Jump to content

11 kr/liter...suck


Fredde77

Recommended Posts

Det här med att konvertera till e85 känns bara mer och mer lockande..

www.etanol.nu

Körde med E85 i tanken på Saaben ett tag. 60% 98oktan och 40% E85. Bilen vart segare och lite svårstartad vid minusgrader. Var väl inte så illa men jag tröttnade då den vart lite väl slö...

Men det borde ju gå bra att köra det i våra mustanger, antar att dom flesta av oss inte kör dom vid minusgrader ändå ;)

Sen att det ger renare avgaser och som vissa påstår, upp till 15% högre effekt! Det är inga nackdelar!

Men det bästa, priset..

Blir att fundera mer på det..

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Blev den slöare?

Borde den inte bli piggare?

Alcohol förbättrar förbränningen.

Fast det går ju åt mer. Saaben kanske inte fick tillräckligt?

Med alcohol kan man köra bra mycket högre kompression

Troligen fick den för lite ja, och sedan rekomenderas ett par högre grader i förtändning. Så lägger man ner lite energi kan man bygga om så det går att köra på ren E85, men då är man ju bunden till det, finns ju inte pumpar överallt precis.. :?

Men det borde ju gå bra att köra det i våra mustanger, antar att dom flesta av oss inte kör dom vid minusgrader ändå ;)

Sen att det ger renare avgaser och som vissa påstår, upp till 15% högre effekt! Det är inga nackdelar!

Men det bästa, priset..

Blir att fundera mer på det..

Som sagt, förbrukningen blir högre, tändningen får höjas och sedan kan etanolen vara aggresivt mot bränsleledningar, bränslepump osv...

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Misströsta inte grabbar det finns Mustanger som går

betydligt biligare än våra Mustanger.

Mustang Mopeder.

Mustang cyklar.

Mustang segelbåtar.

mm. :wink:

Jag måste få skoja lite i denna MÖRKA verklighet, vi kanske skall

sluta att ha semester i Sverige. :?

Å hur går det med intäkter från utladsturister har dom råd att tanka:?: , jag förstår ingeting undrar om politikerna gör det. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Om man nu får avvika lite så måste jag säga att Lasse har ju rätt, vi är väl det enda land som fortfarande inte fattat hur viktig turismen är?

Göran P. vet att det "slår hårt mot hushållskassorna men någon skattelättnad på bensin blir det inte". :?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Egentligen så behöver jag inte säga något mer om G.P i Social :?: ,

men nog vet vi vad våra skattemedel går till, Trängselavgifter, sos,

för att inte tala om kostnaderna för att få vara med i EU. :twisted:

Inte sänker dom några skatter, och det har aldrig förekommit tidigare

heller ett exempel som inte många vet idag är den så kallade momsen

som från böjan skulle vara en tillfälig lösning för att rädda ekonomi.

Som alla vet så finns denna tillfälliga lösning fortfarande kvar. :P

Link to comment
Share on other sites

Måste bara beretta att i Norge består bensinpriset av 75% skatt!!! Jamen i H****TE, vi produserar ju olja/bensin/diesel i sjuka mengder....Statskassan fløder over av pengar. Sista noteringen var vel over 1000 miljarder (1000 000 000 000 NKR) i statskassan!!!!! Endå tvingas vi betala over 11 NKR/literen. Sjukt va.

Får vel konvertera til diesel!!?

Fans en diesel konverterad Mustang i 65/66. Tror den hadde en 4 cyl. Perkins diesel.

Eller man kan ju konvertera til eldrift ;-)

John

Link to comment
Share on other sites

Tjena alla bensin slukare,

Har man en nyare mustang kan man med ganska enkla knep få den att gå snålare :shock: , skaffa ett programerbart insprut samt en bredbands lamba, bil är orginal ganska rikligt ställd med soppa för att Ford skall ha lite säkerhets marginaler.

Så skaffa ett sprut från: http://www.tweecer.com/

Och en bredbands lamba kit från: http://www.hqtec.se

Så ska ni se att det går att spar pengar när man vill, jag tror detta en j-vla bra lösning, om man vill kunna köra lite mer, och man kan forfarande allt man vill av bilen!!! :P Och det kan vara bra om man har några framtida planer att trimma. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

En liten tanke som jag fick nu på jobbet, skulle det inte räcka med att ha en överdimensionerad förgasare på motorn? Istället för att modifiera en så den ger mer bränsle.

Bara en tanke från en okunnig ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Väcker liv i denna tråd igen.

Ett krig har startat, och jag är SÅ glad. ("bensinkrig" kallar visst tidningarna det) Var och tankade nu ikväll och betalde då, 8.58 litern! Trollhättan har sina ljusa stunder!!! :--

Jo jag tankade bara 95oktanig bensin, hade halva tanken 98redan... :oops:

Link to comment
Share on other sites

När jag var i Enköping i början av sommaren kostade bensinen runt 9.50kr/liter...

Jag tycker att även det är för mycket, men väljer hellre det än det priset vi har idag.

Nästan 12kr/liter är HELT sjukt mycket pengar....

Alla har inte så mycket pengar..

Nollvision i trafiken, hög bensinskatt med flera småbilar i trafiken som följd rimmar ganska illa...

Dom som har bra jobb har ju råd att köpa nyare småbilar, som är mångt mycket säkrare vid en krock än dom bilar dom "fattigare" köper...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
8.23 idag.

uj uj, skulle haft större motor... :roll:

Exakt vilket oktantal snackar vi nu?[/quote:obnozi96]

Billigaste. 95 asså.[/quote:obnozi96]

Aah tänkte väl..annars hade jag blivit riktigt avis om det var 98. Ja eller precis om att jag inte blir avis ändå då när soppan kostar typ 11,50 här i Etuna.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej

Jag försöker passa på att tanka upp bilen på de ställen som är priskrig.. tankade i Trollhättan för 8.18 för någon vecka sedan.. tyvärr har dom höjt nu igen... Ett tips är att skaffa en massa 25l dunkar och passa på när dom sänker priset under en viss tid... jag tankade 200l för 8.18 kr/l så nu kan jag åka hela hösten.

Det går förövrigt att köra V8:orna på etanol... jag har själv konverterat en del bilar.... men har inte vågat prova på mussen... men i framtiden blir man nog tvungen att kolla efter annat drivmedel

Jimmy

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...