Jump to content

Motor stannar inte.


Recommended Posts

Har en Mustang -67 

Ibland stannar inte motorn när jag vrider på nyckeln.

Jag har bytt tändningslås men inte låscylinder.

Startrelä är bytt.

Vrider jag nyckel till start så skrapar det i startmotorn och sedan går det att stänga av bilen.

Kan det ha något att göra med startmotorn?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Startrelät är bara aktivt i just startögonblicket sedan kan det inte finnas något som påverkar motor gå vidare om det är original

Låter mer som något moderniserats i elsystemet och det genereras bakström till tändspolen från en annan källa

Har du brytarlöst tändsystem exempelvis?

Sitter det någon tändbox?

Även ett nytt tändningslås kan vara skit...
Har du köpt det på VP skulle jag nog vara klart misstänksam då dom oftast bara säljer det billigaste......Fråga dom vilket fabrikat det är...Eller om du har kvar kartongen?
Ska vara Scott Drake för vara tillförlitligt

Var det samma problem med det äldre tändningslåset låter det mer som tändspolen som sagt får bakström.

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Absolut en felkälla!  Alla brytarlösa är en felkälla då de behöver ytterst lite ström för ge signal.

Är du nöjd med din Ignitor så är det bara tuffa på!   

Jag skulle tipsa dig om att koppla bort Ign kabeln från tändspolen!
Denna kabel ska du istället endast använda som en signalkabel till ett vanligt relä.
Relät matar sedan ren 12V till Ignitor 

På detta sätt får du en både renare och starkare signal till tändspolen.
Dessutom på detta sätt avlastar du tändningslåset. Istället för 3-5A så kommer det endast gå kanske 0,1A eller så.

Överlag är det bäst att relästyra allt!  särskilt på våra halvt sekel gamla elsystem så avlastar man det brutalt och minskar risken för brand

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har gjort rent ignitordosan som sitter i fördelaren, det var dammigt, och efter det har allt funkat som det ska.

Startat och stängt av minst 50 gånger. Kan det jag gjorde ha någon effekt eller har jag bara haft tur hittills?

Link to comment
Share on other sites

On 2023-06-13 at 21:03, Lasse CMC 1263 said:

Jag har gjort rent ignitordosan som sitter i fördelaren, det var dammigt, och efter det har allt funkat som det ska.

Startat och stängt av minst 50 gånger. Kan det jag gjorde ha någon effekt eller har jag bara haft tur hittills?

Damm ska inte påverka om det inte var enorma mängder.
Eftersom Ignitor har en magnetisk trigger så tror jag mer på att den legat på gränsen gällande avståndet till nockarna.
När du gjorde rent så kan den rört sig en smula så den nu ligger mer rätt....Räcker nog med bara någon 1/10mm

Vad jag minns när man installerar Ignitor så har man en plastbit som sätter avståndet

Eftersom du antagligen lyfte av rotorn så även där har du en felkälla där det kan varit glapp.
Jag vet av tidigare erfarenhet att Ignitors egna rotor är riktigt Kina skräp.  
Kolla så det är bra "fjång" i flärpen på rotorn. Ska helst vara fabrikat United Motor eller Standard motor---- Riktigt "Hardcore"  är original Motorcraft som har rätt och 100% driftsäker rotor där flärpen är mjuk och snäll mot fördelarlocket.....Men den går knappt få tag på i Sverige

motorcraft_DR5B_1.thumb.jpg.35597108e43371868bd4bf5c4365a387.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...