigt korta hjulbasen just gen 4 har
Det bidrar säkert till vingligare motorvägs egenskaper!

Jag körde trots allt med originaldäck! Smalare rackare och hög profil.....Så det är ju lite gungit!
Det kommer bli bättre med en framvagnsinställning och smalare däck men du kommer garanterat aldrig bli nöjd ändå är min gissning

Din Passat slår Mustangen med hästlängder!!
Bara renovera justera den och sen får du helt enkelt ta att de inte är bättre än VW.

Edited by Per Berglund
Posted

Per Berglund jag håller med dig att riktig nöjd kommer jag aldrig bli. Tävlade i folkrace i 17 år och där lärde man sig en del knep för att få bilarna att ligga bra efter banan med enkla små knep men tror inte det funkar på en 96:as Mustang GT Cab.😆 En kompis som hållit på mycket med jänkare förr sa när jag funderade på köpa bilen jag har just nu att jag kunde lika gärna  köpa en Volvo Amazon för det var samma känsla att köra😆 Nåja jag får se vad framvagnsinställningen ger sen får jag ta det därifrån och vem vet kanske jag återgår till hojlivet för där är det bara 2 hjul att hålla reda på🙃 Nåja skämt och sido får väl glida omkring i 90km/tim för där går den lugnare efter vägen, men jag ska byta dämpare runt om för bak är de lite sletna och ta det därifrån. Jag gogglade lite om styrväxel också. Några har bett mig montera spacers runt om men jag tror inte det bidrar så mycket då hjullager påfrestas lite mera med dessa och som du skriver Passat 4WD är rena lokomotivet efter landsvägen även vintertid..😉

Posted

Allt går att fixa det är bara frågan om hur mycket man är beredd att "skotta in i bilen"
Tänk på "grollen" är veteran med 25år på nacken så allt är utslitet eller åldrat!

Styrväxel beställde jag på Rockauto det var riktigt bra faktiskt!
Går ju även köpa lösa komponenter där om man vill skruva.....Bara byta bussningarna som håller växeln kan göra mycket!!

Bytte även servopump som också gärna ger upp och har en "degig" känsla generellt!
Blev bättre rappare känsla köra ihop med helsyntet  Red Line olja. Bättre återgång och känns lättare

Bra dämpare är superviktigt som du som rally kille säkerligen fått erfara!
Jag kan verkligen rekommendera justerbara dämpare QA1 (finns andra) då man får full frihet ställa in hur bilen ska bete sig
Speciellt bak på så är axeln väldigt "struttig" och det skallrar i hela bilen ....Nästan omöjligt hitta rätt dämpare med fast inställning
Kostar en rejäl slant justerbara dämpare så är du inte beredd investera i det köp vanliga OEM ersättning.

När hjulinställning görs be dom först kolla bärarmarna!  Dom är bäst byta kompletta om de börjar glappa vilket är vanligt!

Som sagt 25år gammal så när man brukar riva i skiten kommer allt! 
Vet du om mycket är original är det ju bortkastat att göra hjulinställning först

Posted

Ja allt går nog att lösa och frågan vad man vill kosta på "gammeln". Den är helt i originalskick faktiskt. Ej sönderskruvad men dämpare m.m har nog hängt med ett tag dessutom tror jag inte den har busats med överhuvudtaget av övriga skicket.  Jag har skruvat en hel del i bilar, bytt motorer, renoverat, trimmat men aldrig i en V8 och på ålderns höst (70 bast) så har det intresset svalnat lite.😉 men en del skruvar jag gärna med till en viss gräns. Väghållningen är a och o men visst förstår jag att bilens konstruktion är föråldrad. Besiktningsmannen på Opus visade på en del saker eftersom han visade sig ägt en likadan en gång i tiden. krocka inte  sa han för de har en väldigt svag konstruktion, lilla minsta smäll gör bilen ramsned sa han och pekade på den klena konstruktionen fram. Jag börjar med framvagnsinställning en gång till samt att se hur bakaxeln står i förhållande till framvagnen. sen får jag se åt vilket håll jag går men någonting blir det till en rimlig kostnad på en gammal bil men ditt tips om styrväxeln ska jag kolla upp mera och gå igenom alla bussningar som jag funderar på om jag ändå inte ska offra några kronor på. Skummar av marknaden på nyare Musse men ser i forumet att många klagar på väghållningen även om jag uppgraderar till 2005-2008. Jag har gärna en cab då jag kört hoj en stor del av livet..😁där jag faktiskt hade ställbara dämpare bak på sista hojen som var uppskrämd lite samt sänkt bak och lite annan godis..🙃 Bjuder på en bild på den.

