Jump to content

storlek på bultar till termostathuset?


berne

Recommended Posts

Vet någon vilken storlek det är på bultarna på termostathuset? 289:a -65:a. Fick inte något tumverktyg att passa och inget mm heller. Specialare? Någon som grejat nyligen och kommer ihåg?

Link to comment
Share on other sites

På min andra bil- en cab-65:a tillv. i jan -65 är det 1/2" skallar, men på HT:n, som är tillv. 30/9-64 är det något mindre . En hel del 64 1/2- grejer finns på den bilen. En mycket tidig 65:a alltså. Vågar inte dra med skiftnyckel då de sitter hårt.

Link to comment
Share on other sites

:?::?: Kan det vara så, att skallarna är skadade eller frätta. Det finns inget mellan 7/16 och 1/2 som standard. På millimeterskalan är det antingen 10 ( M6 bult), 12 (vanligtvis M8 bult) vissa äldre japaner hade sådana skallar, numera också somliga europabilar, eller 13 mm (M 8

Om du inte hittar något som passar, köp då den billigaste (mjukaste) hylsan du hittar i butiken, hylsan bör vara lite mindre än bultskallen. Ta hammaren och slå på den mjuka hylsan på skallen, och försök sen vrida upp bulten. (Använd rostlösningsolja innan). När du väl fått upp bultarna, kolla sedan vilken gänga dom har. Släng både Made In China- hylsan samt bultarna

Link to comment
Share on other sites

15/32" mina herrar,var storleken. Har nu fastställt detta. Snäppet mindre än 1/2" som jag tror egentligen är original. Bosse här ovan hade ju det på sin bil och den är tillverkad samma dag som min. Dessa har nog blivit ditsatta av någon tidigare ägare i brist på annat.

Link to comment
Share on other sites

Just det, 12 mm. Det har jag försökt säga hela tiden. Läs tidigare inlägg. Många amerikanska prylar har fått millimeterskallar på tumsgängad bult. Grrrr. Till och med Autometer o. MSD har dylika.

Link to comment
Share on other sites

Nej, det har jag letat efter men hittills inte hittat. Men det fanns som sagt en sådan hylsa 15/32 i en sats jag köpte på Uddevallamarknaden för 50 spänn. Men det är ju inget som skall sitta där, så de får bort. F.n är det cabben som påkallar uppmärksamhet.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte väl det. Det finns ingen 15/32 bultskalle i standardiseringssystemen.

Det är troligtvis omöjligt att hitta något annat än just hylsor till denna storlek.

Vanligtvis lägger man till udda storlekar i "billiga", skinande blanka verktygsserier som utfyllnad. Dessa hylsor används nästan aldrig i praktiken.

Jag brukar spara dessa udda, "mjuka" hylsor, och vid behov knacka dem på skadade (läs: runda) muttrar/bultar, för att kunna öppna dem. Det funkar ganska bra. På gamla bilar finns det nästan alltid någon gänga som rostat, och tidigare ägare har inte kunnat öppna skruven, med rundade hörn som följd.

Jag har på sistone också själv stött på konstiga dimensioner, just bland jänkeprylar. Enligt min uppfattning är det bultar som tillverkas i Asien (läs Kina ,Taiwan o. dyl.) som kan ha dessa konstiga mått. Alla blanka biltillbehör tillverkas väl just där nuförtiden, tror jag.

Varför man sedan använder konstiga fästelement är för mej en gåta.

Link to comment
Share on other sites

Ja hur de har hamnat där är för mig en gåta , men bort skall de! Där lärde jag mig något nytt och det gör man väl hela tiden i den här branchen. I alla fall gör jag det som inte gick in i det här med det bästa utgångsläget......

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, det brukar bli mycket trassel då bilen haft flere ägare innan.

