Jump to content

Ventiljustering 351w


tomasjonsson999

Recommended Posts

Ska göra ett leakdown test på samtliga cylindrar och tänkte då passa på kontrollera valve lash. Problemet är att jag aldrig gjort detta förut men med lite tips och goda råd så ska det nog gå vägen. 
en pedagogisk förklaring och tillvägagångssätt steg för steg vore väldigt uppskattat

jag har ett cam card att gå efter men det står så mycket info på det så vet inte vad jag ska gå på.

Det verkar vara mekaniska lyftare och då är det väll bara att justera med korrekt bladmått?!?

Bifogar en bild på cam card.

värt att nämna är att jag har Rocker Arm Stud Girdles monterat, såg nån video på tuben som menade på att man inte skulle montera av dessa helt vid justering, endast lossa ”girdlen” vid den cylindern man skulle justera, dra åt och sen gå vidare till nästa

tankar på det? Överkurs? 
Tacksam för svar

/Tomas
 

2F3B6428-B907-414E-847C-D42E22E3B7A0.jpeg

63EBCAC7-2C14-42AD-9C3A-613B9BE0D268.png

Link to comment
Share on other sites

Hallå

Ja mekaniska ställer du med bladmått.
Du ser spelet i kamkortet 0,45mm med varm motor

Känns väldigt udda kamval eftersom det ser ut vara originaltoppar som inte är passande för kamtypen...Troligen väldigt gammalt bygge.
Den kammen känns inget vidare ha för vanlig gatkörning eller kör du hårt med motorn?

Med dom kamvärdena känns det som en motor du måste varva upp den för att det ska hända nått?
Gissningsvis händer inte mycket under 2500-3000rpm eller?
 

Gördeln kan du plocka bort den gör ingen nytta alls annat än på motorer som varvas kostant högt.
Då kan du lättare kolla allt.
Vore jag dig skulle jag först av allt  kolla över att alla ventiler lyfts 0.477" enligt kortet.  (12.1mm på ventilen)
Rätt vanligt att en nock har gått ner sig och då är det ingen ide du fortsätter överhuvudtaget då den är skrot
12.1mm är utan något spel så du måste räkna med eventuelt spel mellan ventil/vippa

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-02 at 14:26, Per Berglund said:

Hallå

Ja mekaniska ställer du med bladmått.
Du ser spelet i kamkortet 0,45mm med varm motor

Känns väldigt udda kamval eftersom det ser ut vara originaltoppar som inte är passande för kamtypen...Troligen väldigt gammalt bygge.
Den kammen känns inget vidare ha för vanlig gatkörning eller kör du hårt med motorn?

Med dom kamvärdena känns det som en motor du måste varva upp den för att det ska hända nått?
Gissningsvis händer inte mycket under 2500-3000rpm eller?
 

Gördeln kan du plocka bort den gör ingen nytta alls annat än på motorer som varvas kostant högt.
Då kan du lättare kolla allt.
Vore jag dig skulle jag först av allt  kolla över att alla ventiler lyfts 0.477" enligt kortet.  (12.1mm på ventilen)
Rätt vanligt att en nock har gått ner sig och då är det ingen ide du fortsätter överhuvudtaget då den är skrot
12.1mm är utan något spel så du måste räkna med eventuelt spel mellan ventil/vippa

Hej Per tack för svar

försöker svara igen, verkar som mitt förra svar inte postades?

ok då har jag koll på vilket värde som är aktuellt 0,45.

topparna som sitter är world products, antingen SR eller JR, har inte hittat nått gjutnummer.

upplever inte att den är särskilt slö på låga varv, den rör rätt bra på sig genom hela registret 🙂 

om jag vill mäta att ventilerna lyfts korrekt? Kan man göra en sån exakt mätning på vippan eller är det plocka bort insug som gäller för att komma åt med skjutmått? 

Med vänlig hälsning, Tomas

Link to comment
Share on other sites

25 minuter sedan, tomasjonsson999 said:

Hej Per tack för svar

försöker svara igen, verkar som mitt förra svar inte postades?

ok då har jag koll på vilket värde som är aktuellt 0,45.

topparna som sitter är world products, antingen SR eller JR, har inte hittat nått gjutnummer.

upplever inte att den är särskilt slö på låga varv, den rör rätt bra på sig genom hela registret 🙂 

om jag vill mäta att ventilerna lyfts korrekt? Kan man göra en sån exakt mätning på vippan eller är det plocka bort insug som gäller för att komma åt med skjutmått? 

Med vänlig hälsning, Tomas

Låter bra maskin känns frisk!
Egentligen går den bra behövs ingen justering om det inte låter väldigt mycket.....Ska ju ticka lite men väl varm brukar det bli hyffsat tyst

Du mäter bara med indikator klocka förslagsvis på röda pricken nedan....Det är ju ventilen som rör sig
2F3B6428-B907-414E-847C-D42E22E3B7A0.jpeg.b9b08eec015ae020d7dfaa46e993c865.jpeg.a27f85959b6b2b8ee55354b595761255.jpeg

Du får ett värde på vilket du lägger till spelet mellan vippa/ventil så får du totala lyftet

Är ju inte petnoga att du får exakt efter vad kortet visar
Det viktiga är att alla ventiler trycks lika.
Om någon avviker med ett par mm så ska du kallt räkna med att en lyftare har börjat käka på kamnocken

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Per Berglund said:

Låter bra maskin känns frisk!
Egentligen går den bra behövs ingen justering om det inte låter väldigt mycket.....Ska ju ticka lite men väl varm brukar det bli hyffsat tyst

Du mäter bara med indikator klocka förslagsvis på röda pricken nedan....Det är ju ventilen som rör sig
2F3B6428-B907-414E-847C-D42E22E3B7A0.jpeg.b9b08eec015ae020d7dfaa46e993c865.jpeg.a27f85959b6b2b8ee55354b595761255.jpeg

Du får ett värde på vilket du lägger till spelet mellan vippa/ventil så får du totala lyftet

Är ju inte petnoga att du får exakt efter vad kortet visar
Det viktiga är att alla ventiler trycks lika.
Om någon avviker med ett par mm så ska du kallt räkna med att en lyftare har börjat käka på kamnocken

Ok nu vet jag vad jag ska göra, och indikatorklocka har jag ju faktiskt att tillgå, det kanske inte behövs men har aldrig kontrollerat och lite misslud är det allt. Tror dock det kommer från det faktum att görlden touchar bafflen i ventilkåpan vid pcv ventilen. tack för hjälpen Per

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...