Krille93 Posted April 23, 2023 Report Posted April 23, 2023 Hej kära vänner! Har en ford 302 86a som jag har lite strul med, inget allvarligt men den (jag) skulle behöva lite hjälp på traven. ombyggd från insprut till förgasare, elektrisk bränslepump, brytarlöst och helt nytt i tändväg. Problemet är följande, när man kört landsväg eller stadskörning där det flyter på ordentligt så går den som den ska utan värmebekymmer vare sig på tempmätare eller bränslet. Problemen börjar först när man saktar ner, korsningar med längre väntetid, rödljus, cruising krypande är inte att tänka på. Den vill inte dö eller rycka direkt när man ställer sig utan det kan gå en stund men det är när man ska iväg igen, alltså ge gas, då vill den inte längre vara med, antingen direkt på plats eller 100 meter bort så dör den i vad man kallar ett ånglås. Om man låter bränslepumpen jobba en stund medans man håller öppet spjäll så startar den oftast igen inom 3-5 minuter. Men det tar bort körglädjen en aning. Är rätt ny på motorer överlag och googlat till ögonen blöder men nu har jag gått bet. Om man börjar om från början, vart ska jag börja ? Bränslepump modell okänd men dem liknande på internet med samma ettiket säger 115l/h med 7 psi sugande pump. Vart ska den med fördel vara monterad ? nära tanken eller i motorrummet så långt ner det går ? Backventil sitter ingen idag men skulle man tjäna på att montera en sådan så nära förgasaren man kommer ? Tanken är nerplockad och klinisk ren, ny tankgivare, ny kopparledning hela vägen och nya filter innan och efter pumpen. Förgasaren är en motorcraft, ultraljudstvättad och renoverad med lika stora munstycken som innan. Brytarlöst tändsystem med nya kablar och stift från välkänt märke. Äldre tändspole då många säger att dem nya är skit i lindningen(?) Ställdes med pluggat vacuum och upp till 35 graders förtändning på strobelamp, osäker på vilket varvtal. men det har justerats av en firma, inga namn, men då gick den sämre än när jag lekt runt lite i garaget. så tips, frågor, iakttagelser, egna berättelser eller " Vad fan har du ställt till med " eftersökes i utbildningssyfte. Eller någon som man kan åka till som är erkänt duktig på detta fenomen, håller till i Västra Götaland men kan åka en bra bit för att få det fixat. Tack på förhand, "En glad amatör som vill in i träsket " Quote
svanted Posted April 28, 2023 Report Posted April 28, 2023 är förgasaren varm då problemen börjar? går flottörhuset att hålla i? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.