Ett problem är också användningen av millimeter och tumsgänga på samma bil. för ett vant öga är det ganska lätt att se om gängan är DIN eller SAE, men det kan ställa till med frustration för många. Sen pular man med bultarna och undrar varför dom inte går att skruva in. :twisted:

Dessutom är det vissa UNC gängor som ligger nära MM. Tex. 20/tum är jäkligt nära 1,25 mm stigning. Har man en kinesisk bult med toleranserna liteditåtungefär, så finns risken att man skadar gängan i godset.

Om man då drar in bulten med lite våld, kommer man att stöta på problem senare. :twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ja, man lär så länge man lever och det är ju roligt att lära sig nya saker. Man har onekligen fått sätta sig in i en hel del nytt, sedan man började med "gambilar" och när man byter märke, så blir det nytt igen.(nu finns dock inga bytestankar längre sedan jag skaffade Mustang) Det där med att lära sig nytt i livet, har väl lite med utbildningen att göra. Till människa menar jag. HT:n (den med konstiga bultar)gjorde tjänst och fraktade hela familjen till barndop igår, med den äran och åtnjöt berättigat uppseende. Bruksbilen stod på verkstan för lack. Cabben fick jag fixat bromsljuset på och ombesiktigat i dag, så jag är nöjd vad gammelbilarna beträffar. Bruksbilen däremot hann jag inte ens kvittera ut från lacken i morse innan den var sönderslagen! Stora parkeringsskador rätt i den nylackade dörren! Så det blir en runda till på lackverkstan. Dåligt väder är det också. Man kan inte ens åka moped! Novoletter är härliga fordon också-ljusår från Mustang!

Link to comment
Share on other sites

Jo, samma visa här. Jag har haft många MoPars (2 kvar ännu, säljes aldrig) innan första Mustangen blev införskaffad, främst för att hustrun tyckte att modellen var fin (65 Fastback). Kom sen över den till lämpligt pris. Sen har det gått av bara farten. Bättre väghållning, mera effekt osv. Hur det skall sluta, vet ingen. Vill dock hålla kvar 65:an som familjens shoppingkärra, så den bör vara lättkörd, med en viss komfort och driftsäkerhet.

Dom 2 Mopars är i gott skick (renoverade för ca 8-10 år sedan) så man kan koncentrera sej på att lära sej Ford nu.

Förvånansvärt lika är båda tillverkarna, men det förefaller som mussen skulle vara av klenare virke.

Chassit flexar mera, svagare motorer, billigt gjord.

Sen fanns det givetvis knasiga lösningar som tidigare ägare gjort på bilen, men dessa är åtgärdade nu. Man blir förvånad ibland.

Jag har lite svårt att smälta vissa hotrodding- trender, (tex just 15/32 bultskallar o dyl.) men smaken är ju delad liksom baken.....

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Vilka moparbilar är det du är lycklig ägare till? Upplever du att även kvaliteten är bättre på dessa än Mustangen? Mussen var ju hastigt ihopkommen och väl inte tänkt att hålla i 41 år. Men det gör de ju- om man håller efter och renoverar. Tycker inte det känns som det var dåliga grejer iaf.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara jämföra Fastbacken, en ganska sentillverkad 65:a. Jag har inte tidigare kommit i kontakt med Early Mustanger, så jag kan inte uttala mej om kvaliteten överlag. Mussen förefaller mycket snabbt och slarvigt (läs: billigt) tillverkad och ihopsatt. Jag har haft många MoPars genom åren. Bla: 64 Belvedere, 65 Coronet, 61 Imperial, Dart Gt / Swinger 66,68,69,71.

68 GTX, jag har hållit på med jänkare sedan mer än 20 år tillbaka, så det har väl givit lite erfarenhet. Vad jag erfar, är Mustangens vridstyvhet, materialval och godstjocklek inte lika robust som Chrysler Corp. bilarna haft. Tekniska lösningarna är mycket snarlika MoPars, med undantag av framvagnen (torsionsstavar på Chrys.)

