Jump to content

Startproblem!!! INTE NU LÄNGRE!!! Äntligen klar!!


winnerpatric cmc162

Recommended Posts

Är Bara en rockie vad gäller mek med V8:or och även andra motorer.

vet inte om jag fixar att byta kam själv. Ska ringa en kille i morrn och försöka få en bedömning av honom ... syns lite bättre i verkligheten än vad det gör på foto.

Är verkligen i valet och kvalet om vad jag ska göra. kostar ju en del att byta kam.

Behöver jag bara byta kammen eller är det mer som behövs bytas och ställas in :?:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 180
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är ju inte alls säkert att kammen behöver bytas, jag bara tycker att drevet ser slitet ut, men det kan ju vara svårbedömt via bara en bild.

Om du skulle behöva byta kamaxel, så behöver du troligtvis byta lyftare också såvida du inte har en rullkam, men det är väl inte troligt.

Link to comment
Share on other sites

Gäst

Jag tycker som "429SCJ-R" att du bör byta kam.

Som sagt tidigare är det ett lotteri att köra med det där!

Tänk följande scenario om du chansar....

*Nya drevet går av igen

*Drevet nyper mot kamaxeln

*Kamaxeln slår svärnit

*Kamkedjan slit av

*motorn forsätter snurra i 5000rpm och kolvarna slår då sönder de ventiler som nu står stilla i öppet läge.

etc.etc

Rena rama kedjereaktionen kan du få om du har otur.

Den chansningen kan kosta dig hela motorn

Men som du säger så är det svårt att byta kam som amatör.

Du bör låta någon annan göra det.

Har du tur så är det bara kam och lyftare som behöver bytas.

Sen beror det på vad förre ägaren gjort.

Har du otur så är kamkedjan helt slut och någon stötstång kan vara krökt.

Ganska vanligt med båda två!

Link to comment
Share on other sites

Får nog bli ett kam byte :!:

Får ta och hitta någon som bor i närheten som är villig att hjälpa mig för en liten slant :P

Vill ju gärna vara med själv också opch hjälpa till så man kan lära sig lite 8)

Någon speciell kam man ska satsa på nu när man ändå ska till och byta :?:

Link to comment
Share on other sites

köp inte för vass kam bara.... blir inte bättre för det.. snarare sämre.. ta reda på vad du har för kom osv så kan du skaffa en kam som passar för det och på så vis plåga fram så mkt som möjligt ur motorn.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Att den blir torr utanpå är naturligt då den står stilla, men när du nu ändå har av tråget så kan du lika gärna lossa några lageröverfall och se efter hur både vev och lager ser ut. lite jobb som kan vara guld värt.

Link to comment
Share on other sites

När man kollar oljepumpen så kan man väl sticka ner en hylsa i fördelarhålet och vrida på "muttern" som driver pumpen?

Har gjort detta och det rör sig inte en millimeter :?:x

Vad jag har fått för mig så ska det gå rimligen lätt att vrida på den om pumpen fungerar.

Drar då slutsatsen att pumpen är sönder :evil:

kan man kontrollera den gen om att skruva bort den och kolla :?:

Link to comment
Share on other sites

Gäst

wow jag har aldrig sett en så torr vevaxel som på bilden! :shock:

Så blir det inte ens om en motor får stå flera år

Vad kan ha hänt?

Pumpen är lätt att demontera om du nu har tråget borta.

Skruva bort den från blocket bara. Inget trillar bort förutom drivaxeln till fördelaren.

Öppna sen pumpen genom att lossa de 4 små skruvarna som sitter på täckplattan.

Tycker personligen det är mycket skumt att motorn är så torr.

Nått är mycket fel.

Är oljepumpen skuren så kan man ställa nästa fråga

"Har den pumpat olja överhuvudtaget och hur står det nu till med motorns alla lager?"

Om jag var i dina kläder nu så är det totalgenomgång som gäller.

Offra en sesong är en billig försäkring.

Link to comment
Share on other sites

Har gjort detta och det rör sig inte en millimeter :?:x

Tyvärr så har din oljepump har havererat. Ingen större kostnad i sammanhanget. Lyd Per´s råd och gå igenom motorn.

Så här ser motvikterna ut i min motor. Den har inte varit igång sen i september. Ser klart mycket "fuktigare" ut än din vevaxel på de bilder du bifogat

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Om du kavlar upp armbågarna så behöver du inte offra en säsong, onsdag 2 veckor sedan så rasade ett kamlager under inkörning med lite ventil böj osv, igår Fredag så kördes det hela igång igen med lyckat resultat den här gången. Det som skulle kunna göra att det tar längre tid för dig är om det måste göras lite mera maskin arbeten och du hamnar i en icke prioriterad kö. men som sagt. Bit ihop och kör på 8)

Link to comment
Share on other sites

Har du titta på dina lager ?, med tanke på att oljepumpen kärvar och du säger att dom har kört bilen innan du fick den så är det ju mycket troligt att den har gått torrt

Link to comment
Share on other sites

Har du titta på dina lager ?, med tanke på att oljepumpen kärvar och du säger att dom har kört bilen innan du fick den så är det ju mycket troligt att den har gått torrt

Dom sa att den gick när jag köpte den, men oljepumpen kan ju ha gått sönder senare...

Nu har jag ju dock försökt starta den innan men den har ju bara tänt till lite gran... kan ju hoppas att lagrena inte tagit stryk.

Hur kollar jag lagerna :?:

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju börja med att kolla vevlagren, tag bort ett överfall i taget,då får du förhoppningsvis med dig den ena lager halva tillsammans med överfallet, tag sedan en närbild så får vi se om vi kan hjäpa dig via bilderna. glöm inte att ta en bild på vevaxeln där lagret har suttit.

Börja med halvorna i mitten. När du den återmonterar torka rent lagret på baksidan ( den del som sitter mot överfallet) gär även rent överfallet, torka gärna med något som avfettar ordentligt, lägg tillbaka lagret i överfallet smörj lagerytan som skall ligga mot veven återmontera, glöm inte att det skall dras med moment nyckel.

Förresten ta bara bort en först, vänta med att återmontera tills vi har sett bilderna.

Link to comment
Share on other sites

Så där ser en vevaxel ut som har gått varm på grund av dåligt / inget oljetryck.Bara att demontera hela motorn för säkerhets skull. Gissar att samtliga lager har gjort sitt. Tyvärr finns det inga genvägar när oturen är framme.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om jag ska ge míg in på detta själv :shock:

Vad komemr det att kosta i stora slängar om det är så att vevlagerna är kassa :?: Vad behöver jag byta/göra vid :?:

Slipning av vevaxel :?:

nya lager :?:

ny oljepump :!:

vad mer kan vara kasst :?:

Har du riktig otur kan det bli mer än detta, men du låter osäker så mitt råd är att du tar hjälp av någon du vet kan skruva motorer så slipper du fler onödiga utgifter. Och vad det gäller priser kan nog någon med mer erfarenhet än mig svara på. Hoppas det löser sig

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...