Jump to content

Enkel fråga: Har 87-93 modeller katalysator?


Johan Bjorling

Recommended Posts

Hej!

Har pratat med bilprovningens kundtjänst via e-post.

Jag har då funderingar på att importera en GT Cab eller Hatchback från staterna, och i en del av mailet står det att "på nyare bilar är det krav på katalysator".

De har inte specifierat vad som räknas som "nyare bil", men till min fråga: Har 87-93 modellerna katalysator, eller har vissa årsmodeller det och andra inte?

Vet ni om dessa modeller räknas som "nyare bil"?

Link to comment
Share on other sites

Mitt luddiga svar är att det blev strängare krav på avgasvärden 88 (tror jag det var) vilket gjorde att det i princip blev lag på katalysator. Tror inte heller att det går att komma runt med import el. dyl. Utrustning brukar bero på landet bilen importeras från men usa var ju tidiga med katalysator så mest troligt är den utrustad med det.

Link to comment
Share on other sites

Mitt luddiga svar är att det blev strängare krav på avgasvärden 88 (tror jag det var) vilket gjorde att det i princip blev lag på katalysator. Tror inte heller att det går att komma runt med import el. dyl. Utrustning brukar bero på landet bilen importeras från men usa var ju tidiga med katalysator så mest troligt är den utrustad med det.

Jo... enligt bilprovningen finns "lindrigare bestämmelser" om man importerar bilen för enskilt bruk. Jag har mailat och frågat exakt vilka krav man måste uppfylla och om de innebär att man helt och hållet kan skippa katalysator.

Fox-body gav däremot exakt det svar jag vill ha... alla mustanger från 87-93 har katalysator så länge ingen demonterat den i något syfte.

Då blir det inget problem med avgaskraven om man vill importera bil.

Däremot har jag sett en annons på blocket där det står "bilen har avgasdispens". Jag har inte frågat säljaren vad han menar med det, men det tolkade jag som att bilen inte har katalysator... jaja...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej Johan Björling. Varför gå över ån efter vatten när det finns en billigare variant att importera en musse III på, nämligen Tyskland. För några år sedan hämtade jag en -88 gt cab, som numera är såld, och för två år sedan hämtade jag en -92 gt Hatchback, som jag åker i nu. Båda importerna var lönande och smärtfria. Båda bilarna hade dubbelrör och dubbla katalysatorer. Det enda besiktningen hängde upp sig på var de röda blinkersena och avsaknaden av sidoblinkers i båda fallen. Från Tyskland kan du köra hem, men från staterna bör du hyra en container för dyra pengar och USA är inte med i EU. Import inom EU är skattefritt, momsfritt och tullfritt. Bra va? Sidan på nätet som jag har använt för att hitta objekten heter: www.mobile.de Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Glömde bort att skriva att katalysatorn blev lag i sverige från 1989 års modell. Men hade bilen en katalysator på tidigare års modell från fabriken, så får man inte ta bort den. De hårdare avgasbestämmelsena börjar redan från 1976 års modell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...