Jag har tidigare i detta sammanhang påstått at Chryslers 340 är den ultimata smallblockaren då det gäller prestanda. (Jag får säkert mycket mothugg här)

Jag har ett par 340 motorer sparade, varav 1 är en äkta T/A. Mera info om 340 T/A om du googlar. Skaffade den på 80 -talet, innan dom blev dyra.

Den andra har suttit i min senaste 71 Swinger. Sålde bilen med en annan motor i, en bra 340 avyttrar man inte nuförtiden.

Som svar på frågan om kvalitén upplevs bättre på Chryslers måste bli ett JA.

Svaret på din andra fråga är: Jag har en Hemicuda, samt en Roadrunner med 440-6. Båda med automat. Dom är renoverade för flere år sedan, används väldigt lite nuförtiden.

Jag vill inte påstå att mussen är dåliga grejor heller, men det är intressant att jämföra. Som sagt kan jag inte uttrycka mej om andra modeller än just 65:an.

Å andra sidan väcker 65 Fastbacken en sjujä*la uppmärksamhet då vi är ute o. kör. Det är kul, modellen är verkligen lyckad och väcker mycket intresse på parkeringen och vid tank/kaffestopp.

Link to comment
Share on other sites

Gäst
Jag kan bara jämföra Fastbacken, en ganska sentillverkad 65:a. Jag har inte tidigare kommit i kontakt med Early Mustanger, så jag kan inte uttala mej om kvaliteten överlag. Mussen förefaller mycket snabbt och slarvigt (läs: billigt) tillverkad och ihopsatt. Jag har haft många MoPars genom åren. Bla: 64 Belvedere, 65 Coronet, 61 Imperial, Dart Gt / Swinger 66,68,69,71.

68 GTX, jag har hållit på med jänkare sedan mer än 20 år tillbaka, så det har väl givit lite erfarenhet. Vad jag erfar, är Mustangens vridstyvhet, materialval och godstjocklek inte lika robust som Chrysler Corp. bilarna haft. Tekniska lösningarna är mycket snarlika MoPars, med undantag av framvagnen (torsionsstavar på Chrys.)

Jag har tidigare i detta sammanhang påstått at Chryslers 340 är den ultimata smallblockaren då det gäller prestanda. (Jag får säkert mycket mothugg här)

Jag har ett par 340 motorer sparade, varav 1 är en äkta T/A. Mera info om 340 T/A om du googlar. Skaffade den på 80 -talet, innan dom blev dyra.

Den andra har suttit i min senaste 71 Swinger. Sålde bilen med en annan motor i, en bra 340 avyttrar man inte nuförtiden.

Som svar på frågan om kvalitén upplevs bättre på Chryslers måste bli ett JA.

Svaret på din andra fråga är: Jag har en Hemicuda, samt en Roadrunner med 440-6. Båda med automat. Dom är renoverade för flere år sedan, används väldigt lite nuförtiden.

Jag vill inte påstå att mussen är dåliga grejor heller, men det är intressant att jämföra. Som sagt kan jag inte uttrycka mej om andra modeller än just 65:an.

Å andra sidan väcker 65 Fastbacken en sjujä*la uppmärksamhet då vi är ute o. kör. Det är kul, modellen är verkligen lyckad och väcker mycket intresse på parkeringen och vid tank/kaffestopp.

:shock: Snälla! Lägg upp en bild på din Hemi 'Cuda! :shock: eller skicka ett pm eller något ;)

Hemi Cuda är den absoluta drömbilen för mig, men sålänge man inte blir miljonär så lär väl den förbli en drömbil.. ;)

ursäkta off topic.

Link to comment
Share on other sites

Hur lägger en obegåvad upp bilder på detta forum ?

Skall försöka så fort det finns mera tid för detta.

Jag är verkligen ingen miljonär, köpte bilen år 86, då kostade den inte så mycket

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...