Jump to content

Recommended Posts

Hej, har läst en hel del om resonemangen kring krockade och restaurerade bilar i en del trådar. Jag har hittat en GT 5.0 2011 för 249000 som varit skrotad i USA, troligen fixad i tyskland. Varit och kollat på den, den ser riktigt fin ut - inte en repa nånstans. Men..

249000 för den - för dyr?

5 timmar sedan, Bastlund said:

Hej, har läst en hel del om resonemangen kring krockade och restaurerade bilar i en del trådar. Jag har hittat en GT 5.0 2011 för 249000 som varit skrotad i USA, troligen fixad i tyskland. Varit och kollat på den, den ser riktigt fin ut - inte en repa nånstans. Men..

249000 för den - för dyr?

Inte för kanske du är det men ofta talesättet "den snåle köper dyrt" passar in här! 😆 
  Alla varningsklockor ringer!

Man skrotar en bil för man beräknar att det är dels för svårt att laga men även för alla framtida dolfa fel som kan dyka upp.
Så är det med moderna bilar med en massa elektronik.
Vanligt att bilarna blivit tagit in vatten av någon orsak och det ger en jäkla massa följdbelymmer då korrosion får i smyg jobba på.
Kan dyka upp flera år senare och vara extremt dyrt att fixa

Nästa bekymmer får du om du vill sälja bilen....ALLA undviker en bil som har en rapport!
Du blir tvungen sälja den för ett betydligt lägre värde då de flesta undviker alla dessa bilar som varit med om något.

I Sverige är det dessutom väldigt viktigt ha en felfri bil eftersom det är så få verkstäder som har kunskap om dessa.
Kan bli väldigt dyrt för dig om bilen börjar larma om ett fel som är svårt att diagnostisera.

Köp en ärlig och frisk bil även om den skulle vara 100.000kr dyrare
Har du inte råd?  Okej då får du vänta ett tag till alternativt chansa på en sådan där "trisslott" som kan skapa ännu mera kostnader
 

  • Like 1
(redigerad)
4 timmar sedan, Bastlund said:

Tack för bra svar, jag börjar nog att inse att det kan va värt att kika efter bilar med ren historik..!

Absolut värt det!
Sen är Gen 5 en tekniskt stenålder och lite trött men beror ju lite på vad man är ute efter
Gen 6 är BETYDLIGT bättre bil om du tänkt köra mycket..... klart bättre komfort och ekonomi....ja bättre på allt det blev ett stort hopp även i kvalitet för en Ford

2011 sätter jag i samma tekniska nivå som min 1969a 🤣

Ändrade %s av %s (%s)
(redigerad)
19 timmar sedan, Per Berglund said:

Inte för kanske du är det men ofta talesättet "den snåle köper dyrt" passar in här! 😆 
  Alla varningsklockor ringer!

Man skrotar en bil för man beräknar att det är dels för svårt att laga men även för alla framtida dolfa fel som kan dyka upp.
Så är det med moderna bilar med en massa elektronik.
Vanligt att bilarna blivit tagit in vatten av någon orsak och det ger en jäkla massa följdbelymmer då korrosion får i smyg jobba på.
Kan dyka upp flera år senare och vara extremt dyrt att fixa

Nästa bekymmer får du om du vill sälja bilen....ALLA undviker en bil som har en rapport!
Du blir tvungen sälja den för ett betydligt lägre värde då de flesta undviker alla dessa bilar som varit med om något.

I Sverige är det dessutom väldigt viktigt ha en felfri bil eftersom det är så få verkstäder som har kunskap om dessa.
Kan bli väldigt dyrt för dig om bilen börjar larma om ett fel som är svårt att diagnostisera.

Köp en ärlig och frisk bil även om den skulle vara 100.000kr dyrare
Har du inte råd?  Okej då får du vänta ett tag till alternativt chansa på en sådan där "trisslott" som kan skapa ännu mera kostnader
 

Hej

Lägger mig i lite här. Köpte en 07a GT som hade en salvage titel 2015, den hade kört in höger sida i ett Safe guard och sidan var repad och bucklig, byte av framskärm, huv, sparklåda, dörr och bakskärm, fälgar, importerad till Sverige och lagad här 2016 6400mil. Inga som helst problem med den, nu rullat 8500 mil, hel nöjd med bilen. Det beror ju på vad bilen varit med om som avgör, i USA skrotar de bilar på löpande band fast skadorna inte alltid är så allvarliga de tittar mycket på ålder på bilen, utbudet och priserna är ju rätt låga där, så det lönar sig inte att repa dem, behöver inte vara så stora skador för att de skall få en salvage titel. Har en bekant i LA som jobbar som bilplåtslagare på en volvo verkstad det kan räcka med en mkt liten skada om bilen är uppåt 10år....

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
3 timmar sedan, Tony J said:

Hej

Lägger mig i lite här. Köpte en 07a GT som hade en salvage titel 2015, den hade kört in höger sida i ett Safe guard och sidan var repad och bucklig, byte av framskärm, huv, sparklåda, dörr och bakskärm, fälgar, importerad till Sverige och lagad här 2016 6400mil. Inga som helst problem med den, nu rullat 8500 mil, hel nöjd med bilen. Det beror ju på vad bilen varit med om som avgör, i USA skrotar de bilar på löpande band fast skadorna inte alltid är så allvarliga de tittar mycket på ålder på bilen, utbudet och priserna är ju rätt låga där, så det lönar sig inte att repa dem, behöver inte vara så stora skador för att de skall få en salvage titel. Har en bekant i LA som jobbar som bilplåtslagare på en volvo verkstad det kan räcka med en mkt liten skada om bilen är uppåt 10år....