Fat Bob 01 HDR.jpg

Posted

Wow rå stål hingst där! 👍
Som sagt betydligt enklare pilla med!

Besiktningsmannen har delvis rätt men ändå inte!  Det är egentligen bilar före 1994 dom är väldigt ömtåliga.
94+ som du har blev betydligt robustare/tyngre men ändå mycket arvegods från tidigare i det mekaniska
Just Cab kan nog stämma är vek i midjan!!   Jag minns när man tittar i bakspegeln på ojämn väg så kunde man se att bakändad svajade i sin egna takt! 🙂

Behåll original så långt det går!!!!
Inte för det är synd modifiera men Cab i min värld är en "mysbil" och när allt är original och fräsht så är allt väldigt trevligt.🍷
Just Cab brukar ha en bedrövligt låg bakaxelutväxling så gaspedalen känns mer som att trycka ner kopplingen.
Jag bytte till 3.73 och det blev ett riktigt lyft och inte ens VW Polo 1.6 TDI hängde med

2005-2008 har inga förbättringar och snarare ännu mer som är vekare....Visserligen stabilare och bättre körställning men i övrigt en besvikelse "för sin tid" 
Mycket mer klantiga komponent sjukdommar än tidigare SN95
Ford har tidigare haft tendens att alltid ligga 10år efter i allt! 😞   Sent ska syndaren vakna!

2004 Mustang Cobra är en av de sista bästa roliga Mustangerna!! Delad bakaxel, fantastik motor, liten i dimensioner och inte över digitaliserad och spartansk inredning!
...2005+blev det bara plast design!  Bara min egna åsikt om "retro" bilar så där blir jag garanterat dissad av anhängarna! 🍻
 

Posted

Yes hojen var rå och ett härligt sound ur Van Hinespiporna men inget för besiktningen för de förstår inget..😉 Ja gumman sa när hon såg besvikelsen när jag klagade på väghållningen, hon sa men ska man inte bara crusia med den när hon vet vad jag gillar då hon inte är med. Ja jag ska inte röra den så mycket men väghållningen ska få sig en översyn till det bättre iallafall, intressant med bakaxelutväxling. Det måste jag titta på. Han som justerade framvagnen sist sa att han for ut och testade och upplevde att bakvagnen levde ett eget liv på dålig väg och så är det. Jag har sett dina inlägg på detta forum och upplever att du vet vad du skriver om så jag kanske får återkomma och få lite input framöver. En sak är att det är bytt avgassystem med mer buller iallafall.😎

ska ut en sväng i helgen sen ska den in på framvagnsinställning och sen får den vintervila ett tag i ett varmt garage. Får skaffa på mig dämpare m.m och sen starta projekt väghållning. lev och Må.

Posted

Fasiken att Mustang 4an är så kass, jag som funderat på en cab emellanåt. Kul med jämförelser av väghållning på gamla bilar.

