Jump to content

Däcktryck?


Ben

Recommended Posts

  • 4 weeks later...

Jag har en manual och i den står det bara att att man skall kolla vid höger dörrstolpe, på klisterlappen, vilket tryck det skall vara i just din bil. På min -92 gt har jag 225x16 hjul och det skall vara 2,4 kg runt om enligt klisterlappen på dörrstolpen. Din musse har väl 205x15? Isåfall skall det vara något lägre tryck. ( ca 2,2 kg ).

Link to comment
Share on other sites

Dennis. 2.5 kg runt om funkar bra i min, men du har lite fetare bak, och om du har bredare fälgar också eller har du krängt på däcken på originalfälgarna? För att få stabilitet i kurvorna behöver du kanske ha i mera tryck. Jag har en golf med breda däck och 45 profil, och behöver ha i 3 kg för att det skall funka bra.

Link to comment
Share on other sites

Dennis. 2.5 kg runt om funkar bra i min, men du har lite fetare bak, och om du har bredare fälgar också eller har du krängt på däcken på originalfälgarna? För att få stabilitet i kurvorna behöver du kanske ha i mera tryck. Jag har en golf med breda däck och 45 profil, och behöver ha i 3 kg för att det skall funka bra.

Fälgarna är lika breda runt om, upplever inte heller att det är däcken som kränger, däremot så är fjädring/stötdämpning "typiskt amerikansk" ;)

långt ifrån min andra bil (BMW 325i Touring -03 :lol: )

På både fram- och bakdäcken står det att de får fyllas med max 3 kg på gummit och så är ju bilen över 100kg lättare över bakvagnen än i fram, så det var därför jag inte ville fylla på mer....

... men jag kanske ska ha i några hekto till...

( På BMW'n har jag 2,6 resp 3,0kg fast det är 50profil och jämnare viktfördelning )

Link to comment
Share on other sites

För några år sedan hade jag en -88 GT cab med originalfjädring. Den kändes likadan. Trodde att framvagninställningen var fel, men det var den inte. Idag har jag en -92 GT hatchback med styvare fjädring och hårdare stötdämpare. Den är mera åt pansarvagnshållet jämfört med 88:an. Men den vandrar lite på vägen när asfalten har spår efter dubbdäcken, men vilken bil gör inte det? Det beror ju på däcksbredden. Ju bredare desto värre blir det ju som bekant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...