Jump to content

Startproblem!!! INTE NU LÄNGRE!!! Äntligen klar!!


winnerpatric cmc162

Recommended Posts

  • Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fick upp fördelaren med hjälp av lite mer handkraft och lite lätt bändande med en skruvmejsel. Då såg jag till min stora fasa :cry: vad problemet varit hela tiden. Ser inte så snyggt ut :evil:

någon som vet vad för slags våld som kan ha orsakat detta :evil: -skap :?: hemma hos mig har den bara blivit puttad 10 meter och bokserad i 500 meter.

Link to comment
Share on other sites

Om inte annat så har dom nya fördelare med. Se till att köpa en brytarlös bara om du skulle bli tvungen att köpa en ny. Fins ingen mening till att köra med gammal orginal med brytatre i när de fins brytarlösa..

Link to comment
Share on other sites

Jadu det är ju frågan hur drevet på kamaxeln ser ut när det där drevet ser ut som det gör... :roll:

Och metallbitarna från drevet ligger väl nere i oljetråget nu. Jag skulle vara oroad över att köra med den motorn.

Link to comment
Share on other sites

Nu har du hittat felet. Det behöver inte var något fel på kamaxeln, utan börja med att lysa ner i fördelarhålet med en lampa och snurra motorn bitvis så ser du lite av kamen.

Om det inte är fel så räcker det med ett nytt fördelardrev. Bitarna som lossat kanske inte är så stora att de kommer igenom oljesilen och ligger då förhoppningsvis på botten av tråget. Vill du vara säker så tar du bort tråget och rensar.

Om kammen är skadad så begär hjälp om du aldrig bytt kam tidigare.

Link to comment
Share on other sites

INNAN DU STOPPAR I EN NY FÖRDELARE / FÖRDELARDREV SKA DU FÖRSÄKRA DIG OM ATT OLJEPUMPEN INTE HAR SKURIT. DET ÄR DEN VANLIGASTE ORSAKEN NÄR DREVET SER UT SOM DITT. STOPPA I FÖRDELAREN UTAN DREV OCH VRID PÅ ROTORN,DÅ SKA DET GÅ ATT VRIDA FÖRDELARAXELN ÅT BÄGGE HÅLL.ALTERNATIVT OM DU HAR EN INSEXAXEL ATT STOPPA NER OCH VRIDA OLJEPUMPEN MED."FUSKA" INTE MED DETTA,DET GER BARA MER / DYRARE PROBLEM OM DETTA SKULLE VARA FELET I DITT FALL.

HAR VARIT MED OM ATT DREVET GÅTT SÖNDER ETT ANTAL GÅNGER,SÅ DETTA ÄR FAKTISKT NÅGOT SOM HÄNDER.

LYCKA TILL!

Link to comment
Share on other sites

SKULLE DET NU VARA SÅ ATT OLJEPUMPEN INTE GÅR RUNT SÅ MÅSTE KRAFTEN FRÅN MOTORN TA VÄGEN NÅGON STANS. DET SÄGS ATT OLJEPUMPAXELN SKA " TVINNA " IHOP SIG VID ETT DRIFTSTOPP,MEN HAR ALDRIG VARIT UTE FÖR ATT SÅ HAR SKETT. DET BRUKAR VARA FÖRDELARDREVET SOM FÅR TA "SMÄLLEN". ANTINGEN SÅ GÅR RÖRSTIFTET SOM HÅLLER DREVET AV/ELLER SÅ HAR JAG VARIT UTE FÖR ATT DREVET GÅR I TVÅ DELAR. KAN ÄVEN SE UT SOM I DITT FALL. FÖRSÄKRA DIG OM ATT FÖRDELAREN INTE KÄRVAR / HAR SKURIT IFALL ATT DET INTE SKULLE VARA NÅGOT FEL I OLJEPUMPEN. DU BÖR NOG I VILKET FALL SOM HELST SKRUVA AV TRÅGET FÖR ATT FÅ UR RESTERNA AV DREVET. DÅ ÄR DET ÄVEN LÄMPLIGT ATT KONTROLLERA / TA ISÄR OLJEPUMPEN FÖR ATT FÖRSÄKRA DIG OM ATT DEN ÄR I BRUKBART SKICK.

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat om pinnen som håller drevet på plats är hel eller inte?

Som du tidigare har skrivit så drog du runt motorn utan att rotorn rörde sig, det kan också i värsta fall vara så illa att indexeringspinnen till kamdrevet har gått av och då står också kammen fel. Du kan då också ha råkat ut för krökta ventiler.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker du skall plocka ut maskinen och lämna in den till någon som kan detta och gå igenom hela motorn inte minst på tanke att du nu har en hel del skrot liggandes lite över allt i motorn.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Kamaxeln är ju klart skadad så det är rena lotteriet att bara byta drev på fördelaren.

Jag skulle inte köra 1 meter till.

Byta kamaxel är väldigt omständigt så det är inget du gör i en handvändning, så jag kan förstå att du funderar på om det går att köra med den skadan.

Mitt svar är tyvärr Nej!

Men det är upp till dig att chansa.

Har du otur så kan ju nästa drev också gå sönder och nypa hela kamaxeln.

Skador som då kan uppstå är nästan överskådliga!

Du kan skrota hela motorn med den chansningen

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Jobbet är tekniskt inte så svårt men det tar lång tid.

Men det är inget jobb för en amatör utan det krävs kunskap och erfarenhet

Lätt en hel arbetsdag då det är ganska mycket som måste demonteras.

*Hela fronten på motorn

*Insug

*Alla vippor

*Kylare och anslutningar

Får du tag i någon som kan amerikanska motorer och kan göra det på "fritiden" ;) så borde runt 2000 räcka tycker jag

Material är minst det dubbla. Kamaxel,lyftare,packningar och olja runt 4-5000kr

En billig försäkring trots allt!

Ett totalras kostar en "nolla" till på prislappen!

Men som någon sa tidigare så bör även tråg och oljepump demonteras för kontroll.

Kan ju vara oljepumpen som är defekt och drivpinnen till denna...Ford problem!

Fippla med motorer har ingen "limit" när det gäller kostnad!

Dyrt är det alltid om det ska göras rätt!

Fusk och budgetreparationer brukar straffa sig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...