Jump to content

Startproblem!!! INTE NU LÄNGRE!!! Äntligen klar!!


winnerpatric cmc162
 Share

Recommended Posts

Hej!

Får inte igång mussen som är en fastback -69a med 351W edelbrock 4ports förgasare. har bytt tändkablar, rotor och fördelarlock. får gnista så det brinner i förgasaren men den orkar inte dra igång. Vad kan det vara för fel??

kan inte mycket om V8 än men vill hemskt gärna lära mig.

tacksam för alla svar.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Då har du garanterat satt något fel eller inte lyckats ställa in den något vidare då den tänder när insugsventilen är öppen. De skall INTE brinna i förgasaren! :?

Säker på att du fått dit kablarna i rätt årdning? Även fått dit rotorn rigtig så den ej tar i fördelarlocket?

Link to comment
Share on other sites

Du har ingen digitalkamera eller något så kan jag se hur de ser ut? Har tyvärr ingen scanner som jag kan scanna in placeringen med :( På en bild så kan jag ju även se så förgasaren sitter någorluna rätt inställd och innom ett sområde som de iallafall inte skall ta eld i förgasaren om den står innom.

Kan iofs vara så att killen innan satt ner hela fördelaren fel i motorn så de inte ens går att ställa in fördelaren via att bara vrida på den utan att man får lyfta upp den och vrida lite så man får kughjulet mot kammen i en annan position.

Link to comment
Share on other sites

Har du haft igång motorn innan du bytte kablar och lock?

Om inte är du säker på att du har en 351W kamaxel och därmed tändföljd för denna?

Det är mycket vanligt att köra med 302 kamaxel i 351W och då måste du isåfall kasta om kablarna till den tändföljden

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Kom ihåg en sak att om det är en 351W så är det

en annan tändföljd än 289-302.

221,255,260,289,302. 1-5-4-2-6-3-7-8. :?

351W 1-3-7-2-6-5-4-8.

Men har någon bytt till en trimm kam i 351W så är den oftast

hämtad från 289-302 och då är tändföljden som hos 289-302. ;)

Ehhhh läser du inte inläggen ovan lars? ;)

Link to comment
Share on other sites

Har inte haft igång bilen, nej. vet inte vad det är under skalet riktigt.

Lyft på ventilkåporna och ställ veven i tändläge på 1'an cylinder.

Vrid vidare på veven och kolla nu om 5'an eller om 4áns ventil börjar stänga.

Då vet du att du har en 302 kam

Link to comment
Share on other sites

Tändningen är nog helt fel.

Har du erfarenhet av justering av gamla tändfördelare?

Kan tipsa om att han har ignitor eller va det nu heter alltså brytarlöst tändsystem (fördelaren är ränsad från brytare). Såg lite bilder på hans fördelare.

Link to comment
Share on other sites

I första anblicken ser det ut som att det sitter en Ford Duraspark tändmodul men det kan likaväl vara någon annan eftermarknads tändmodul.

För dålig bild att se

Står det inget på den?

Om det skulle stå Duraspark så borde du inte alls få igång bilen tror jag.

Det är ett brytarlöst system från Ford som fungerar med magnetisk trigger från fördelaren.

Och det är fel fördelare på bilden isåfall.

Men som sagt tror jag mer på någon annan eftermarknads tändmodul.

Link to comment
Share on other sites

Att det slår lågor ur förgasaren kan just bero på tändningen.

Om fördelaren är vriden för högt eller för lågt i tändningen så kan det skjuta upp i förgasaren.

Vet du hur man justerar tändningen?

Har du vridit på fördelaren?

Link to comment
Share on other sites

Lös på bulten som håller fast fördelaren i blocket (halvtums skalle). vrid sedan fördelaren i 1mm steg, medurs alt. moturs, så skall det väl tända så småningom. En V8 är ganska känslig, justera små steg, annars blir det lätt fel timing.

Vet ej hur känslig hans är men borde vara något liknande min då den bara är känslig när man vrider den moturs från rätt position. Alltså så kan jag vrida en bra bit nedurs från rät inställt läge men moturs kan jag knapt vrida något. Lite för mycket moturs och motorn blir riktigt svårstartad och när den startar får den ojämn are tomgång medans medurs från rätt inställning så går den bara bättre och bättre på tongång och bra bottenvrid men dästuslöare på maxvarv. Sen har jag ju då inte provat att vrida något mera åt något utav hollen merän så den inte går att starta eller bli slö på högre varv så kan täna att den börjar smälla och ha sig om man vrider en bit till åt något holl än va jag gjort. Kanske inte va till så mycket hjälp om man nu inte alls vet va man har den eller hur bilen upp försig när den är igång men kanske är till någon nytta för någon iallafall. :D

Link to comment
Share on other sites

Hej.

En liten fråga, även om tändföljden är rätt på fördelarlocket

så bör det nog kollas att tändföljden startar på rätt plats. :?

Allså fördelaraxeln kan ju vara nerstucken på fel ställe

vilket resulterar i en förskjutning i tändföljden. :shock:

Alltså kolla märkning på nedre remskiva, om inställnings

märket piggen pekar på TDC så skall rotorn peka på

ettans tändkabel under fördelarlocket. :roll:

OBS du måste kanske dra runt motorn ett varv extra

för att se om det stämmer på nästa varv, två varv

på vevaxeln är = en hel tändföljd. ;)

Link to comment
Share on other sites

Har provat att ändra tändningen... vred lite moturs och då tände den inte alls... den ligger max vad det går medurs sen tar slagar och annat mög emot,, skulle kunna gå en liten bit till om jag flyttar på lite grejer. men där den är nu så tänder den, men den tänder fortfarande upp ur förgasaren ... orkar liksom inte dra runt det där sista.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Create New...