Jump to content

Hastighetsmätar problem samt en lys fråga


Daniel Linde

Recommended Posts

Hej,

Köpte idag min Musse GT -95a.

Har ett litet problem, min hastihetsmätare visar inte korrekt. Har så den både visar Miles och Km/H men den verkar inte korrekt inställd.

Har sett att hjulen kan spela in där. Vi kan säga att jag kör ca 90km/h på mätaren då kanske jag ligger i 70km/h.

Vad kan jag göra åt saken.

Finns de några enkla sätt eller äre bara o lämna in till nån?

En liten fråga till gällande framlyktorna. Såg att om det var tre piggar på ljusen i fram så är det amerikanska lysen och får inte användas i sverige?

Jag har dessa piggar, men som jag förstår utav besiktningspappren(förra ägaren som besiktat den) så har den gått igenom.

Hälsningar

Daniel

Link to comment
Share on other sites

Jag har en -96a och den ser likadan ut som din. Det som måste göras fram när man importerar är att sätta ditt positionslampa och sedan är den körbar. Det gör man lämpligen på 2 sätt, antingen en ny lamphållare för positionslampan nedanför ditt ordinarie lyse, eller som i mitt fall ,, borra ett nytt hål inne i nuvarande glas och sätt ditt en liten positionslampa. Det är nog troligt att din är modifierad på samma sätt som det sistnämda.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en -96a och den ser likadan ut som din. Det som måste göras fram när man importerar är att sätta ditt positionslampa och sedan är den körbar. Det gör man lämpligen på 2 sätt, antingen en ny lamphållare för positionslampan nedanför ditt ordinarie lyse, eller som i mitt fall ,, borra ett nytt hål inne i nuvarande glas och sätt ditt en liten positionslampa. Det är nog troligt att din är modifierad på samma sätt som det sistnämda.

Okej, tack för svaret då kan jag vara lugn. Någon som har nån lösning på hastighetsmätaren kanske ;).

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för tum på dina fälgar? Annars kan det vara att dom bytt utväxling i bakaxeln och inte passat på att byta byta drevet i bakaxeln så hastighetsmätaren visar rätt efter byte.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för tum på dina fälgar? Annars kan det vara att dom bytt utväxling i bakaxeln och inte passat på att byta byta drevet i bakaxeln så hastighetsmätaren visar rätt efter byte.

Jag har 17" fälgar och 40 höjd på däcken.

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för tum på dina fälgar? Annars kan det vara att dom bytt utväxling i bakaxeln och inte passat på att byta byta drevet i bakaxeln så hastighetsmätaren visar rätt efter byte.

Hej igen

Original på min snikmodell :( skall vara 195x75-14 men jag

har ersatt dessa med 205x65-15 då dessa enligt omvandlig

har samma rullomkrets. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har selv en 95 GT som jeg har byttet utveksling i bakaselen på.

Jeg byttet samtidig drevet som sitter i bakkant på gearkassen, der hvor speedometervaieren går inn. :D . Det er enkelt, så du bør kunne gjøre dette selv :wink:

Hmm okej, går det att se på nått vis att det är bytt utväxling på den. Man lär väl veta vad det är bytt till för att stoppa in rätt nytt drev?

Hej

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har selv en 95 GT som jeg har byttet utveksling i bakaselen på.

Jeg byttet samtidig drevet som sitter i bakkant på gearkassen, der hvor speedometervaieren går inn. :D . Det er enkelt, så du bør kunne gjøre dette selv :wink:

Hmm okej, går det att se på nått vis att det är bytt utväxling på den. Man lär väl veta vad det är bytt till för att stoppa in rätt nytt drev?

Hej

Profilen är ju % av bredden så för att räkna ut vilken rulldiameter du har så måste man veta bredden.

245/45 17 samt 275/40 17 ska göra att rulldiametern stämmer...

Men visst kan det vara bytt utväxling, men då ska man veta vilke, 3.55 eller 3.73 brukar vara vanligast till en med manuellt växlad låda...

Link to comment
Share on other sites

Dom tre piggarna är för den amerikanska typen av ljusinställningsapparat.

Inställningsapparaten vilar på dom tre piggarna och så läser man av på ett vattenpass att strålkastaren är rätt inställd (jag har bara sett bilder på hur det går till i verkstadshandböcker).

Link to comment
Share on other sites

Är dessa förbjudna?

Detta svar gav "klubben" mig, tidigare i tråden.

klubben Skrivet: Lör Apr 02, 2005 7:21 Ämne:

--------------------------------------------------------------------------------

Jag har en -96a och den ser likadan ut som din. Det som måste göras fram när man importerar är att sätta ditt positionslampa och sedan är den körbar. Det gör man lämpligen på 2 sätt, antingen en ny lamphållare för positionslampan nedanför ditt ordinarie lyse, eller som i mitt fall ,, borra ett nytt hål inne i nuvarande glas och sätt ditt en liten positionslampa. Det är nog troligt att din är modifierad på samma sätt som det sistnämda.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrade mest om ljusen med de tre piggarna är förbjudna?

Jag har också en inborrad lampa i min cobra.

Som jag förstått så är dessa förbjudna OM du inte har gjort denna modifiering. Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Strålkastarna är godkända på alla import och flyttgods

bilar från USA, dessa piggar är till för det instrument

som används i USA för att ställa in b.l.a. höjden på

ljusbilden. :shock:

Jag vet att bilprovningen har synpunkter :lol: på dessa

lycktglas men oftast så slutar det med en axelryckning

och huvudruskning. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sådärja nu har jag fått tag på en bok som handlar om detta med hastighetsmätaren och bakaxel dreven o allt vad det va.

Så där står exakt hur man gör.

Skall kika på det här någon dag så återkommer jag när jag löst det, samt hur jag löste det.

Tack för alla tips o förslag.

Daniel

Link to comment
Share on other sites

Till Overlake.

Ställde faktist frågan om glasen i sig är förbjudna, när jag besiktigade häromdagen. Dock gjorde jag det efter jag hade fått mitt papper på att bilen var godkänd :D

Besiktningsmannen tittade undrande på mig och sa att- Har aldrig tänkt på det eftersom lysena lyser som dem ska, men om du vill kan jag kolla det, sade han.

Tror inte det, e du nöjd e jag nöjd, sa jag.

End of story.

Link to comment
Share on other sites

Vart kan jag beställa/köpa/hitta det där drevet som jag behöver byta ut i bakaxeln till hastighetsmätaren.

Går det att beställa från något lokaltföretag här i Gävle kanske.

Alltid skönt o kunna prata med någon person öga till öga :)

Mvh

Daniel

Link to comment
Share on other sites

Vart kan jag beställa/köpa/hitta det där drevet som jag behöver byta ut i bakaxeln till hastighetsmätaren.

Går det att beställa från något lokaltföretag här i Gävle kanske.

Alltid skönt o kunna prata med någon person öga till öga :)

Mvh

Daniel

Köp på ebay, mycket billigt och bra: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... ename=WDVW

Nu vet jag inte om det är just 21 kuggars du behöver men annars är det bara att söka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...