tomasjonsson999 Posted January 1, 2022 Report Posted January 1, 2022 Ska göra ett leakdown test på samtliga cylindrar och tänkte då passa på kontrollera valve lash. Problemet är att jag aldrig gjort detta förut men med lite tips och goda råd så ska det nog gå vägen. en pedagogisk förklaring och tillvägagångssätt steg för steg vore väldigt uppskattat jag har ett cam card att gå efter men det står så mycket info på det så vet inte vad jag ska gå på. Det verkar vara mekaniska lyftare och då är det väll bara att justera med korrekt bladmått?!? Bifogar en bild på cam card. värt att nämna är att jag har Rocker Arm Stud Girdles monterat, såg nån video på tuben som menade på att man inte skulle montera av dessa helt vid justering, endast lossa ”girdlen” vid den cylindern man skulle justera, dra åt och sen gå vidare till nästa tankar på det? Överkurs? Tacksam för svar /Tomas Quote
Per Berglund Posted January 2, 2022 Report Posted January 2, 2022 Hallå Ja mekaniska ställer du med bladmått. Du ser spelet i kamkortet 0,45mm med varm motor Känns väldigt udda kamval eftersom det ser ut vara originaltoppar som inte är passande för kamtypen...Troligen väldigt gammalt bygge. Den kammen känns inget vidare ha för vanlig gatkörning eller kör du hårt med motorn? Med dom kamvärdena känns det som en motor du måste varva upp den för att det ska hända nått? Gissningsvis händer inte mycket under 2500-3000rpm eller? Gördeln kan du plocka bort den gör ingen nytta alls annat än på motorer som varvas kostant högt. Då kan du lättare kolla allt. Vore jag dig skulle jag först av allt kolla över att alla ventiler lyfts 0.477" enligt kortet. (12.1mm på ventilen) Rätt vanligt att en nock har gått ner sig och då är det ingen ide du fortsätter överhuvudtaget då den är skrot 12.1mm är utan något spel så du måste räkna med eventuelt spel mellan ventil/vippa Quote
tomasjonsson999 Posted January 4, 2022 Author Report Posted January 4, 2022 On 2022-01-02 at 14:26, Per Berglund said: Hallå Ja mekaniska ställer du med bladmått. Du ser spelet i kamkortet 0,45mm med varm motor Känns väldigt udda kamval eftersom det ser ut vara originaltoppar som inte är passande för kamtypen...Troligen väldigt gammalt bygge. Den kammen känns inget vidare ha för vanlig gatkörning eller kör du hårt med motorn? Med dom kamvärdena känns det som en motor du måste varva upp den för att det ska hända nått? Gissningsvis händer inte mycket under 2500-3000rpm eller? Gördeln kan du plocka bort den gör ingen nytta alls annat än på motorer som varvas kostant högt. Då kan du lättare kolla allt. Vore jag dig skulle jag först av allt kolla över att alla ventiler lyfts 0.477" enligt kortet. (12.1mm på ventilen) Rätt vanligt att en nock har gått ner sig och då är det ingen ide du fortsätter överhuvudtaget då den är skrot 12.1mm är utan något spel så du måste räkna med eventuelt spel mellan ventil/vippa Hej Per tack för svar försöker svara igen, verkar som mitt förra svar inte postades? ok då har jag koll på vilket värde som är aktuellt 0,45. topparna som sitter är world products, antingen SR eller JR, har inte hittat nått gjutnummer. upplever inte att den är särskilt slö på låga varv, den rör rätt bra på sig genom hela registret om jag vill mäta att ventilerna lyfts korrekt? Kan man göra en sån exakt mätning på vippan eller är det plocka bort insug som gäller för att komma åt med skjutmått? Med vänlig hälsning, Tomas Quote
Per Berglund Posted January 4, 2022 Report Posted January 4, 2022 25 minuter sedan, tomasjonsson999 said: Hej Per tack för svar försöker svara igen, verkar som mitt förra svar inte postades? ok då har jag koll på vilket värde som är aktuellt 0,45. topparna som sitter är world products, antingen SR eller JR, har inte hittat nått gjutnummer. upplever inte att den är särskilt slö på låga varv, den rör rätt bra på sig genom hela registret om jag vill mäta att ventilerna lyfts korrekt? Kan man göra en sån exakt mätning på vippan eller är det plocka bort insug som gäller för att komma åt med skjutmått? Med vänlig hälsning, Tomas Låter bra maskin känns frisk! Egentligen går den bra behövs ingen justering om det inte låter väldigt mycket.....Ska ju ticka lite men väl varm brukar det bli hyffsat tyst Du mäter bara med indikator klocka förslagsvis på röda pricken nedan....Det är ju ventilen som rör sig Du får ett värde på vilket du lägger till spelet mellan vippa/ventil så får du totala lyftet Är ju inte petnoga att du får exakt efter vad kortet visar Det viktiga är att alla ventiler trycks lika. Om någon avviker med ett par mm så ska du kallt räkna med att en lyftare har börjat käka på kamnocken Quote
tomasjonsson999 Posted January 4, 2022 Author Report Posted January 4, 2022 12 timmar sedan, Per Berglund said: Låter bra maskin känns frisk! Egentligen går den bra behövs ingen justering om det inte låter väldigt mycket.....Ska ju ticka lite men väl varm brukar det bli hyffsat tyst Du mäter bara med indikator klocka förslagsvis på röda pricken nedan....Det är ju ventilen som rör sig Du får ett värde på vilket du lägger till spelet mellan vippa/ventil så får du totala lyftet Är ju inte petnoga att du får exakt efter vad kortet visar Det viktiga är att alla ventiler trycks lika. Om någon avviker med ett par mm så ska du kallt räkna med att en lyftare har börjat käka på kamnocken Ok nu vet jag vad jag ska göra, och indikatorklocka har jag ju faktiskt att tillgå, det kanske inte behövs men har aldrig kontrollerat och lite misslud är det allt. Tror dock det kommer från det faktum att görlden touchar bafflen i ventilkåpan vid pcv ventilen. tack för hjälpen Per Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.