Jump to content

Cylinderväggar (pass or not?)


Lusth
 Share

Recommended Posts

Har ett par cylindrar som har små defekter kvar efter honing.

Jag har ca 5" tusendelar mellan cylindrar och kolvar och vad jag läst så är väl det max spel (med gjutna kolvar)?

Blocket är borrat 0.30 redan. Vill gärna undvika en 0.40-borrning.

Kommentarer på detta?

20211010_161458.jpg

20211010_162154.jpg

20211010_162313.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nix det där är inte OK det kommer rätt snabbt ta död på ringar om de går över den ytan.
En hel del vertikala repor också.

Funkar fint borra 40 över om det inte är någon maskin med speciellt trim....Gissar det är original om det är gjutna kolvar.
Men inget jag heller skulle göra och slänga bort pengar på nya 40 kolvar.
30 över är en trygg max gräns

Cylinderväggarna har dessutom garanterat fått en avsmalning vilket ändå måste kollas.

Skulle inte heller förvåna mig om stakarna är krokiga vilket är väldigt vanligt på Ford och det brukar bli spår i loppen av det liknande.
Inga problem rikta dom det har jag gjort på flera.....Är ju lite konstigt att det redan är så grova spår ett redan borrat block.....Men prylarna är ju 50år så kan ju gått många varv runt jorden

Bättre slänga blocket och börja om på en annan motor då nu står du i ett läge du får kasta in rätt mycket pengar för ett dåligt slutresultat

Edited by Per Berglund
Link to comment
Share on other sites

Du kan ju konsten att ta död på det lilla hoppet man har 🤣

Men tänker hona lite mer så får jag se vart det slutar. Tyvärr blir väl spelet för stort men värt att testa.

Vad menar du med avsmalning? Har mätt upp alla cylindrar och ingen mätbar differens så som ovalitet eller "konform".

De gamla lagren till både veven och stakarna såg helt ok ut.

 

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst alla trådar om dessa gamla gjutjärns block och allt som verkar faila efter 50 år skulle jag själv aldrig ens fundera på annat än coolt bordsuderrede för dessa. Skulle gå direkt på en Crate och helst aluminium. Men allt tar ju tid att sjunka in och inse, det som skulle bli en enkel översyn.....ja du vet.

Å andra sidan är man inte ute efter highperformance hankar dom sig fram i en hobby- glidarbil några 100 mil /år trots en hel del brister. Ska du fuska kan du väl lika väl göra lite kreativt Åsanissemek. Varför hona upp hela loppen så dom blir för stora. Putsa av kanterna på dikena istället så ringarna inte snubblar och nöter av skärpan. Det vassa diket ska få mjuka övergångar mot loppet. Då får du en kortare ojämnhet där ringarna ev. rör sig just där men trycket är ju inte så stort där nere ännu och då har du tätt och fint uppåt där kompet ska byggas upp. Metallsprutning och honing kanske skulle funka men troligen inte ekonomiskt.

Eller fikabord i myshörnan på garaget 🙂 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Lusth said:

Du kan ju konsten att ta död på det lilla hoppet man har 🤣

Men tänker hona lite mer så får jag se vart det slutar. Tyvärr blir väl spelet för stort men värt att testa.

Vad menar du med avsmalning? Har mätt upp alla cylindrar och ingen mätbar differens så som ovalitet eller "konform".

De gamla lagren till både veven och stakarna såg helt ok ut.

 

Mitt svar bygger helt på mångårig erfarenhet både på motorer och maskiner....Inte för att "sänka" dig.
Jag jobbar även som maskinkonstruktör och med åren får man "know how" och ett 6e sinne vad som funkar och inte.
Maskiner funkar inte på "hejarrop och förhoppningar" så är det bara.
Ingenjörer har lagt ner 100.000-tals timmar även i dessa gamla dinosaurier och det finns underlag för toleranser och dom man ska luta sig mot.
Ser hur du  lever på hoppet.....Ja var så god det kan mycket väl funka men själv föredrar jag sätta ihop saker rätt första gången.
Även det har jag misslyckats med så det är inte självklart även om man är noggran!
Med motorer/maskiner finns ett ordspråk som som är så sant "Liten tuva välter ofta stort lass"......Precis så är det.....Missar du en enda liten tolerans så är det ofta kört.

