Jump to content

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har en liten fråga som jag hoppas att någon väl insatt i ämnet kan svara på. Jag och en kompis har kommit i luven på varandra, han hävdar att det har funnits luftkylda mustanger, han påstår också att vissa modeller tar in luft genom en springa i huven, för att kyla motorn. Jag är tämligen säker på att den luft som passerar genom springan i huven är till för att motorn ska få "kall" luft in i förbränningen, och lite för att det ska se tufft ut.

Jag frågade vad han menade med lufftkyld, då alla bilar mig veteligen kyls med luft, och han menade att luft passerar mellan kylflänsar som sitter på motorn, en V8, V6 med kylflänsar skulle jag gärna vilja se, så om det finns, har funnits, så får ni gärna skicka med en bild eller länk.

Jag är ingen inbiten musang fan(nähä märks det=)) men om detta nu funnits(luftkylda bilar alltså) så skulle jag gärna vilja veta varför? DEn första mustangen tillvekades väl någon gång på 60-talet, och då hade ju vattenkylda bilar funnits i säkert trettio år om inte ännu mer, varför då gå över till luftkyld som väl ger en betydligt mindre effektiv kylning.

TAck på förhand/ TOmmy

Du har rätt!

Det har aldrig funnits någon luftkyld Mustang.

Dom luftintag som finns i huven på vissa modeller är till för att motorn ska suga i sig sval luft i insuget istället för att suga in varm luft direkt från motorrummet. Huven med luftintagen gick att beställa till alla modeller dom åren den fanns, men ofta så var intagen inte inkopplade utan var bara för syns skull.

Hej.

Luftkyld NEJ. Vattenkyld JA.

Det finns andra lustigheter som prövats i MUSTANG ett

exempel är fyrhjulsdrift redan 1965.

Drivningen på alla fyra hjulen kom från traktor tillverkaren

Furgeson blev ingen hit test bilar byggdes.

Man försökte också 1965-66 att använda vankell men även detta

lades snabbt på hyllan problem med bla kylning.

Det fanns också idér om att montera jetdrift men av detta blev

det inget.