Jump to content

Framvagninställning


pineman

Recommended Posts

Hej på er. Nu så är det snart dags att ta fram -65 för ett provåk efter den hårda vintern. Men innan dess så måste jag göra en framvagnsinställning. Den drar så in i bängen åt höger så att man kan inte släppa ratten för då hamnar man i diket.

Är det någon som vet var en duktig snubbe finns som kan fixa detta åt en. Jag har hört att det kan kosta allt från 1.000-till några tusen spänn. I värsta fall som i mitt (tror jag) vad kan det gå på då tro??? Är det ett stort företag att göra detta även med topp instrument/ eller tar det några timmar typ...

Om ni vet nån bra i Stockholm/Täby/Åkersberga så skriv det här tack...

Ha det...

Link to comment
Share on other sites

Om inget sitter fastrostat osv så gör dom nog detta på 1,5-2 timmar, även om allt är felinställt från början. Min gissning är att det kostar max 1000 kr, men det är några år sedan jag var inne på framvagnsinställning, så jag kanske inte har följt med i prisutvecklingen.

Jag har dock inga tips på firmor i dina trakter, "långt uppe i norr" :lol:

Link to comment
Share on other sites

Om inget sitter fastrostat osv så gör dom nog detta på 1,5-2 timmar, även om allt är felinställt från början. Min gissning är att det kostar max 1000 kr, men det är några år sedan jag var inne på framvagnsinställning, så jag kanske inte har följt med i prisutvecklingen.

Jag har dock inga tips på firmor i dina trakter, "långt uppe i norr" :lol:

Tack. Allt är nytt o fräscht, stag och leder så det går nog lätt o fixa...

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Fick pris igår här i Eskilstuna,mellan 650-1000 skulle det kosta beroende på hur lång tid det skulle ta.Ska in med den på Torsdag.Har bytt allt i framvagnen så det bör väl ställas in.Sen är det bara att cruisa på,hoppas på lite sol så man kan fälla trasan.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Jag tror att det behövs en framvagnsinställning på min -67:a. Höger fram börjar att bli slitet i ytterbanan.

Min fråga är: Kan man låta vilken verkstad med hjulinställningsutrustning som helst att göra inställningen på en gammal mustang. Eller krävs det specialkunskaper?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det behövs en framvagnsinställning på min -67:a. Höger fram börjar att bli slitet i ytterbanan.

Min fråga är: Kan man låta vilken verkstad med hjulinställningsutrustning som helst att göra inställningen på en gammal mustang. Eller krävs det specialkunskaper?

Funkar nog det också. Jag gjorde det hos en snubbe i Bandhagen, Stockholm och det lirar skitfint efter det. Kostade mig tusen spänn, men då var det mycket att fixa till..

Link to comment
Share on other sites

Om du har värdena på Toe in, camber och Caster kan väl alla firmor som har utrustning, fördelaktigast laserutrustning, ställa framvagnen bara de kan lossa justeringen på rätta ställena. Det finns ju firmor i alla större städer som har specialkunskaper om just framvagnar och de har ofta litteratur på de flesta bilar, ofta som en databas på datorn. Men om du har en verkstadsbok på din bil, så ta med den. Senast hörde jag att det kostade 800kr att justera framvagnen på en firma här i Västerås, och det var oavsett bilmodell. Sen kan jag rekommendera att du förbereder din bil genom att se till att inte alla ställen som ska lossas är fastrostade eller att styrleder eller spindelleder är slitna innan du åker dit. En glapp styrning eller framvagn kan ingen justering i världen fixa.

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte rulla in min bil på Vianor här i stan och låta dem göra inställningen Tar med de siffror som jag vill ha så att säga. De har någon digital historia där de även spänner fast utrustning på bakhjulen....

Vet ej pris, men känner dem relativt väl så hoppas på "lite billigare" än övriga kunder.

Link to comment
Share on other sites

....att styrleder eller spindelleder är slitna innan du åker dit. En glapp styrning eller framvagn kan ingen justering i världen fixa.

Kan det bero på detta att framdäcket slits på ytterbanan??? Det kanske inte behövs någon hjulinställning...

Å andra sidan så är bilen helt nybesiktigad. Besiktningen borde väl ha upptäckt om styrleder är slitna?

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara en spindelled (kulbult) då glapp i dessa inte alltid känns

om inte fjädringen avlastas, dvs. bilens hjul måste hänga fritt och då kan man känna om lederna är glappa. (Glappa spindelleder är en vanlig orsak till ditt slitage.)

Link to comment
Share on other sites

Skillnad på priser vid justering av framvagnen.

Var hos M&M Motorteknik i BRO ”Stockholm” och gjorde en framvagnsinställning på min Mustang -66:a cab. Märkta inte någon större skillnad från den justering som jag gjorde själv med hjälp av de instrument som jag har.

Kostnad 1803 kr. Inget satt fast vid justeringen av fram vagnen.

Har kommit fram till att balansering av hjulen måste ske med att fälgen ”Styled Steel Wheel” sätts fast i de 5 hjulbultshålen och inte spännas fast i centrumhålet i fälgen. Centrumhålet sitter inte riktigt i centrum.

CMC1507

Lennart

Link to comment
Share on other sites

någon som ett något bra ställe i Göteborg som vet vad de gör samt gärna med en hyffsad prisnivå..

någon som vet lämpliga värden för toe in chamber och caster på en mustang 69a som går rätt snällt men gasas med ibland (vilken skillnad det blev med ny motor, och vilken kick för egot att ha byggt den själv) ;)

Link to comment
Share on other sites

någon som ett något bra ställe i Göteborg som vet vad de gör samt gärna med en hyffsad prisnivå..

någon som vet lämpliga värden för toe in chamber och caster på en mustang 69a som går rätt snällt men gasas med ibland (vilken skillnad det blev med ny motor, och vilken kick för egot att ha byggt den själv) ;)

Pekkas Framvagnsservice brukar vara bra och billig....

Framvagnsservice, Pekkas

S. Hildedalsg. 5, 417 05 GÖTEBORG Tfn/Fax 031-51 81 89

Jag har varit där med flera bilar, dock ej Mustangen...Han hade semester när jag skulle göra min inställning i Juli..

Så jag fick ta Euromaster vid Gullbergskajen och där kostar det 750kr..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...