Jump to content

Mystisk fjäder till främre trumbroms..?!


Recommended Posts

Hej allihopa!

Inför min allra första Mustangsommar :D tänkte jag se till att bromsarna är Ok. Skaffade därför nya belägg, hjulcylindrar och monteringskit till min 66:a med trummor runtom.

På framhjulet sitter det en fjäder horisontellt precis under hjulcylindern som ska hålla ihop beläggen. Denna fjäder saknas i monteringskittet, och killarna på American Racing skrynklade sina pannor och rev sitt hår... :oops:

I "Mustang Restoration Handbook" på sid. 87 finns en sprängskiss från FoMoCo, där fjädern har benämningen 2035.

Nu undrar jag om någon av er erfarna herrar känner till om denna fjäder behövs ? Och isåfall... var får man tag i den?!

Vi ses i sommar!

Mvh

- Johan -

Link to comment
Share on other sites

Haft samma problem. Den fjädern gick av för mig på höger framhjul. Fanns inte med i någon sats hos någon leverantör. Fick tag i en begagnad i nyskick av en slump.

Hur stor nytta fjädern gör vet jag ej men det upptäcktes i höstas när jag plockade isär bromsarna för lite översyn.

Det är ju en returfjäder som sannolikt ska returnera backarna jämnare efter inbromsning. Om man funderar lite så känns den nästan som tårta på moset eftersom det finns returfjädrar på båda backarna.

Link to comment
Share on other sites

Jo precis...! Eftersom den saknas i kitet kan man ju tänka att den är onödig och har "utgått", fast å andra sidan... Det handlar ju om bromsar, så man vill ju gärna vara på den säkra sidan!

Link to comment
Share on other sites

Det var hos Roland´s jag fick tag i min fjäder, fast om den är så himla viktig kan man fundera på varför den inte finns i kittet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...