Jump to content

Underkänd besikning


Rsracing

Recommended Posts

Fick för höga avgasvärden vid besiktningen. Någon som har en bra lösning på att få ner siffrorna lite? Bilen har stått still en längre tid, ny olja och filter. Sitter x-pipes med 20220512_123427.thumb.jpg.88983be61c0efc68a4a827c2258de923.jpgracekattar på, öppet luftfilter.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Corvette said:

körde besiktningsmannen dem riktigt varma?
man brukar ju få värma dem ganska bra innan racekattar funkar 

Han börgade med provtur sen bromsprov,hissade upp kollade resten och sist avgasvärden. Han varvade upp den stundtals vid mätningen. Besiktningsmannen frågade om bilen stått still länge och det har den ca 1,5år, han tyckte jag skulle använda bilen ofta och återkomma så gör dom en snabbtest utan kostnad. Visar det godkänt så får jag betala för efterkontrollen. Funkar det att tanka i en del E85?

Link to comment
Share on other sites

Högt värde på både HC och CO betyder dålig funktion på catt men använd bilen varje dag i en vecka kör sedan bilen hårt så den blir riktigt varm innan du åker och testar så funka det nog.

ps.

för att använda riktigt många hästkrafter utan att bryta alltför många trafikregler kan du gasa och bromsa samtidigt 

Link to comment
Share on other sites

HC är ju hydrocarbon och det tyder på mkt bränsle och fel balans mellan bränsle och syre - och som det står ovan - man behöver nog glödheta kattar om det ska kunna funka. Jag har en italiensk bil med problem att besiktiga om inte katten är riktigt varm. 

Jag har även en äldre rejsbil med förgasarmotor med jättehög HC halt på tomgång. Nu behöver jag bara uppfylla CO på den så det är inget problem, men besiktningskillarna skrattade åt att HC är extremhög. Den behöver en hel del bränsle och aggresivt trimmad motor. 

 

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, datmbn said:

Högt värde på både HC och CO betyder dålig funktion på catt men använd bilen varje dag i en vecka kör sedan bilen hårt så den blir riktigt varm innan du åker och testar så funka det nog.

ps.

för att använda riktigt många hästkrafter utan att bryta alltför många trafikregler kan du gasa och bromsa samtidigt 

Ska använda bilen dagligen ett tag och tanka i e85 vid efterkontrollen. Känns som att det kan vara en mängd olika orsaker? Dåliga cattar, felaktig programmvara, bränsletryck sensor, kanske kassa tändstift?

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Kenneth L said:

HC är ju hydrocarbon och det tyder på mkt bränsle och fel balans mellan bränsle och syre - och som det står ovan - man behöver nog glödheta kattar om det ska kunna funka. Jag har en italiensk bil med problem att besiktiga om inte katten är riktigt varm. 

Jag har även en äldre rejsbil med förgasarmotor med jättehög HC halt på tomgång. Nu behöver jag bara uppfylla CO på den så det är inget problem, men besiktningskillarna skrattade åt att HC är extremhög. Den behöver en hel del bränsle och aggresivt trimmad motor. 

 

Ska programmera om nycklar hos en firma, dom skulle se om det finns några felkoder. Får välja en varm sommardag för efterkontroll och köra hårt strax innan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
21 timmar sedan, Rsracing said:

Fick rådet att tanka ca 20l e85 när tanken är tom innan besikningen, är lite osäker på om detta är hälsosamt för motorn? Finns det någon med kunskap om detta?

Mer än 50% kan va ohälsosamt för motorn vad jag hört (du ska ju dessutom köra hårt för å få upp tempen på kattarna)  men det kommer oavsett inte lösa ditt problem, läs högre upp.

Har haft samma issue för x år sedan och det gick inte då heller. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Godkänd, bytte tändstift,tanka vpower, hällde i Rislone® Hy-Per Petrol Complete Fuel System Treatment ALL INCLUSIVE PRO BENSIN Högeffektiv förbränning. Vet ej om ovanstående åtgärder hjälpte till eller att jag körde ca 20min extra innan bes. Glad är jag iallafall😃20220613_124435.thumb.jpg.f0cc7ce5efcc2ac6b1cf9791f927b9d2.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
On 2022-05-15 at 09:52, Rsracing said:

Ok det kanske hjälper till. Hade du problem med avgasvärden? 

Ja jag hade problem med värderna men när jg höjde tomgången till 1200 rpm gick den igenom.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...