Jump to content

Ventiltätningar


Fredde77

Recommended Posts

Hallå, hallå

Eftersom jag håller på med en mindre uppfräschning av motorn så tog jag av ventilkåporna i helgen för att ta bort gammal färg ifrån dessa. Till min förvåning hittar jag små plastfragment av ventiltätningar alldeles vid oljekanalerna i toppen. Då jag tittar noggrant vid ventilerna så upptäcker jag att dessa tätningar är totalt ihoptorkade och sönderspruckna (på ena sidan av motorn är endast en tätning hel, mens de andra är i stort sett borta. Vad jag kan förstå så är dessa tätningar (ser ut som en fingerborg ungefär) endast ett komplement till den tätande effekt som ventilstyrningarna har. Jag vill helst ut och åka i sommar och känner inte för att riva topparna. Min fråga alltså; Är det ett komplement så borde det vara lugnt att köra i sommar och riva topparna nästa vinter? Eller skall jag göra det nu? :x

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Med rätt verktyg så går det att byta tätningarna utan att riva topparna, med en speciell ventilbåge samtidigt som ventilen hålls på plats med hjälp av tryckluft.

Men annars så är det inget större problem att åka över sommaren tycker jag, det kanske blåryker lite och drar några extra droppar med olja annars så ska det inte hända något hemskt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag oroar mig för är att plastbitarna pluggar igen oljekanalerna. Förhoppningsvis så kommer detta inte ske eftersom tätningarna lär ha varit i detta skick ganska länge. Jag ger mig attsingen på att jag hittar fler plastbitar när jag byter oljetråget.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade mina tätningar i pumpens sil! Tyckte oljetryckslampan lyste lite väl länge och tog därför ner tråget. Den ryker inte något och drar marginellt mer olja fast den saknar tätningarna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hallå!

Jobbar stenhårt med bilen för att så snabbt som möjligt få den körklar.

Motorn är nu i stort sett färdig. Det är bara tätningarna som saknas. Och di gamle tätningarna hittades, som leffe och Lars B påpekade, i oljetråget.

Link to comment
Share on other sites

har lite av samma problem med mina ventiltätningar..

vet nån var detta verktyg som gör det möjligt att byta tätningar utan att riva toppen finns att få tag på o va d kostar?

vill ju inte riva för mkt nu när säsongen e på ingående.. :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Blåser liv i denna tråd! :--

Tyckte att Hansens tång var lite för dyr så jag tillverkade en egen av en avdragare + några andra komponenter. I lördags var det så dags för tätningsbyte.

Tji fick jag! Tången fungerade och cylindrarna var trycksatt. Problemet var bara det att knastrerna satt som berget. Kanske inte så konstigt då motorn är orörd invändigt. Förmodligen är också min kompressor för klen för den orkade inte hålla emot ventilen då jag knackade på fjäderbrickan.

I söndags blev jag så här förbenad :evil::evil::evil::evil: .Därför rev jag topparna och insug och bytte tätningarna på konventionellt sett. Det gick utmärkt. För övrigt så noterade jag att insugsventilerna är djuriskt stora på en 2V Cleveland. Förstår inte hur de kan vara större på en 4V. Dom kan ju knappt får plats! :twisted:

I går morse (måndag) beställde jag nya packningar för topplock, insug och förgasare mm från Norrlands Custom. Dessa kunde jag sedan hämta ut på Bussgods på eftermiddagen efter jobbet. Service! Sedan var det "bara" att rengöra och skruva ihop grejorna. Detta är något jag skulle ha gjort på en gång! Har man ändå motorn ur bilen så är det nästan dumt att köra med tryckluft. Nu fick jag chansen till att byta topplockspackningarna mm i motorn. Något som jag hade ångrat i efterhand om jag inte gjort

I kväll lägger jag tillbaks motorn i bilen :D

Ville bara skriva av mig lite........ :roll:

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Jo, det var inte så kul när jag insåg att jag var tvungen att riva.

Motorn är nylackad också. Var lite orolig om färgen skulle förstöras i skarvar m.m men det gick bra. Nu är det gjort och det känns kanon. Nya topplockspackningar är ju aldrig fel.

För övrigt så ligger motorn på plats i bilen igen. Klockan 23.30 i går låg den där den skulle.

Det är toppen! :D

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Lycka till med besiktningen!

Premiärturen är nog 2 veckor bort för mig. Skall i med kringutrustningen först. Sedan så måste jag beställa olja till växellådan (ATF typ F). Det går ju tyvärr åt nästan 12 liter i FMX:en.

Bifogar bild på den delrenoverade motorn

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Ser otroligt fin ut du har verkligen lyckats bra med målningen!

Skulle du inte skrivit att den är delrenoverad skull man tro att den är helt nyrenoverad så här på bild, eller till och med en utbytesmotor som är ny.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...