Håller helt med Mike att numera är det vettigaste är "Crate" shortblocks!
Ett fint exempel var med i senaste klubbtitdningen där en kille beskriver renovering av originalmotorn till sin 69a.
Trots ett mycket fint exemplar på motor så blev det dyrare att renovera än köpa en ny bottendel....Det ena gav det andra och plötsligt vadar man i olika insatser för att få ihop motorn.

Men jag säger inte emot "chans tagare" då jag själv varit det.....Har man tid , lust och råd så är det iallafall väldigt bra "läropengar".

Det här blocket jag hade med mindre skavank fick ett nytt liv!   En jordhubbsplanta i varje lopp!!
194852891_10159385961523777_3687123061019112804_n.thumb.jpg.cb3849003bdde6f8dd3926c3fabaf616.jpg

Edited by Per Berglund
Link to comment
Share on other sites

Jag vet Per. Min kommentar var med glimten i ögat. Jag är tacksam för alla tips och trix. 

Såklart är det bästa att börja med bättre material men ibland ligger det bara fel i tiden att göra det.

Om alla hade möjligheten skulle varenda bil ha helt nya motorer, växellådor bakaxlar etc.

Jag har börjat gå igenom min bil och har startat framifrån och kommer jobba mig igenom den ända till baklysena. Det får ta den tid det tar men jag vill även ha möjligheten att köra med den. Ny motor får helt enkelt vänta. Denna motor har fungerat ok och hade säkerligen ångat på i många år till. Men man kan ju som vanligt inte låta bli att skruva isär prylarna 😎

Jag har redan alla lager, kam, lyftare, topplocksbultar etc. som bara ligger och väntar. (Och jag fick hem kamlagerverktyget idag)

 

Status: Cylindrarna blev honade lite till idag. Bilden visar den som har lite defekter kvar. Denna gång noterade jag värden både uppe och ca 100 mm ner i loppen. Det skiljer ungefär en tusendel uppe och nere på 6 cylindrar. På de andra 2 är det mindre än en tusendel. Kolvarna är uppmätta i centrum av kolvbulten. Spelet mellan kolv och cylinder är mellan 5 till 6 tusendelar. Alltså gränsfall eller lite över. Tror dock att den kommer tuta på fint på mina söndagsutflykter 😄. Om inte får ni såklart picka på mig med pekpinnen när den rasat!

BottomMeasure.jpg

Cylinder 20211012.jpg

TopMeasure.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja som sagt jag har inga problem med det där i en lugnare motor.
Nu ser det mycket bättre ut på bild.

Eftersom det säkert är eftermarknadskolvar så kolla över redan nu att de inte har vassa kanter på skirtsen......Förr kunde man råka ut det och de slet då mer på loppen och sämre smörjning.
Bryt dom isåfall

Köp ringar som är oslipade och slipa in dom efter loppet så kommer de fungera mycket bättre....Jag gör det alltid även på nyborrat block går snabbt och smidigt.
På beggnade kolvar måste du dessuom redan nu kolla att ringspåret är tajt.......Rätt vanligt det har glappat upp sig och när du då sätter i nya ringar i för glappt spår är det lätt hänt för haveri i början.
Innan inkörning går allt grymt trögt och lätt en ring spricker av glapp
Får inte vara mer än 5-hundringar!
Förra vinterns Corona bygge

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kolvarna heter 1157. Hade funderingar på att köpa nya från VP-Autoparts men dom har bara "urtag" för ventiler. Ingen "skål" som på mina. https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/kolvsats-ford-260-289-302-64-92-030.html

Risken är kanske då att kompressionen blir för hög? Innan demonteringen låg den på upp till 10.5. Ska mäta upp allt och se vad kompressionen teoretiskt ska vara. Väntar bara på ett mätrör.

Vilket spel ska det vara på ringgapet? Är det olika gap på övre och nedre?

Hade också varit intressant att veta det exakta måttet på VP-kolvarna. Mina mäter 4.027". Om dom är större än det vore det ju en bonus då jag ligger på gränsen nu.