Absolut beror det ju på vad de varit med om och lyckas man få veta vad så förenklar det hela.
Det går laga allt men vet man exakt som i ditt fall att det bara är plåtbulor så är det ju lätt

Kvarstår ändå att bilen har en "salvage" i historiken och den får då ett lägre värde genom sin livstid.

Som sagt en trisslott är det att köpa en bil med "salvage title" och ställer mer krav på dig som kund

Att notera är att även bilar med "clean title" måste kollas nästan lika hårt.
Inte alls säkert ägaren i USA ens bryr sig anmäler skada och då verkar ju allt frid och fröjd.
Bästa exemplet är bilar som varit med i naturkatastrofer och blivit dränkta.
Sällan försäkringen ens täcker detta så ägaren fixar till den så gott han kan med egna medel.
Dessa bilar är oftast en mardröm!

Jag brukar säga "är priset för bra för att vara sant så är det högst troligt inte sant!"
 

  • Like 1
7 timmar sedan, Tony J said:

Hej

Lägger mig i lite här. Köpte en 07a GT som hade en salvage titel 2015, den hade kört in höger sida i ett Safe guard och sidan var repad och bucklig, byte av framskärm, huv, sparklåda, dörr och bakskärm, fälgar, importerad till Sverige och lagad här 2016 6400mil. Inga som helst problem med den, nu rullat 8500 mil, hel nöjd med bilen. Det beror ju på vad bilen varit med om som avgör, i USA skrotar de bilar på löpande band fast skadorna inte alltid är så allvarliga de tittar mycket på ålder på bilen, utbudet och priserna är ju rätt låga där, så det lönar sig inte att repa dem, behöver inte vara så stora skador för att de skall få en salvage titel. Har en bekant i LA som jobbar som bilplåtslagare på en volvo verkstad det kan räcka med en mkt liten skada om bilen är uppåt 10år....

Japp okej! Jag tänkte såklart kolla med en Carfax förstås oavsett. Skulle det synas om det bara är en plåtskada eller nåt allvarligare? Har inte gjort det ännu så jag har ingen koll på carfax ännu.. 🙂 

4 timmar sedan, Per Berglund said:

Absolut beror det ju på vad de varit med om och lyckas man få veta vad så förenklar det hela.
Det går laga allt men vet man exakt som i ditt fall att det bara är plåtbulor så är det ju lätt

Kvarstår ändå att bilen har en "salvage" i historiken och den får då ett lägre värde genom sin livstid.

Som sagt en trisslott är det att köpa en bil med "salvage title" och ställer mer krav på dig som kund

Att notera är att även bilar med "clean title" måste kollas nästan lika hårt.
Inte alls säkert ägaren i USA ens bryr sig anmäler skada och då verkar ju allt frid och fröjd.
Bästa exemplet är bilar som varit med i naturkatastrofer och blivit dränkta.
Sällan försäkringen ens täcker detta så ägaren fixar till den så gott han kan med egna medel.
Dessa bilar är oftast en mardröm!

Jag brukar säga "är priset för bra för att vara sant så är det högst troligt inte sant!"
 

Hur kollar man bilar med clean carfax? 🤔

Du kan beställa Carfax rapporten från dom/deras site om du har VIN numret - om bilen då har varit med om nåt som ger tex Salvage title eller liknande brukar det finnas en massa bilder tagna på bilen utifrån och en rapport vad som gjorde att dom dömde ut den. I USA kan det tex vara svårt att få en helförsäkring på en bil med salvage title eftersom det KAN finnas saker man inte gjort på rätt sätt. Jag satt förra året på AUDI verkstaden i Indianpolis och fick höra en dams dotters bil bli totalt utdömd eftersom det var en ful-lagad bil där airbaglamporna lös. Det visade sig vara klippta kablage etc etc - och dom vägrade laga bilen pga de skyhöga kostnaderna som damen uppenbarligen inte vilje betala. Det hör till pjäsen att man i Indiana inte har nån bilbesiktning alls så det går ju utmärkt att köra med alla varningslampor tända.

  • Like 2
(redigerad)

Okej en carfax på bilen gav att den varit med om två krockar. Den ena var lättare och verkade inte så farlig men den andra gav den en salvage title. På en tecknad skiss kunde man se att bilen i princip var skadad runt om, airbags hade löst ut och den hade blivit bogserad.

Jag kunde inte hitta några foton på carfax på denna bil - är det vanligt att det finns foton direkt där?

Såg att den sen importerats till Lithauen, så.. jag släppen nog tankarna på just den här bilen tror jag 😃

Ändrade %s av %s (%s)
  • 2 weeks later...
On 2022-03-06 at 18:17, Bastlund said:

Japp okej! Jag tänkte såklart kolla med en Carfax förstås oavsett. Skulle det synas om det bara är en plåtskada eller nåt allvarligare? Har inte gjort det ännu så jag har ingen koll på carfax ännu.. 🙂 

Har du tur kan du hitta bilder på skadan, men det går ju även även att kolla med verkstaden som repade bilen vilka skador det var. Lycka till

On 2022-03-21 at 17:15, Tony J said:

Har du tur kan du hitta bilder på skadan, men det går ju även även att kolla med verkstaden som repade bilen vilka skador det var. Lycka till

Japp, en del bilar kan man se från tidigare annonser till exempel, men andra inte 😃 Tack!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...