Jump to content

Köra fort med automat


Vapor

Recommended Posts

Är det bättre att använda lägena 1, 2, 3 på min automat om jag vill köra så fort som möjligt, rakt fram, på bana?

Min Mustang är en GT, 2008, automat. I somras testade jag att köra 201 m, så fort som möjligt, på bana. Det var roligt! Men jag funderade ju sen på om det går att köra ännu fortare med en automat. Jag har ju då de fasta lägena, men jag har fått för mig att de bara är om man ska bogsera eller köra i snö, och annat när man inte vill att automaten ska växla upp?

Kan man använda dem som växlar också, dvs starta på 1, varva ur, lägga i 2, likadant och sen 3? Är det någon som provat och vet om det går och om det går att köra fortare på det sättet, än att bara låta automaten sköta växlingen på banan? Jag vill ju helst inte ha sönder något heller.

En följdfråga är ju också om man tjänar på att koppla ur overdrive:n också?

/ Per K

(Foto Marie-Louise Milo Vinblad)

8. Gälleråsen 20220716 resultat.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag känner till dom, men jag har aldrig testat. Det vore ju en variant förstås, kanske en bättre känsla!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ratchet shiftern är kanonbra, snyg och cool jämfört med plasskräpet som sitter original. Den gör att du kan växla manuellt enkelt och snabbt bara genom att dra spaken frammåt eller bakåt (hela vägen) när du vill köra manuellt, funkar riktigt bra. Med original spaken är det i princip omöjligt att pricka lägen för för varje växel.

Men du kommer aldrig kunna växla snabbare än automat gör i autoläget. Har du tuner kan du dessutom få den ännu snabbare och hårdare.

/M

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...