1987 ägde jag en Alfa Romeo Spider 1984, den var baserad på gamla Guila plattan som var en tidig 60-tals konstruktion. Låg och fin med BBS fälgar och på den tiden breda 195mm lågprofil Pirellidäck, trots det gick det att hålla betydligt högre kurvhastighet med min nya Volvo 240DL 1987 tjänstebil med original snik Gnislaved 175orna.  Alfan var såklart roligare och det gick att köra uppställ på torr asfalt. Karossen var väldigt mjuk och vanligt på dessa är att karossen viker sig bak, sprickor bakom cabben och nya veck uppstår i bakre skärmkanterna, så skedde även på min. Men jag hann med två kontinentresor och hade mycket kul med den innan. Såg den på Skokloster 1:a maj Italien träff för typ 8 år sedan. 

Bilar är kul men mest hoj har det blivit

 

20210701_163626_018.jpg

Posted
1 hour ago, Mustangmike said:

Fasiken att Mustang 4an är så kass, jag som funderat på en cab emellanåt. Kul med jämförelser av väghållning på gamla bilar.

1987 ägde jag en Alfa Romeo Spider 1984, den var baserad på gamla Guila plattan som var en tidig 60-tals konstruktion. Låg och fin med BBS fälgar och på den tiden breda 195mm lågprofil Pirellidäck, trots det gick det att hålla betydligt högre kurvhastighet med min nya Volvo 240DL 1987 tjänstebil med original snik Gnislaved 175orna.  Alfan var såklart roligare och det gick att köra uppställ på torr asfalt. Karossen var väldigt mjuk och vanligt på dessa är att karossen viker sig bak, sprickor bakom cabben och nya veck uppstår i bakre skärmkanterna, så skedde även på min. Men jag hann med två kontinentresor och hade mycket kul med den innan. Såg den på Skokloster 1:a maj Italien träff för typ 8 år sedan. 

Bilar är kul men mest hoj har det blivit

 

20210701_163626_018.jpg

Det där är väl ingen hoj

De här är hoj, mappad å nya svålar för kommande säsong 2022 🤓

1080405047_IMG_0476(2).thumb.JPG.4c33f3eb03ce22d448877423ffca62af.JPG

 

Posted
10 minuter sedan, Corvette said:

Det där är väl ingen hoj

De här är hoj, mappad å nya svålar för kommande säsong 2022 🤓

1080405047_IMG_0476(2).thumb.JPG.4c33f3eb03ce22d448877423ffca62af.JPG

 

Den där ser trevlig ut, faktiskt sugen på byta till en Tenere igen, T700. Hade en Tenere 660 tills för ett år sedan men tänkte nu var det dags för HD igen, men det får kanske vänta några år till 😉

Kör mest på Qvaranan.

 

FB_IMG_1630861128767.jpg

Posted
4 timmar sedan, Corvette said:

image.thumb.png.ea4ad42bd013c76b3073afa9f78a18f0.png

Bara den tabellen visar att det är rätt "normala" värden

Exempelvis Caster på 2.6grader så har jag själv på min gamla 60-talare 5.5grad vilket gör att bilen går extremt bra på landsvägskörning
Jag skulle utan vidare sträva mot det högsta +4.15 grader eller mer om möjligt!


 

  • 2 weeks later...
Posted

Hej Igen

Idag har jag åter gjort en ny framvagnsinställning med nya däck och fälgar, blev endast en marginell förbättring men ett fel hittades. Bakhjulslagren är totalslut vilket ingen sett eller uppmärksammas tidigare, det gick att vicka ordentligt på bakhjulen. Styrningen blev lite bättre faktiskt, mer lättrattad.  Nu har jag bestämt att det ska åtgärdas väghållningen samt att jag skall byta dämpare runt om av bättre än standard iallafall. Nu ska jag inte köpa det värsta som finns och montera på en bil som är 25 år. Kollar lite i Grufmans katalog och ser att de är hyfsat dyr på det jag behöver. Jag kollade på Hansen Racing men de hade inte så mycket till en Musse av generation 4, däremot hittade jag på Åbergs VTC Parts AB en hel del till vettiga priser. Jag har handlat där förut då jag hade en Chevrolet Stepside. Fortsättning följer.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...