Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Min oljetrycksmätare beter sig underligt ibland. När jag startar bilen hoppar den upp på normalt direkt och står där även under färd och på tomgång när motorn nått arbetstemperatur. Ibland kan den helt plötsligt falla ner en cm på mätaren. Nu undrar jag kan det vara givaren eller mätaren som strular. När jag slår av bilen så står oljetrycksmätaren kvar i den position som när bilen är igång. För att få den att ramla ner på 0 bars tryck måste jag vrida en gång på tändningen så även gör voltmätaren. OBS!! har olja i motorn🙂 och det är inget knack eller annat missljud i motorn, rullat lite drygt 14 000 mil till dags datum samt det är nyss gjort oljebyte. Tänkte byta oljetrycksgivare men börjat undra om det är något elektriskt fel. Dessutom rör sig inte mätaren om man gasar efter den visat på tappat tryck och nu sist körde jag ett par mil och inget hände under resan. Oljetryckslamapn slockanr som den ska och den glimmar inte på  tomgång som i en gammal sliten Volvomotor😆 Bjuder på en bild på min Mustang GT som jag haft drygt ett år, bytt fälgar och däck. Kör nu med 245/45/17 runt om tidigare satt det bak 275/40/17 tyckte den blev aningen lugnare efter vägen men än finnsdet förbättringar att göra men huset fick prio i sommar🙂

(redigerad)

Inte för jag kan exakt din årsmodell men det låter helt normalt.

Är alltid högre tryck med kall motor då oljan har en högre viskositet i det stadiet.
När motorn har nått arbetstemperatur faller trycket till normal tryck.

Att det plötsligt faller lite kan också hända.
När du gasar på så är det inte så att mätaren stiger konstant med varvtalet utan oljepumpen ser alltid till med hjälp av en ventil att trycket inte blir för högt.

Många har jag sett är lite fixerade på att det ska vara högt tryck.
Men så är det inte utan det ska bara vara ett tryck så är allt bra.
En tumregel är 10psi / 1000rpm

Visar din mätare bar skulle det betyda exempelvis vid 3000rpm att mätaren håller sig runt 2bar

Mixtra inte heller med eget recept på oljeviskositet utan använd exakt den viskositet som Ford specat för motorn!
 

Ändrade %s av %s (%s)

Tack för svar Pelle Berglund men jag är  lite fundersam att vissa dagar står mätaren still på normalt även när motorn har nått arbetstemperatur och står på tomgång för att någon annan dag visa lägre tryck då oljan nått normal arbetstemperatur, det är det som gör mig lite konfunderad över oljetrycksmätaren. Jag kör med rekommenderad viskositet på oljan för min Mustang. Jag håller med om 10 psi/1000rpm då jag mest cruisar med min Mustang eftersom det är en cab och ingen busbil. Nu kom bilden med på min Mustang GT🙂

Pärlan.jpg

Schysst kärra..har haft samma färg 97a

Bilen 26år gammal så självklart har kanske saker börjat nå sin tekniska livslängd.
Kolla kablarna först och kopplingar att inget verkar nött, veckat,brutet.
Signal går ju till databox så extremt viktigt allt är fräscht
En oljetrycksensor kan man ju alltid köpa och byta ut men det ska ju helst vara en original Ford sensor.
Eftermarknad är så ofta opålitligt!

4.6 maskin är extremt pålitlig så lite svårt tro den börjar svajja! Men åldern får du nog vara beredd på dess svagheter som är just lite kopplat till oljan.
Kamkedja plus spännare som just spänns med oljetryck är nog det första som går sönder ihop med annat plast guides…Även oljepump byter man då gärna.
Men när det är dags brukar man höra det att det rasslar till när man startar.
Är den tyst och go är det nog bara tuffa på!

Den har inga missljud eller rassel från kamkjedjan och den verkar vara väl omhändertagen av tidigare ägare och 99% rostfri, fin i karossen. Tror den inte har körts så hårt heller. Ska åka till en liten verkstad som drivs av en kille som liksom jag kommer från motorsportens värld. Han ska få kolla oljetrycket innan jag gör något större ingrepp men man blir nojig på ålderns höst när mätare börjar bete sig konstigt mellan varven och att man lessnat på skruvande i motorer😉 Som du skriver så är 4,6l motorn en slitvarg och nu har den nått en aktnings värld ålder. Finns inte så många av gen. 4 Mustanger i min landsända, mest nya Mustanger som rullar efter vägarna och väghållningen kan man diskutera på denna modell. Blir Koni Sportdämpare Gula serien som man kan ställa returdämpningen på sen får vi se hur den beter sig. Tack för återkoppling, kul diskutera motorrelaterade saker än polermedel😉 Faktiskt ett bra forum detta jämfört med alla Facebooksidor rörande Mustanger där man mest visar nypolerade bilar med en massa bling. Själv gillar jag köra omkring på fina småvägar och räds heller ej grusväg om det behövs för att nå en resmål.🙂

  • Thanks 1

Ja med gen 4 blev det mer ”plastic fantastic” komponenter och ännu mer data box.
Är ju denna plast och elektronik som tar död på allt oavsett hur man har skött allt.
Oxidation och naturlig nedbrytning kommer man inte ifrån likt grå hår på skallen!

Gen 5 börjar nu få mycket stora problem har jag noterat just runt styrning kamaxel och data….Mer än Gen 4!

Bra lämna iväg och få en exakt diagnos om något är fel eller inte innan man börjar slänga på delar på allt.
Skulle det vara nått med själva oljepumpen som faktiskt kan spricka rätt lätt på dessa modeller så ska du helt klart budgetera för komplett byte av kamdrivning.
Dessa prylar är dock eftermarknad Melling bättre än Ford!

Här ett bra klipp på hur det typiskt ser ut på 4.6 med alla gulnande plastskenor som trillar isär med tiden.


 

Tack för filmen. Tänkte på en annan amerikansk maskin Harley Davidsson har en del plastskenor runt kamkedjan som slits med åren. Jo elektronik i alla ära men den kan spöka och ställa till det. Framförallt kan det vara svårt lokalisera den felande länken. Jag brukar säja det var bättre förr🙂

Uppdatering av mitt problem. Inget fel på oljetrycket det är nu kollat med en separat mätare, utan det är ett elektriskt fel. Glapp någonstans. Har kollat anslutning vid oljetrycksgivare, rengjort och monterat tillbaka kabeln. Efter det så går oljetrycksmätaren upp lite högre än tidigare men efter en testfärd föll den ner och visade på tappat tryck. Slog av motorn och startade igen och mätaren gick upp på lite mer än normalt vid 2200 varv och stått så hela tiden under resten av testkörningen men när jag slår av motorn står mätaren kvar, får vrida på tändningen och av igen då faller nålen ner på 0 tryck så det är dålig kontakt någonstans. Ska demontera mätartavlan och kolla anslutningarna bakom mätaren innan jag djupdyker bland kabelhärvor.😎

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...