Piston 1157.jpg

Piston top.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ringgapp spel står med när du köper "file to fit" ringar
Det är olika beroende på ringtyp, diameter och användningsområde.
Kommer vara rätt tajt på din

Tvivlar mycket att de gamla kolvrna ger 10.5! 
Beror mycket på toppen och har du 302 toppar är det knappast ens 9.5 utan mer 8.5....Blir en riktigt trött motor med dom.
Flat top ska man absolut ha som minst.........Du kanske vill bara ha en lugn V8 så då är det bara återanvända de gamla kolvarna...Du tar dig fram!

De VP kolvarna är "okej" ...De är för ekonomi och är nog passade för ditt bygge.
Jag köper aldrig kolvar med 4 ventilurtag utan bara 2 urtag för att få upp kompressionen ett snäpp til.
Aldrig några problem med kompressionen.
Är det en 302 du har så vill du plocka ut så mycket det bara går!! Även som ny är det en väldigt trött motor.  Kompression och varv ska 302 ha!
Tänk på att en original 302 slutet 60tal  i absolut bästa fall gav runt 170hk...Typ mindre än alla svenson bilar idag!
De där kolvarna ser snarare ut som mitten 70-tal på 140hk


Här en några år gammal film på en av mina gamla 351 motorer och där körde jag ett tag med smidda flattop med 2 urtag
Kolvarna hade dessutom en högre kompressionshöjd så de tittade faktiskt upp en liten bit ovanför decket!
Alltså en bit upp i packningen
Hade aldrig problem med spikning och den har gått hårt med både rullkammar och solida flat tappet


 

Edited by Per Berglund
Link to comment
Share on other sites

Jag har ett 302 mexico-block med 289-vevaxel. Topparna är tidiga -66. Alltså dom med gjutna "push rod slots". (54cc?)

Kompressionen har kontrollerats x antal gånger. Sista gången 10, 10, 10,5, 10,5, 8,5, 9,5, 9,5, 9,5.

Link to comment
Share on other sites

31 minuter sedan, Lusth said:

Jag har ett 302 mexico-block med 289-vevaxel. Topparna är tidiga -66. Alltså dom med gjutna "push rod slots". (54cc?)

Kompressionen har kontrollerats x antal gånger. Sista gången 10, 10, 10,5, 10,5, 8,5, 9,5, 9,5, 9,5.

Nej det låter som du gjort ett trycktest och fått fram BAR värden.
Det är inte kompresionsförhållande...Det beräknas fram

Du har bara fått fram att cylindrarna är täta och håller ett bra tryck så det är ju bra

289 topparna hjälper till få upp trycket en smula men många av de tidiga har termactor toppar med trånga kanaler och små ventiler.
För få flås är 80tals toppar eller eftermarknad det som gäller

Link to comment
Share on other sites

Jajemensan jag skrev väl kompressionen? Kanske skulle skrivit kompressionstest. (Och kompressionsförhållande i tidigare inlägg 😀)

Som jag nämnde tidigare ska jag mäta och räkna fram kompressionsförhållandet.

Någon har portat dessa tidigare så jag kommer inte göra så mycket mer än att snygga till mellan toppar och headers.

Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Lusth said:

Kolvarna heter 1157. Hade funderingar på att köpa nya från VP-Autoparts men dom har bara "urtag" för ventiler. Ingen "skål" som på mina. https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/kolvsats-ford-260-289-302-64-92-030.html

Risken är kanske då att kompressionen blir för hög? Innan demonteringen låg den på upp till 10.5. Ska mäta upp allt och se vad kompressionen teoretiskt ska vara. Väntar bara på ett mätrör.

Vilket spel ska det vara på ringgapet? Är det olika gap på övre och nedre?

Hade också varit intressant att veta det exakta måttet på VP-kolvarna. Mina mäter 4.027". Om dom är större än det vore det ju en bonus då jag ligger på gränsen nu.

Piston 1157.jpg

Piston top.jpg

Piston Head Volume (cc):
+8.00cc
 
För att räkna fram statiskt / dynamiskt komp (man måste veta värden på kammen)
 
Edited by Tungelsta HT-67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...