Jump to content

Lilla rug låser sig


Recommended Posts

Jag har ett problem med att vid nedväxling från fyran till trean så måste jag dubbeltrampa med mellangas för att få i vxl. Det händer även vid uppväxling från tvåan till trean när jag varvar över 5000 varv att det är svårt att få i vxl. Inga skrapljud typ kassa synkringar eller skrap i växelspaken heller. Är det någon som känner igen detta fel eller liknande.

Finns det någon i mellansverige (mälardalen/värmland) som är kunnig på Ford lilla rug :?:

/galileo

Link to comment
Share on other sites

Haft samma problem med 4vxl rug i en -68 som jag ägt i 15 år. Redan efter en sässong trötttnade och rev jag isär lådan och bytte alla slitdelar, samt inspekterade noga efter anledningar till låsningar. Låsningarna blev färre efter det ingreppet, men ibland utan någon som helst anledning så spärrar det fortfarande för växling. Inte ofta, men det händer några ggr per sässong.

Det är mycket viktigt att centreringen står rätt i vxlreglaget, men eftersom det inte är någon större precision på vare sig låda eller orginalreglage så ska man väl inte bli så värst förvånad. Bytte även där ut alla justeringdelarna till ett kit med andra låsringar för varje reglagestag.

Att lådan flyter smidigare när man byter alla synkringarna, låsringar och lager kan jag inte förneka. Jag tror ändå att problemet ligger i reglaget som är väldigt känsligt om det inte är rätt justerat. Börja med översyn och justering av reglaget. Står i de flesta verkstadhandböcker hur man gör.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...