Jump to content

Rattstång med tilt -69


Jocke69

Recommended Posts

Hej!

Jag är övertygad om att knutkorset (eller vad det nu heter) i min rattstång med tilt är glappt.

Jag kan vicka på ratten utan att det rör sig ute i motorrummet.

Så nu till min fråga. Är det någon som har skruvat isär en tiltstång som vet hur det ser ut 

och om det finns delar att köpa eller får man fixa något själv

tack på förhand / Jocke

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon om delar.

Jag vet dock att det inte är snäckan den är ok

Jag kan vicka på ratten 0,5-1cm utan att utgående stång rör sig!

Link to comment
Share on other sites

Är kanske ett närmsta klassiskt problem med sliten "ragg joint", dessa finns att köpa. 
Inte bytt på Mustangen, men väl på min Pontiac, det var lätt, men lite mer plats under huven på den. 

  

Link to comment
Share on other sites

Tack men det är inte "ragg jointen" heller. Det är U jointen. Har tagit ur rattstången ur bilen i helgen och har konstaterat ett litet glapp i U jointen. men även ett litet glapp känns mycket i ratten. Så nu ska jag bara få isär den och se om jag kan få bort glappet. Finns tydligen inga delar att köpa!

Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Jocke69 said:

Tack men det är inte "ragg jointen" heller. Det är U jointen. Har tagit ur rattstången ur bilen i helgen och har konstaterat ett litet glapp i U jointen. men även ett litet glapp känns mycket i ratten. Så nu ska jag bara få isär den och se om jag kan få bort glappet. Finns tydligen inga delar att köpa!

Har bilen servo?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej Jocke 69, jag förstår ditt problem, hade samma på min 68:a med tilt, har forskat i ämnet, delar finns inte att få tag i här, kanske i USA, om man inte får tag i NOS delar, vilka troligen är svindyra. Jag löste mitt problem genom att skaffa en original  begagnad rattstång utan tilt till min 68:a, som jag fixade till med nytt blinkers-reglage + ny färg. den är nu garanterat glappfri !!!

MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

20220219_110554.thumb.jpg.a91a3d44fc19cbfa668a9213ad87f96d.jpg20220219_110624.thumb.jpg.e1a8f5872b81dbc29d55b93fe0473724.jpgHej har nu fått bort allt runt stången så jag vet hur det ser ut i leden. Det sitter en halvkula i varje gaffel sen sitter det två små fyrkanter med urfräsningar som kulorna passar i. Det sitter en skruv genom båda bitarna så man kan dra ihop bitarna runt kulorna. Min skruv satt lite löst därav glappet. Tog isär allt, gjorde rent, nytt tjockt fett,drog ihop allt igen tills det blev glappfritt. Blev riktigt bra faktiskt. Prövar att lägga in bilder så är det lättare att förstå

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...